نحوه رسیدگی به تخلفات نشریات دانشجویی چگونه است؟

شورای فرهنگی دانشگاه و کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی مسئول رسیدگی به شکایات یا تخلفات نشریات و مدیران مسئول آنها هستند.

به  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی و افرادی که در این حوزه به عنوان خبرنگار، مدیر مسئول، سردبیر و صاحب امتیاز فعالیت دارند باید بر اساس ضوابط و قوانین مشخص فعالیت کرده یا به تخلفات آنها رسیدگی شود.

بر این اساس، دانشجویان و معاونان فرهنگی و روسای دانشگاه‌ها باید بر اساس آیین نامه ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی که در جلسه ۵۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ۲۶ خرداد ۸۳ به تصویب رسیده و همچنین دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی در ۹ ماده و ۴۲ بند و ۳۳ تبصره در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۸۴ در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی تصویب شده، فعالیت کنند. بنابراین دانشگاه‌های ذیل وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی باید از این آیین‌نامه و شیوه‌نامه پیروی کنند.

رسیدگی به تخلفات و شکایات نشریات دانشجویی

بر اساس ماده ۶ دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، کمیته ناظر بر نشریات وظیفه دارد تا به شکایات مکتوب حداکثر تا مدت ۱۵ روز از تاریخ دریافت و ثبت آن در دبیرخانه، رسیدگی کرده و رای خود را صادر کند.

گفتنی است، کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی، مدیر مسئول نشریه‌ای که تخلف کرده و یا از آن شکایت شده است را به صورت کتبی و با ذکر موارد تخلف یا شکایت و با ارائه مهلت یک هفته از تاریخ ابلاغ برای ارائه توضیحات دعوت می‌کند. البته در صورت حضور نیافتن غیر موجه وی یا عدم ارائه توضیحات کتبی، کمیته ناظر می‌تواند حکم مقتضی را در مورد نشریه صادر کند.

در این ارتباط، تبصره ۳ ماده ۶ این دستورالعمل اشاره دارد که کمیته ناظر باید آرا خود را با ذکر موارد تخلف یا شکایت مستند به مواد ۴ و ۵ صادر و آن را به‌ صورت کتبی حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از صدور به مدیر مسئول و شاکی خصوصی نشریه ابلاغ کند.

نکته قابل توجه این است که آرای صادره تا ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض و درخواست تجدید نظر در شورای فرهنگی دانشگاه است. در صورت نبود اعتراض در مهلت تعیین شده، حکم قطعی محسوب می‌شود. 

گفتنی است، نشریاتی که بر اساس حکم کمیته ناظر دانشگاه به منع انتشار محکوم شده‌اند تا زمانی قطعی شدن حکم، با صلاح دید کمیته ناظر دانشگاه می توانند منتشر شوند.

از سوی دیگر نیز شورای فرهنگی دانشگاه باید رای خود را درباره اعتراضات مکتوب، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت اعتراض توسط دبیرخانه، به صورت مکتوب به معترض و کمیته ناظر دانشگاه ابلاغ کند.

 فعالان نشریات دانشجویی باید بدانند که تصمیم شورای فرهنگی دانشگاه ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ؛ قابل اعتراض به شورای مرکزی ناظر است. همچنین شورای مرکزی ناظر باید تا ۲ ماه از تاریخ دریافت اعتراض، رای خود را صادر و آن را ابلاغ کند. بنابراین آرا شورای مرکزی ناظر قطعی و لازم الاجرا است.

در پایان می‌توان گفت نحوه صدور مجوز نشریات دانشگاهی، نظارت بر آنها، رسیدگی به تخلفات و شکایات تنها بر اساس این دستورالعمل خواهد بود. همچنین تعیین و تصویب هر گونه شرایط و مقررات مغایر یا محدود کننده علاوه بر مفاد این آیین‌نامه نظیر صدور مجوزهای مشروط یا موقت ممنوع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =