افزایش ۲۰ درصدی حقوق دانشجومعلمان عادلانه نیست/ پشیمانی تک رقمی‌ها از انتخاب دانشگاه شهید رجایی

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی اعتقاد دارد که افزایش ۲۰ درصدی حقوق دانشجومعلمان کفاف زندگی را نمی‌دهد و کسری از حقوق آنان نیز عادلانه نیست.

محمد امین جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه حقوق دانشجومعلمان برای سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: حقوق دانشجومعلمان با این میزان افزایش برای سال آینده تقریبا ۷ میلیون می‌شود که می‌توان گفت به هیچ عنوان زندگی دانشجویان را تامین نمی‌کند. 

بی‌تدبیری مسئولان دانشگاه شهید رجایی در مدیریت بودجه/ کسر ۲۰ درصدی حقوق دانشجومعلمان بیانگر عملکرد ضعیف مدیران است

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر رجایی از لحاظ موقعیت جغرافیایی تفاوت بسیاری دارند، گفت: دانشگاه فرهنگیان در مراکز استان‌ها پردیس دارد؛ اما دانشگاه شهید رجایی در تهران متمرکز است. به این معنا که دانشجومعلمان دانشگاه رجایی برای تحصیل مجبور هستند حتما در تهران سکونت داشته باشد. در نتیجه متحمل هزینه‌های بسیاری به علت زندگی به دور از خانواده هستند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی با بیان اینکه هزینه‌های زندگی در تهران نسبت به استان‌ها بیشتر است، ادامه داد: کاش مسئولان پاسخ دهند که چگونه دانشجومعلمی که برای تحصیل به تهران آمده و نمی‌تواند به حرفه‌ای اشتغال داشته باشد، با حقوق ۷ میلیونی باید زندگی کند. بنابراین افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای دانشجومعلمان به ویژه دانشجویان دانشگاه شهید رجایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر نیز مانند دانشگاه فرهنگیان کسر از حقوق دارند یا خیر»، گفت: خیر؛ کسر از حقوق بر اساس قانون وجود ندارد؛ اما به عناوین و بهانه‌های مختلف از حقوق ما نیز کسر می‌شود. به عنوان مثال دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بعد کسر از حقوقشان دیگر برای غذا و خوابگاه هزینه پرداخت نمی‌کنند؛ اما دانشجویان دانشگاه شهید رجایی کسر از حقوق ندارند، اما باید به ازای هر وعده غذا ۲۵ هزار تومان و به ازای هر شب خوابگاه ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند. تقریبا می‌توان گفت ما نیز به صورت غیر رسمی حدود ۳۰ درصد کسر از حقوق داریم.

جهانی گفت: شاید افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مناسب باشد؛ اما برای دانشجویان دانشگاه شهید رجایی اصلا مناسب نیست؛ چراکه به مراتب دانشجویان دانشگاه فرهگیان مخارج کمتر دارد. به عنوان مثال خوابگاه‌های ما نسبت به دانشگاه بسیار دور هستند و برای دانشجویان برای رفت و آمد متحمل هزینه‌های گزافی متحمل می‌شوند. در حالی‌که خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان در محوطه دانشگاه قرار دارد. 

دانشجومعلمان تحت فشار اقتصادی

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی افزود: قانون «متعهدین خدمت» سال ۶۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که بر اساس دانش‌سراهای معلمی آن زمان و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی فعلی باید هزینه‌های رفاهی را از حقوق دانشجومعلمان کسر کنند. دانشگاه فرهنگیان از ابتدا این ۴۵ درصد کسری حقوق را انجام می‌داد؛ اما دانشگاه شهید رجایی تا قبل از کرونا این کسر از حقوق را انجام نمی‌داد.

وی کسر از حقوق دانشجو معلمان را قانونی اما بر خلاف عدالت دانست و گفت: دانشجو معلمان دانشگاه شهید رجایی به مراتب سختی بیشتری نسبت به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان متحمل می‌شوند. بنابراین صحیح نیست که افزایش حقوق به یک میزان باشد. در حال حاضر افراد تک رقمی کنکور که دانشگاه شهید رجایی را برای ادامه تحصیلی انتخاب کردند، پشیمان هستند؛ چراکه به شدت تحت فشار مالی و تحصیلی قرار دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1173230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      2 0
      عالی