تله عادی سازی برای بغداد/ هشدار درباره خط لوله نفت عراق

کارشناس اقتصادی عراقی معتقد است: طرح خط انتقال نفت عراق از بندر بصره به عقبه اردن و از آنجا به مصر در نهایت عراق را به عادی سازی روابط و مذاکره مستقیم با رژیم صهیونیستی خواهد کشاند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ بلال خلیفه با هشدار نسبت به خط لوله ای که قرار است نفت عراق را به برای انتقال به مصر از طریق عقبه اردن انتقال دهد، گفت که ۲۰ کیلومتر از حدود ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت عراق به بندر «عقبه» اردن برای انتقال آن به مصر، عراق را در نهایت به تله مذاکره با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم اشغالگر خواهد انداخت؛ به بیان دیگر کل خط لوله حدود ۱۷۰۰ کیلومتر است اما تنها ۲۰ کیلومتر آن کافی است تا عراق در تله عادی سازی بیفتد، زیرا این ۲۰ کیلومتر از سرزمین های اشغالی عبور می کند.

وی افزود: طرح خط انتقال نفت عراق از بندر بصره به بندر عقبه اردن و از آنجا به مصر تحت عنوان طرح «مشرق جدید» که سه کشور عراق، اردن و مصر در اواسط سال ۱۳۹۹ در بغداد بر سر آن به توافق رسیدند، در نهایت عراق را به عادی سازی روابط و مذاکره مستقیم با رژیم اشغالگر اسراییل خواهد کشاند.

کارشناس عراقی ادامه داد: بخشی از خط انتقال نفت عراق از بندر عقبه به مصر از طریق اراضی تحت اشغال رژیم اشغالگر اسراییل یا آب های سرزمینی این رژیم غاصب خواهد گذشت و عراق ناچار خواهد شد برای اخذ موافقت تل آویو، با این رژیم به بهانه انتقال خط لوله نفت، مذاکره کند.

خلیفه افزود که طول خط لوله نفت عبوری از داخل اراضی تحت اشغال رژیم اشغالگر یا آب های سرزمینی آن، بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر است که بدون توافق با این رژیم اشغالگر، امکان انتقال خط لوله نفت از بندر عقبه به مصر وجود ندارد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در شهریورماه ۱۳۹۹ از مناسبات سه جانبه، بغداد، امان و قاهره به عنوان طرح موسوم به «مشرق جدید» یاد کرد.

منتقدان دولت الکاظمی در داخل می گویند که او از طرح بزرگ و راهبردی با قدرت اقتصادی جهان (چین) به نفع مصر و اردن و روابط مشکوک با رژیم صهیونیستی تحت فشار آمریکا، چشم پوشی کرده است.

 خلیفه، معتقد است که طرح انتقال لوله نفت بندر بصره به بندر عقبه چندان فوائد اقتصادی برای عراق به دنبال ندارد.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود اینکه طرح انتقال لوله نفت از کرکوک به بندر عقبه مقرون به صرفه تر و مسیر کوتاهتر و کم هزینه تری است، عراق به این طرح ۱۸ میلیارد دلاری بدون توجیه اقتصادی برای انتقال لوله نفت از بصره به عقبه تن داده است؟

این کارشناس اقتصادی عراق افزود که کردها (اربیل) با هرگونه توافق برای فروش نفت کرکوک به اردن و مصر توسط دولت مرکزی عراق مخالف هستند و در انتظار بازگشت کامل مجدد کرکوک به زیر سلطه دولت اقلیم کردستان عراق هستند، تا آنها طرف انحصاری چنین توافقاتی با امان و قاهره باشند و نه بغداد.

به اعتقاد خلیفه، طرح لوله انتقال نفت بصره به بندر عقبه و از آنجا به مصر از طریق مناطق تحت کنترل رژیم اشغالگر صهیونیستی، با صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز همراه خواهد بود که اردن بابت هربشکه انتقال نفت، از عراق ۴ دلار حق عبور می گیرد.

به گفته او، از مبالغی که عراق از این طریق بابت صادرات نفت به اردن خواهد داد می تواند سالانه ۱۵۰ باب مدرسه یا یک نیروگاه تولید برق به ظرفیت دو هزار مگاوات بسازد.

وی برنامه ریزی عراق را برای رساندن صادرات نفت به سقف  ۶ میلیون بشکه در روز دانست که به گفته او، در وقت حاضر از طریق بندر بصره و خط لوله نفت عراق به «جیهان» ترکیه این سقف قابل تحقق است و نیازی به احداث خط لوله انتقال نفت عراق به عقبه اردن نیست.

این کارشناس یکی از انتقادات بزرگ به این طرح را «فروش ویژه نفت عراق به اردن و مصر با قیمت پایین تر از بازارهای جهانی» عنوان کرد و نتیجه چنین اقدامی را «اشتغالزایی و چرخش صنعت این دو کشور بدون فوائد قابل ذکری برای عراق» دانست.

براساس گزارش ها، طول خط لوله نفت بصره به بندر عقبه یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان شده که طبق گزارش ها، توافقات اولیه برسر احداث این خط در آوریل ۲۰۱۳ بین امان و بغداد صورت گرفته و در ۲۰۱۹ اعلام شد که این خط به مصر نیز کشیده می شود.

قرار است این خط لوله از طریق بصره و اراضی استان نجف (به موازات مرزهای عراق و عربستان) به بندر عقبه اردن کشیده شود.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =