مواد موثره داروی سرطان توسط محققان کشور تولید شد

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید مواد موثره دارویی سرطان یه عنوان مواد اولیه شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از معاونت علمی و فناوری،تولید مواد موثره داروهای وارداتی به یکی از اهداف شرکتی دانش‌بنیان در کشور بدل شد. مواد موثری که با قیمت‌های زیادی از دیگر کشورها تامین می‌شد. اما با تلاشی دانش‌بنیان، برخی از این مواد موثر دارویی در کشور تولید و با قیمتی منطقی و مناسب به بازار داخلی تزریق شد.

یکی از این مواد موثر، در داروهای ضدسرطان کاربرد دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نرخ رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است که یکی از دلایل آن عوامل زیست‌محیطی است. داروهای قدیمی ضد سرطان از تکثیر طبیعی همه سلول‌ها پیشگیری می‌کند یعنی سلول‌های سالم بدن را هم در کنار سلول‌های سرطانی از بین می‌برند. به همین دلیل این داروها عوارض جانبی زیادی برای بیماران دارند. اما از ۲۰ سال قبل داروهایی برای درمان هدفمند سرطان به بازار آمده‌اند که اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری دارند.

شرکت دانش بنیانی هم برای ورود به این عرصه اقدام به تولید مواد موثره داروهای هدفمند ضد سرطان کرده است. داروهایی که در دنیا به دلیل نجومی بودن قیمت این مواد، هزینه گزافی به بیماران تحمیل می‌کند. این شرکت تلاش می‌کند تا دارویی با مواد موثره ارزان‌تر تولید و به نظام سلامت و درمان کشور تزریق کند.

شرکت اصلی این مجموعه، داروسازی آوه سینا و شرکت فرعی نیز شرکت صنایع شیمیایی دارویی ارسطو است که مواد اولیه دارویی (API) تولید می‌کند. این مجموعه جزء معدود شرکت‌ها در این حوزه است که زنجیره کاملی از تولید تا عرضه را در خود دارد.

به گفته سیامک میرترابی مدیر عامل این شرکت، از آنجا که رقبایی که داروی ضد سرطان تولید می‌کنند ماده موثره را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند، تولید این دارو قیمت تمام شده دارو را کاهش قابل توجهی می‌دهد و این یک مزیت رقابتی برای شرکت است. مثلا یکی از محصولات این شرکت در پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از عمل جراحی یا شیمی درمانی سرطان کاربرد دارد.

این فعال فناور ادامه داد: سایت داروهای تزریقی هدفمند ضد سرطان هم در دست ساخت است و سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، این مجموعه در راستای اهداف صادراتی خود از سالها پیش فرآیند ثبت محصولات تخصصی خود را در کشورهای منطقه پیگیری کرده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1080376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =