روبات‌ها از مهمانان المپیک چین پذیرایی می‌کنند

هر المپیکی به کشور میزبانش این فرصت را می‌دهد که با شیوه‌های چشمگیر و ظریف چشم همه جهان را به خود معطوف کند. امسال چین میزبان این بازی‌هاست و سعی دارد با رخ کشیدن دانش و صنعت روباتیکش المپیکی متفاوت آن هم در شرایط پاندمی کرونا برای جهان بسازد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ این روزها در پکن تا چشم کار می‌کند، همه جا را روبات‌ها فرا گرفته‌اند و در حال خدمت‌رسانی به میهمانان المپیکی هستند. چین به دنبال کاهش تماس انسان‌ها با یکدیگر در بازی‌های المپیک امسال به دلیل پاندمی کرونا، سعی کرده که چهره‌ای شاد از روبات‌های همبرگرساز گرفته تا نظافت‌چی و پیشخدمت و به طور کلی امور اتوماسیون نشان دهد.

برخی از این روبات‌ها در لابی‌ هتل‌ها می‌چرخند تا با مواد ضدعفونی کننده، تمام سطوح را پاک کنند و برخی دیگر با ماسک‌های نقاشی شده و طرح‌های شاد به بازدیدکنندگان توصیه می‌کنند که ماسک‌هایشان را درست بزنند. و کاملا برعکس روبات‌های سگ بوستون داینامیکز که همانند صحنه‌های آغازین فیلم‌های «شورش روبات‌ها» که از در و دیوار بالا می‌روند، کاملا دوست‌داشتنی و آرامند. روبات‌های پکنی جذاب و مودب هستند و زمانی که دور مهمانان می‌چرخند، قطعا در حال عکسبرداری و فیلمبرداری از آنها هستند و حرکات‌شان را دنبال می‌کنند.

برگزارکنندگان المپیک پکن برای خودکارسازی بیشتر کافه‌تریا در مرکز رسانه اصلی بازی‌ها، تصمیمی هوشمندانه اتخاذ کرده‌اند. آنها روبات‌هایی را استخدام کرده‌اند که از هزاران خبرنگار، عکاس و پخش‌کننده برنامه‌های تلویزیونی در کافه‌تریا پذیرایی می‌کنند و در نهایت خودشان هم سوژه خبر و عکس می‌شوند.

در سقف این کافه‌تریا، سیستم پیچیده‌ای از مسیرها و طناب‌ها دیده می‌شود که ظروف غذا را با چیزی شبیه به سفینه فضایی -که پنجه غول‌پیکری بالای آن وجود دارد- به بالای سر مشتری می‌آورند و به او تحویل می‌دهند. یک بازوی مکانیکی سفید غول‌پیکر نیز در این محیط دیده می‌شود که به طرز ماهرانه‌ای سبدهای سیب‌زمینی سرخ‌شده را برمی‌گرداند و آنها را با کمک یک تسمه نقاله به همراه همبرگر جلوی چشمان آنها ظاهر می‌کند.

روبات‌ها از مهمانان المپیک چین پذیرایی می‌کنند

البته انتظار برای سرویس‌دهی یک روبات می‌تواند تا ۴۰ دقیقه طول بکشد؛ در حالی که افراد با رفتن به بخش دیگری از کافه‌تریا و سفارش به یکی از کارگران خیلی زودتر به آنچه می‌خواهند می‌رسند. اما به نظر می‌رسد که افراد تمایلی به غذا گرفتن از یک انسان کسل کننده ندارند و ترجیح می‌دهند که مدت‌ها صبر کنند و سفارش‌شان را با هیجان از یک دست آهنی بگیرند.

البته در مورد سفارش نوشابه و آبمیوه این فرآیند احتمالا حتی راحت‌تر از سفارش دادن به یک انسان در رستوران است. تنها کاری که افراد باید انجام دهند این است که یک کد QR را از گوشی خود اسکن کنند تا ظرف 90 ثانیه نوشیدنی‌شان آماده شود.

روبات دیگری نیز مسئول درست کردن قهوه است. این روبات باریستا دانه‌های قهوه را آسیاب می‌کند و در عرض چهار دقیقه یک فنجان قهوه به دست مشتری می‌دهد.

روبات‌ها از مهمانان المپیک چین پذیرایی می‌کنند

حتی در دستگاه فروش خودکار یا وندینگ هم یک روبات تعبیه شده تا به مشتریان بستنی بدهد. این روبات کوچک و بامزه با شکل و شمایل روبات وال‌-ای درون این دستگاه وجود دارد و در زمانی که مشتری بستنی سفارش می‌دهد، ظرف بستنی را در دست می‌گیرد، آن را پر می‌کند و روی یک تسمه نقاله کوچک قرار می‌دهد تا به دست مشتری برسد.

چند قدم آنورتر، چیزی که بدون شک یکی از محبوب‌ترین روبات‌ها در بین روزنامه‌نگاران شناخته شده، روبات دیگری است که آبمیوه درست می‌کند. این روبات هم نمی‌تواند با کسی صحبت کند یا درس‌های زندگی به کسی بدهد، یا نمی‌تواند درد دل مشتریان خود را بشنود و گوش شنوایی داشته باشد، اما گویا خیلی از افراد حاضرند در صف انتظارش بایستند و آبمیوه‌های دست‌ساز آن را بچشند.

افراد می‌توانند با کمتر از هشت دلار یک همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا یک کاسه غذای داغ یا هر یک از ۱۰۰ غذای دیگر را که توسط روبات تهیه شده، بخرند. البته کیفیت آنها در حد غذای خیابانی است، اما به هر حال ارزش گرفتن از یک دست آهنی و تست کردن را دارد.

ناگفته نماند که در سرتاسر کافه‌تریا تابلوهایی آویزان شده که عکاسی یا فیلمبرداری را ممنوع می‌کند؛ پیشنهادی مودبانه که البته همه با تلفن و دوربین‌های خود آن را نادیده می‌گیرند. البته این امر در چین بسیار نادر است، زیرا هیچ قانون‌شکنی آشکاری در این کشور بدون مجازات باقی نمی‌ماند!

کد خبر: 1128962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =