دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی زیر ذره‌بین مجلس/ تحقیق و تفحص از دانشگاه؛ فرصت یا تهدید؟

مجلس قصد دارد عملکرد دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی را مورد بررسی و تفحص قرار دهد؛ با این حال مسئولان دانشگاه این موضوع را فرصتی برای بیان مشکلات خودو شناسایی چالش‌ها می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اخیرا طرحی مبنی بر تحقیق و تفحص کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی  با ۱۲۰ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۰ رای ماخوذه در مجلس به تصویب رسیده است. این طرح دارای ۱۳ بند است که از جمله آن می‌توان به«بررسی عملکرد هیئت اجرایی جذب دانشگاه در خصوص جذب اعضای هیئت علمی و تبدیل وضعیت از کارشناسان به عضو هیئت علمی در ۵ سال اخیر، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه اجرای برنامه راهبردی دانشگاه و مصوبات هیئت امنا، بررسی عملکرد دانشگاه در زمینه تحصیلات تکمیلی و به طور خاص دوره دکتری تخصصی باتوجه به نیاز آموزش و پرورش، بررسی نحوه اجرای برنامه های مهارت آموزی کارآموزی و کارورزی دانشجو معلمان» اشاره کرد.

در همین راستا، محمد مولوی نماینده و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره علل اجرای طرح تفحص از دانشگاه شهید رجایی می‌گوید: «انحراف از ماموریت مهمترین و اساسی‌ترین چالش دانشگاه شهید رجایی است. در ماده ۲۱ اساسنامه این دانشگاه سه ماموریت مشخص شده که شامل تربیت دبیر در بخش فنی و حرفه، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی و همکاری با دانشگاه‌ها و سایر موسسات فعال در  زمینه تربیت دبیر، است.»

همچنین وی مطرح می‌کند که مطابق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده که سهم آموزش های فنی و حرفه ای را از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برساند اما با بررسی مختصری که انجام گرفت، این شاخص در سال تحصیلی ۱۳۹۹ به ۳۷/۹ درصد افت کرده یعنی تربیت دبیر در این دانشگاه نه تنها رشدی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است. 

همچنین رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که طرح تفحص از دانشگاه تربیت دبیر شهدی رجایی با حضور رئیس این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. 

انتظار از دانشگاه شهید رجایی برای تربیت دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای

زمزمه بررسی عملکرد و بیان انتظارات از دانشگاه شهید رجایی و عدم تحقق ماموریت‌های این دانشگاه تقریبا از اوسط دی ماه سال ۹۹ توسط رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مطرح شد. حجت الاسلام مصطفی رستمی در جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور بیان کرد که تربیت دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای که در آینده معلم خواهد شد، یکی از انتظارات از دانشگاه شهید رجایی است که باید تقسیم کار توسط دستگاه‌ها ذی‌ربط انجام شود.

وی اعتقاد دارد که دانشگاه رجایی برای انجام ماموریت‌های خود نیازمند تقسیم کار و تحول در فرآیندهای آموزشی این دانشگاه باشد. مثلا به عنوان مثال از این دانشگاه انتظار می‌رود که در رقابت با هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها تراز لازم را رعایت کنند.

تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه‌ها به معنای ناکارآمد بودن مدیریت نیست

علی پور کمالی انارکی معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهدی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ایسکانیوز بر این باور است که تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دانشگاه‌ها به معنای نامطلوب بودن عملکرد یا ناکارآمد بودن مدیریت نیست؛ بلکه فرصتی است تا مسئولان دانشگاهی نیز از عملکرد خود دفاع کرده و مشکلات، کمبودها و چالش‌های موجود را بیان کنند. همچنین از سوی دیگر تفحص حق مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه ماموریت گراست، می‌گوید که تربیت دبیر برای هنرستان‌ها و هنر آموزان برای مراکز فنی و حرفه‌ای برعهده این دانشگاه است. در حال حاضر مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور حدود ۴۰ هزار نیرو دارند که براساس نیاز سنجی‌ها باید به ۶۰ هزار برسد. ما در چند سال گذشته بارها بیان کردیم که این دانشگاه از لحاظ فضا، امکانات، زیر ساخت آموزشی نیاز به حمایت دارد تا بتواند کمبود نیرو را برطرف کند. بنابراین برای دریافت حمایت، به مسئولان دولت یا مجلس و مقام معظم رهبری نامه‌ای ارسال کرده‌ایم.

پورکمالی در نحوه جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی در این دانشگاه که از موارد مورد تفحص مجلس است، اظهار کرد که مباحث درباره جذب هیئت علمی و ارتقا آنها جزء مباحثی است که در هر دانشگاهی مطرح می‌شود و تنها مختص به دانشگاه شهید رجایی نیست. در حال حاضر این دانشگاه ۱۸۶ عضو هئیت علمی و ۸ مدرس در کادر آموزشی دارد. 

به گزارش ایسکانیوز، ماموریت و وظیفه اصلی هر دو دانشگاه تاثیر گذار و وابسته به وزارت آموزش و پرورش یعنی فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تامین نیروی انسانی برای نهادهای آموزشی و تربیتی است. بنابراین اهمیت خروجی و عملکرد این دانشگاه‌ها، برای نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش غیرقابل انکار بوده و امید است که اجرای طرح تفحص مجلس از دانشگاه شهید رجایی به بهبود عملکرد این دانشگاه منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =