اتحادیه دفتر تحکیم وحدت را بیشتر بشناسید

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت یک تشکل دانشجویی بوده که امسال چهلمین دوره انتخاب خود را برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویان یک سازمان دانشجویی است که با نام‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان و سازمان دانشجویی نیز شناخته می‌شود. خط مشی فعالیت‌های دفتر تحکیم وحدت در سال‌های گذشته تغییرات مختلفی داشته است. 

تاریخچه تشکیل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت 

 اولین انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در تقابل با افکار ضد دینی و کمونیستی در سال ۱۳۲۱ ایجاد شد. پس از آن انجمن اسلامی در دانشکده فنی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها نیز تاسیس شد. 

این اتحادیه در ابتدا با گردهم آمدن انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران و با نام مرکز انجمن‌های اسلامی دانشجویان توسط دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۰ تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ این انجمن‌های اسلامی، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت را تشکیل دادند. این اتحادیه دانشجویی در دهه شصت و هفتاد جزو تاثیر گذارترین اتحادیه‌های دانشجویی بود. 

غیرفعال شدن موقت اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

دفتر تحکیم در دهه هشتاد دچار اختلاف نظرهای داخلی و جهت‌گیری‌های سیاسی شده و در نهایت دچار ضعف در عملکرد شد. این تشکل دانشجویی در دهه هشتاد به دو طیف یا دسته طیف علامه و شیراز تقسیم شده و از یکدیگر جدا شدند. البته بعد از مدتی طیف علامه(اصلاح‌طلب) توسط دبیرخانه هیئت‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های دانشگاهی غیرفعال شد.

اهداف و اصول اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

بر اساس اساسنامه دفتر تحکیم وحدت دانشجویی، این تشکل اهداف قابل توجهی از جمله «اصلاح جامعه بر طبق دستورهای اسلام، تلاش در ایجاد دوستی و اتحاد بین افراد مسلمان به ویژه جوانان روشنفکر، انتشار حقایق اسلامی به وسیله ایجاد موسسات تبلیغات و نشر مطبوعات، و مبارزه با خرافات» برعهده دارد.

همچنین اعضای این اتحادیه باید بر اساس اساسنامه اصولی را رعایت کنند که به شرح زیر است:

۱- اعتقاد به مکتب اسلام به عنوان تنها مکتب الهی کامل و جامع و تعالی‌بخش انسان، مجتمع بشری و نفی هر گونه مکاتب غیرالهی و عقاید و اندیشه‌های مغایر با اسلام.

۲- ایمان به اصول پنجگانه مکتب اسلام شامل؛ توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت

۳- علمیه جاری است و اجتهاد مستمر فقهای جامع‌الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین علیهم السلام که تداوم بخش رسالت پیامبر (ص) و ائمه اطهار می‌باشد.

۴- اعتقاد به ولایت فقیه (با حدود و شرایطی که امام خمینی (ره) بیان کرده‌اند) به عنوان تبلور اسلام راستین و نیابت امام عصر (عج) در زمان غیبت کبری آن حضرت

۵- با اعتقاد به حقانیت انقلاب اسلامی در ایران و تداوم و تعمیق آن در جهت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و ضرورت تحقق این انقلاب در جهان، با کلیه‌ی مظاهر باطل در هر بعدی مقابله نموده، ضمن حمایت از مستضعفین جهان به ویژه مسلمین عالم همراه با امت اسلامی با مستکبران غارتگر بین‌المللی به خصوص ابرقدرت‌های شرق و غرب و صهیونیسم بین‌الملل و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ ام‌الفساد قرن، آمریکای جنایتکار مبارزه می‌نمائیم.

۶- قانون اساسی را یکی از ثمرات عظیم بلکه در بزرگ‌ترین ثمره جمهوری اسلامی دانسته در جهت تثبیت حاکمیت آن بر کلیه شئون جامعه نهایت سعی و توان خویش را به کار خواهیم بست.

۷- اعتقاد به انقلاب فرهنگی به عنوان زیربنای تمامی انقلابات (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...) و نقش اساسی آن در تداوم و تعمیق و گسترش اسلامی»

واحد و کمیسون‌ها اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

این اتحادیه دارای ۹ واحد به نام‌های تشکیلات، پذیرش، آموزش و تبلیغات، سیاسی، انقلاب فرهنگی، تبلیغات، حوزه و دانشگاه، بین الملل و جنگ است.

همچنین این اتحادیه دارای ۶ کمیسیون است که وظایف زیر را انجام می دهند:

۱.برنامه ریزی جهت رسیدگی به وضعیت فعالیت اعضای انجمن رسیدگی به تخلفات تشکیلاتی و تشویق و تنبیه اعضا است.

۲.تنظیم ضوابط مشترک عضویت و ارتقای تشکیلاتی و تهیه طرح هایی جهت ارتباط و هماهنگی با تشکل های اسلامی غیرایرانی از جمله وظایف کمیسیون تشکیلات است.

۳.کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئول تهیه ی برنامه آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی عقیدتی و سیاسی جهت اعضای انجمن و ارزیابی عقیدتی ایشان و تهیه و ارائه تحلیل ها

نسبت به کلیه مسایل سیاسی اجتماعی است.

۴.تنظیم برنامه هماهنگ تبلیغات و اطلاع رسانی بر عهده کمیسیون تبلیغات است.

۵.برنامه های مشترک با طلاب و ارتباط پیوسته با مدرسین و فقهای حوزه و برنامه ریزی در جهت تحقق یافتن وحدت حوزه و دانشگاه نیز از وظایف کمیسیون حوزه و دانشگاه است.

۶.کمیسیون انقلاب فرهنگی نیز عهده دار تنظیم برنامه های مرحله ای دراز مدت برای رسیدن به دانشگاه اسلامی و نظارت و پیگیری مستمر بر حرکت شورای انقلاب فرهنگی و سایر

نهادهای مربوط به انقلاب فرهنگی است.

موضع اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

موضع گیری این تشکل دانشجویی بیشتر بر ترویج وحدت و تعامل مذهبی بین اقشار مختلف جامعه و تأکید بر اهمیت تسهیل در روابط مذهبی است.

انتخابات

اعضای شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و دبیر کل اتحادیه هر سال در انتخاباتی و همزمان با نشست سالانه این تشکل، انتخاب می‌شوند. البته انتخابات اعضا اصلی و علی البدل شورای مرکزی به صورت جداگانه و بین  کاندیداهایی که صلاحیت آنان توسط شورای تحقیق تأیید شده برگزار شده و به ترتیب ابتدا انتخابات با اعضای اصلی و سپس انتخابات اعضای علی البدل انجام خواهد شد.

اعضای فعلی دفتر تحکیم وحدت

در حال حاضر امیر رضا بخشی‌پور به عنوان دبیر کل و  فاطمه سادات هوشمند به عنوان دبیر واحد خواهران،  مهدی محمدی به عنوان نائب دبیر و دبیر واحد حوزه و دانشگاه، زهرا عظیمی به عنوان دبیر واحد سیاسی  و علی اردستانی به عنوان دبیر واحد آموزش این تشکل دانشجویی فعالیت می‌کنند. 

همچنین براساس چهلمین انتخابات این اتحادیه، کریمی به عنوان دبیر واحد فرهنگی، امیر محمودی به عنوان دبیر واحد رسانه، مجتبی بابایی درزی به عنوان دبیر واحد پذیرش، محسن احمدلو به عنوان دبیر واحد بین الملل و سید محمد حسین موسوی به عنوان دبیر واحد جنگ نرم انتخاب شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =