مهم‌ترین مشکل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کجاست؟

فعال حوزه دانش بنیان جدی‌ترین مسئله برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را نبود بازار برای محصولات عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسئله تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح شد، از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. در این بین، توجه به مشکلات حوزه کسب‌وکار به خصوص برای شرکت‌های دانش‌بنیان از زبان خود آن‌ها بسیار مهم و اثرگذار است تا سیاست‌گذار به درستی مشکلات این مسیر را شناسایی و به اصلاح رویکردها بپردازد. در همین راستا با امیر هومن کریمی وثیق مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه‌ی صنایع نفت و گاز سرو و فعال این حوزه به گفتگو پرداختیم.

امیر هومن کریمی وثیق در ارتباط با قوانینی که در این زمینه نیاز به روز رسانی دارد، گفت: در بحث‌هایی مانند بیمه و نیز وجود خطوط ویژه برای واردات مواد اولیه‌ی شرکت‌های دانش بنیان نیازمند به روزرسانی قانون‌های موجود هستیم، متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف ارزی و گمرکی در حال حاضر مواد اولیه به میزان موردنیاز شرکت، به دست ما نمی‌رسد و از طرف دیگر نیز زمانبر بودن واردات مواد اولیه است که مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد و فرآیند واردات مواد اولیه حداقل یک ماه طول می‌کشد.

این فعال در خصوص وجود مشکل در فروش محصولات تولید شده هم متذکر شد: شرکت‌هایی مانند شرکت ما که از فضای استارت اپی خارج شده اند، مشکل فروش محصول ندارند، اما برای شرکت‌هایی که تازه فعالیت خود را آغار کرده اند، مشکل فروش محصول‌های تولید شده، دیده می‌شود.

کریمی وثیق در ارتباط با مشکلات اخذ وام و تسهیلات بانک برای شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های دانش بنیان برای اخذ تسهیلات، صندوق خالی بانک‌ها است، به طور کل بانک‌ها برای تولید کشور هیچ زمانی منابع ندارند. از طرف دیگر برای شرکت‌های تازه تاسیس قطعا تامین ضمانت لازم مورد نظر بانک‌ها برای اخذ وام بسیار دشوار است که در این زمینه باید صندوق‌های نوآوری و شکوفایی حمایت‌های بیشتری را انجام دهند.

در پایان مدیر عامل شرکت توسعه‌ی صنایع نفت و گاز سرو در خصوص توانایی تامین محصول مورد نیاز صنایع هم عنوان کرد: برای ارائه‌ی کاتالیست‌ها و محصولات جدید کمی نیازمند زمان هستیم، اما موادی که از قبل تولید می‌شود، طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده در حال توسعه و مشکل حادی در این زمینه نداریم، اما همانطور که متذکر شدم برای تامین مواد اولیه برای تولید، نقدینگی زیادی از ما دریافت می‌شود که حل این مشکل نیاز به نگاه حاکمیتی دارد. در زمینه تهیه مواد اولیه باید یک تغییر ویژه در مسیر تامین مواد اولیه صورت گیرد.

این فعال دانش بنیان در انتهای صحبت‌های در خصوص مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: بی ثباتی اقتصادی حاکم بر جامعه یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که همه بخش‌ها با آن دست در گریبان هستند؛ از طرفی کم توجهی به تولید، کمرنگ شدن و محدود کردن حمایت‌هایی که قرار بود از دانش بنیان‌ها شود، همچنین عدم نگاه ویژه به مسائل حقوق گمرکی و نیز کم بودن حمایت‌هایی که صنایع باید از دانش بنیان‌ها لحاظ کنند، یکی از جدی‌ترین مسائل نیز برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان موجود، نبود بازار برای محصولات است.

منبع: میزان

کد خبر: 1138408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =