کاظم صدیقی را بیشتر بشناسید

کاظم صدیقی (زادۀ ۱ فروردین ۱۳۳۰) مجتهد و روحانی شیعه، امام جمعه موقت تهران، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی، نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، مفسر قرآن، یکی از مقامات بلندپایه قوه قضائیه، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، کاظم صدیقی (زادۀ ۱ فروردین ۱۳۳۰) مجتهد و روحانی شیعه، امام جمعه موقت تهران، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی، نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، مفسر قرآن، یکی از مقامات بلندپایه قوه قضائیه، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور است.

بیشتر بخوانید:

ذبیح‌الله خداییان را بیشتر بشناسید

صدیقی بعد از پیروزی انقلاب با اصرار علی قدوسی، در قوه قضائیه ایران مشغول به کار گردیده و تا کنون نیز در دستگاه قضائی کشور فعالیت می‌کند. وی در سال ۱۳۸۸ از سوی سید علی خامنه‌ای رهبر ایران به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شده‌است.

صدیقی در سال ۱۳۴۲ همزمان با نهضت سید روح‌الله خمینی به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی به عنوان طلبه تحصیلات دینی خود را آغاز کرد. صدیقی دروس مقدمات را در نزد ابوالقاسم خزعلی، احمد جنتی، حسن حسن‌زاده آملی، مهدی حائری تهرانی، محمد مفتح، محمد محمدی گیلانی و محسن حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محمد مؤمن قمی ،میرزا علی احمدی میانجی ،علی مشکینی، محمد محمدی گیلانی استفاده کرد.

وی دروس خارج فقه و اصول فقه را از مرتضی حائری یزدی، سیدموسی شبیری زنجانی و حسین وحید خراسانی بهره برد. او فلسفه اسلامی را نزد عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی ویحیی انصاری شیرازی آموخت و فلسفه غرب را نزد سید محمد حسین بهشتی و دکتر احمداحمدی فرا گرفت. همچنین ازبزرگان عرفان اسلامی مانند سید رضا بهاء الدینی، محمد تقی بهجت، سید عبدالکریم کشمیری و دیگران، بهره برده‌است.[۱]

فعالیت در قوه قضائیه ایران

صدیقی هم‌اکنون مشاور عالی رئیس قوه قضاییه می‌باشد و از جمله مسئولیت‌های گذشته وی در قوه قضاییه می‌توان به ریاست محاکم عمومی تهران،[۵] ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات و… اشاره نمود. همچنین سید علی خامنه ای رهبر ایران در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی پس از انحلال شورای عالی قضایی برای کاظم صدیقی و دو نفر دیگر حکمی صادر می‌نماید تا در مدت سه ماه بازرسی و تحقیق همه‌جانبه از قوه قضاییه ایران با محوریت زیر انجام دهند.

تدابیر و اقداماتی که تا کنون در جهت تحقق دستگاه قضایی مطلوب و توانمند برای استقرار عدالت و استیفای حقوق و اجرای احکام اسلامی صورت گرفته‌است.
تدابیر و اقدامات انجام شده برای به‌کارگیری عناصر و نیروهای صالح، سالم و توانا در رده‌های مختلف قضایی و اداری آن قوّه و حذف عناصر ناصالح.
وضعیت عمومی و فعالیت‌های دو سازمان مهم سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری، خاصه در امر رسیدگی به مراجعات و دعاوی.
وضعیت دادگاه‌ها و دادسراهای انقلاب و نقاط قوّت و ضعف و مشکلات آنان؛ و همچنین بازرسان موظف گردیدند به‌طور خاص نسبت به میزان دقت و سرعت عمل در رسیدگی بر پرونده‌ها و نیز اطمینان از انطباق احکام صادرهٔ دادگاه‌ها با قوانین کشور و ضوابط شرع مقدس(دین اسلام) بررسی نمونه‌ای به عمل آورند.
روح‌الله حسینیان دربارهٔ اعدام‌های دهه ۶۰ به کاظمی صدیقی اشاره می‌کند و به وی می‌گوید: «پرونده‌هایت را دیدم، ماشاالله خیلی قاطعانه بود. [کاظمی صدیقی] گفت اگر چیزی هم ما برای خدا داشته باشیم برای قیامت‌مان همین‌ها است»

تأسیس حوزه علمیه امام خمینی

حوزه علمیه امام خمینی اُزگُل از مدارس دینی تهران زیر نظر حوزه علمیه تهران و قم در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی توسط کاظم صدیقی تأسیس گردید.

در این حوزه علمیه درس خارج فقه توسط کاظم صدیقی، سیدمحمد حسینی کاهانی و سیدعلیرضا صدر حسینی تدریس می‌شود.

دروس تدریسی

صدیقی در حوزه علمیه امام خمینی امر به معروف و نهی از منکر از کتاب جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، تفسیر قران، و اخلاق اسلامی را تدریس می‌کند.

فعالیت‌های تبلیغی

کاظم صدیقی از همان نخستین سال‌های طلبگی به امور تبلیغی اهتمام ویژه‌ای داشته و به همین دلیل در تهران و سایر شهرهای کشور، فعالیت‌های گسترده تبلیغی دارد و در این راستا سفرهای زیادی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نموده‌است. او معتقد است که باید آنچه که در منبر گفته می‌شود در جهت رضایت امام زمان و به دنبال آن رضایت الله باشد. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان جلسات درس اخلاق مسجد جامع ازگل را اشاره کرد که هر دو شنبه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌گردد.نماز جمعه تهران به امامت کاظم صدیقی

در خصوص انتصاب صدیقی به عنوان امام جمعه تهران این چنین گفته شده‌است: صدیقی یک خطیب اخلاقی و از سخنرانان سنتی تهران بود که بیش‌تر به عنوان استاد اخلاق به حساب می‌آمد. در روزهایی که کشور دچار التهابات پس از انتخابات سال ۸۸ بود، سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در طی حکمی صدیقی را که شهره به اخلاق بود به امامت نماز جمعه تهران فراخواند تا این تریبون به سنگری برای دعوت به اخلاق توسط یک خطیب مشهور و استاد اخلاق تبدیل گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =