نقش‌آفرینی برخی از اساتید در اغتشاشات اخیر/ کرسی‌ آزاداندیشی در دانشگاه‌ها احیا شود

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت معتقد است که برخی از استادان در پشت پرده اغتشاشات اخیر دانشگاه‌ها نقش داشته‌اند.

امیر رضا بخشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برگزاری تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات اخیر در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر اقلیتی در دانشگاه‌ها تلاش دارند تا با تجمع کردن، سردادن شعارهای هنجار شکنانه، رفتارهای ساختارشکنانه و خارج از عرف باعث تحریک عواطف و احساسات سایر دانشجویان شوند و آنان را با خود همراه کنند. در چنین شرایطی نزاع در دانشگاه ایجاد شده و در نهایت به رادیکالی شدن فضای دانشگاه‌ها منجر خواهد شد.

وی درباره علل ایجاد دو دستگی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: مدیریت تعدادی از افراد وابسته به جریانات خاص در دانشگاه‌ها همچنین ورود برخی از افراد به اسم دانشجو به محیط این نهاد علمی_فرهنگی، اجازه ایجاد فضای عقلانی، گفتمانی و مباحثه را نمی‌دهد. همین موضوع باعث شده تا فضای دانشگاه‌ها از لحاظ سیاسی چند پاره شود. البته علاوه بر موارد ذکر شده، باید در نظر داشت که برانگیخته کردن هیجانات دانشجویان با هر گرایش سیاسی، به صورت ناخودآگاه تنش و درگیری را ایجاد می‌کند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «چرا دانشگاه‌ها در ناآرامی‌ها یا اغتشاشات اخیر کشور، بیش از سال‌های گذشته منشا وقوع تجمع هستند»، گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. مثلا هیجانات یا نبود آگاهی، از اقتضائات دوران جوانی است. البته نیز حق طلبی یکی از مهم‌ترین مطالبات این سن به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه برای برخی از دانشجویان به درستی حق و حق طلبی تبیین نشده است. 

بخشی‌پور بیان کرد: به صورت ریشه‌ای علت اصلی این اغتشاشات وجود برخی از استادان مسئله دار یا برخی از مسئولان دانشگاهی است که نسبت به سایرین مصونیت بیشتری دارند. بنابراین آنها به سادگی می‌توانند اقداماتی خلاف امنیت ملی انجام دهند. البته بیشتر آنها در اتفاقات آبان سال ۹۸ شناسایی شده‌اند؛ اما هنوز در دانشگاه‌ها فعالیت دارند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: این افراد نام برده شده، موجی از تفکرات رادیکالیسم یا افراطی گرایی را به دانشجویان تزریق یا القا می‌کنند. پس می‌توان گفت فقط برخی از دانشجویان، بازیگردانان این اغتشاشات نبوده‌اند، بلکه برخی از استادان نیز در پشت پرده تمامی این وقایع نقش داشته‌اند.

احیای کرسی‌ آزاداندیشی در دانشگاه‌ها 

وی درباره راهکارهای آرام کردن فضای دانشگاه‌ها یادآور شد: من پیشنهاد می‌دهم، دانشجویان از هر طیف سیاسی و با هر اعتقادی باید دست به دست هم دهند و کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌ آزاد را در دانشگاه‌ها احیا کنند؛ تا اگر اختلاف نظری هم وجود دارد، دانشجویان بتوانند در فضای منطقی با یکدیگر صحبت و مباحثه داشته باشند. 

بخشی‌پور با تاکید بر اینکه کرسی آزاداندیشی خروجی مطلوبی دارد، گفت: اگر در ناآرامی‌های اخیر دانشگاه‌ها این کرسی‌ها تاثیر مطلوبی نداشته، به این علت است که دانشجویانی عضو تشکل‌های دانشجویی، به اهمیت این موضوع آگاه نبوده‌اند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1156369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =