موافق سبک شخصی یا استایل خاص در گرافیک نیستم

نخبه تجسمی کشور در سال ۹۶ گفت: با داشتن سبک شخصی یا استایل خاص در گرافیک موافق نیستم. طراح گرافیک نمی تواند سبک شخصی داشته باشد. در حال حاضر در کشور ما تناقضی وجود دارد که در بقیه دنیا دیده نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ "مقداد شیرعلی " طراح ، مدرس گرافیک و پژوهشگر در سال ۹۶ به عنوان نخبه تجسمی کشور شناخته شد. وی تا به حال به عنوان دبیر گرافیک باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، مسئول گروه گرافیک بین المللی WGD در ایران، مدیر هنری و طراح گرافیک جشنواره ملی ناجیانمان، و دبیر پروژه های گرافیک سایت روزرنگ به مدت سه سال فعالیت داشته است. با بیش از بیست طراح و تصویرگر مطرح دنیا به مصاحبه پرداخته که این مصاحبه ها در سایت های روزرنگ، پلاس گرافیک و آنگاه قابل مشاهده است.

شیرعلی به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک در هفته آموزشی پژوهشی انجمن صنفی طراحان متحرک شهر تهران تحت عنوان  هفت رنگ در دو دوره، هفته گرافیک استان البرز در سه دوره و پنجمین سالانه گرافیک استان البرز حضور داشته است. وی سابقه برگزاری و کیوریتوری نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی پوستر فرپلی ۱۳۹۵، نمایشگاه بین المللی پوستر پارادایم ۱۳۹۶ و... را دارد.

آثار این هنرمند در زمینه طراحی پوستر، لوگو، اینستالیشن و طراحی روی لباس؛ تا به حال در پنج نمایشگاه انفرادی به نمایش در آمده و برگزیده نخست در چندین جشنواره داخلی است. همچنین نمایشگاه پوستر مشترک با یکی از طراحان روس را در مرکز فرهنگی آمریکا در جاکارتا اندونزی برگزار کرده است. شیرعلی در سال ۱۳۹۷ در نمایشگاه بین المللی پوستر رگی در بین ۵۸۲ شرکت کننده از ۶۸ کشور جهان موفق به کسب مقام سیزدهم شد.

دعوت به نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی معتبر از جمله نمایشگاه های بین المللی پوستر پترن، جشن روز مردگان مکزیک، ژیمیان چین، تایپومانیا، ویداک کره جنوبی وفراتر از مرزها در دانشگاه ایالتی ایلینویز آمریکا در سوابق هنری او به چشم می خورد.

از دیگر فعالیت هایش بین سال های ۹۳ تا ۹۹ می توان به : حضور در نمایشگاه پوسترهای باغ ایرانی در دانشگاه ایالتی میشیگان، حضور در بین ۵۰ طراح بین المللی دعوت شده به نمایشگاه پوستر استقلال کره، حضور در موزه پونگژو چین جزو سه طراح ایرانی با یک اثر، دعوت به نمایشگاه های بین المللی پوستر لی فنگ و برج های همسان چین، دعوت به نمایشگاه بین المللی پوستر GMO و... همکاری با سازمان زیباسازی شهرداری، جشنواره بین المللی فجر در حیطه اینفوگرافیک دیزاین، حوزه هنری، دانشگاه ها و هنرستان های مختلف، روزنامه همشهری، مترو و... اشاره کرد.

تازگی نیز به عنوان یکی از سه ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه پوستر مکزیک، موفق به حضور در این نمایشگاه شده است.

مقداد شیرعلی می گوید تقریبا از سن بیست و سه سالگی شروع به کار هنری کردم. حدود سال ۸۷ بود که با یکی از تاثیرگزارترین افراد زندگی ام "احسان مرادی" آشنا شدم. هیجان و انرژی که مرادی برای تدریس داشت چنان برایم جذاب بود که عاشق گرافیک شدم. حل کردن مشکلات بصری اطرافیانم تبدیل به دغدغه من شد. بعد از آشنایی با آثار محمدرضا عبدالعلی به تایپوگرافی علاقمند شدم. کارهای زیادی را می دیدم و به صورت حرفه ای دنبال میکردم. آن زمان در اراک زندگی میکردم و به سختی برای شرکت در کلاس های آموزشی به تهران می آمدم ، با این که بعضی اطرافیان به من می گفتند چطور این همه راه می آیی و خسته نمی شوی، اما چون عاشق کارم بودم و تصمیم گرفته بودم جدی و قوی باشم هیچکدام از این حرف ها انگیزه ام را از بین نمی برد. خوشبختانه همین پیگیری و جدیت باعث شد در مسیر خوبی قرار بگیرم و در این مسیر با اساتیدی آشنا شوم که در حوزه ایده و خلاقیت و آموزش حرف هایی برای گفتن داشتند و موجب پیشرفتم شدند.

تایپوگرافی، اولین علاقه من در حوزه گرافیک است و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنم. روشی که دارم الزاما یک کار منظم دیزاین شده نیست. شخصا به دیوارنوشته ها و دست نوشت های فی البداهه که در شهر می بینم توجه می کنم و برایم بسیار جالب است. چرا که دیوارنوشته ها در حقیقت آثار هنری هستند که از آن ناخودآگاه شخصی که از هنر درونش آگاه نبوده به صورت یک تایپوگرافی درآمده اند.

فکر می کنم دیدن و نگاه کردن مهمترین نکته برای یک طراح گرافیک است. مشق و مطالعه تصویری، بازتولید آثار هنرمندان مطرح، آگاهی و به روز رسانی اطلاعات واقعا می تواند برای یک طراح بسیار مفید باشد. به جرات می توانم بگویم کتاب اطلس خط را بیش از صد بار مطالعه کرده ام و هر بار متوجه نکته جدیدی در آن می شوم. نکته جالبی که در مطالعات تصویری متعدد دستگیرم شده است این است که، قدما بسیار در نوشتن در فضاهای بسته خلاقیت داشتند و اقدامات خلاقانه زیبایی انجام دادند. برای نوشتن یک تک حرف به دلیل کمبود فضا، در فرمِ حرف دخل و تصرف کرده و فرم جدیدی را ایجاد کرده اند، که این فرم جدید کاملا با فرم نوشتارش هماهنگ و هم خانواده است، در حالی که یک حرف جدید طراحی شده است.

آرشیو تصویری که دارم چه در ذهنم و چه در سیستمی که با آن مشغول کارم، بسیار برایم مهم و الهام بخش است. دیدن و توجه کردن به اجزای مختلف تصویر و مشق توامان آن ها، باعث می شود هنرمند با خلاقیتی که دارد اثری با پشتوانه قوی و اصیل خلق کند. پشتوانه ای با اصالت که قبلا امتحانش را پس داده. وقتی طراحی از خط کوفی در اثرش استفاده می کند در حقیقت به یک منبع قوی و محکم متصل شده به شرطی که این مهارت را داشته باشد تا از این منبع به درستی و به جا استفاده کند. وقتی یک طراح بتواند به درستی و با علم، خلاقیت خودش را با استفاده از منابع ذهنی و منابع بیرونی ترکیب کند و اثری را با ترکیبی استوار و قابل قبول خلق کند می توانیم بگوییم که به شخصیت مستقلی رسیده است.

با داشتن سبک شخصی یا استایل خاص در گرافیک موافق نیستم.طراح گرافیک نمی تواند سبک شخصی داشته باشد. در حال حاضر در کشور ما تناقضی وجود دارد که در بقیه دنیا دیده نمی شود. در ایران گرافیک دیزاینر و گرافیک آرتیست داریم، در صورتی که در بقیه کشورها فقط گرافیک دیزاینر داریم. گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک سبک شخصی نمی پذیرد و این دو با هم در تضاد هستند. به طور مثال وقتی یک بنیاد فرهنگی به طراح سفارش می دهد و یا یک مرکز پزشکی، طراح موفق کسی است که برای هر کدام به فراخور نیازی که دارند خوراک تصویری فراهم کند، نه با نگاه به سبک شخصی خودش. گرافیک دیزاینر یک حل کننده مسئله است که بر اساس نیاز سفارش دهندگان طراحی می کند.

برای من پروژه ای جذاب است که مرا به چالش بکشد و با سفارش درگیر شوم و فکر کنم که چه نوع ارائه ای برای این کار مناسب است. تجربه گرایی کار را پیش می برد و به نظرم نمی شود همه سفارش ها را با یک تکنیک پیش برد. گرافیک دیزاین برای هر سفارشی راه حل و پیشنهاد جدیدی دارد و می تواند بسیار خلاقانه باشد.

ادبیات، موسیقی، تئاتر و هنرهای مختلف می توانند در ایده پردازی برای طراحی گرافیک الهام بخش باشند. گاهی اوقات یک ضرب المثل یا شعر می تواند در شکل گیری یک کمپین تبلیغاتی نقش اساسی ایفا کند. شخصا شعر زیاد می خوانم و فکر می کنم در یک قطعه شعر طراحی به خصوصی وجود دارد.

وقتی شروع به طراحی میکنم، تمام اتودهایم دیجیتالی هستند و به ندرت پیش می آید که روی کاغذ کار کنم. از سال ها پیش با قلم نوری کار می کنم، آثارم اغلب پر از جزییات هستند ایده ام را در سیستم چیده مان و پردازش می کنم و آن را بسط و گسترش می دهم. معمولا اوقات فراغت کمی دارم ولی اگر زمانی باشد با موسیقی و ورزش پر می شود. بیشتر مشغول مطالعه تصویری و تخصصی در زمینه کارم هستم و فرصت خواندن کتاب هایی خارج از حوزه کارم فراهم نمی شود.

وقتی به گذشته نگاه می کنم حس خوبی دارم و از این که گرافیک هنوز دغدغه ام هست و راه کسب درآمدم، احساس خوشحالی می کنم. از این که به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت می کنم لذت می برم و دوباره اگر قرار باشد انتخاب کنم قطعاهمین مسیر را انتخاب می کنم با انرژی و فعالیت بیشتر. وقتی می بینم سفارش دهنده از نتیجه کار راضی است و پروژه ای به اتمام می رسد احساس رضایت و موفقیت دارم.

در آخر باید بگویم طراح یا دیزاینر باید دنبال راه های جدیدی برای جلب نظر مشتری باشد. یادم می آید چند سال پیش که هنوز پوسترموشن باب نشده بود، به ذهنم رسید که پوسترهایم را به صورت موشن ذخیره کنم. این کار بسیار وقت گیر و پرزحمت بود، ولی وقتی پوستر موشن را به مشتری تحویل می دادم و رضایت را در چهره اش می دیدم خستگی را فراموش می کردم. ایده ای که چند سال پیش به کار بستم در حال حاضر تبدیل شده به یک موضوع بدیهی شده و طراحان دیگری هم این کار را انجام می دهند. در حقیقت دانش بیشتر و تسلط به نرم افزارهای مختلف، به روز رسانی اطلاعات و کشف راه هایی برای ایجاد خلاقیت برای یک طراح از هر چیزی مهم تر است. چرا که یک ایده ۲۰ درصدی با اجرای ۸۰ درصدی موفق خواهد شد و یک ایده ۸۰ درصدی با اجرای ۲۰ درصدی نابود می شود.
از طراحان مورد علاقه ام درایران می توانم ازاحسان مرادی، محمدرضا عبدالعلی، اونیش امین‌الهی، رضا عابدینی، هما دلورای و طراحان خارجی نوما بار، ایسیدور فِرِر، پابلو آمارگو و میشل باتوری نام ببرم.

جمله ای که باید درباره خودم بگویم این است: خوب است ، بیشتر تلاش کن.

تعدادی از آثار این هنرمند را در  گالری ببینید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =