۲ کتاب عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اردبیل منتشر شد

عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ۲ کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اردبیل، مجید خیاط‌نژاد عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل دو کتاب با عناوین «محیط‌زیست و ورزش» و«کتاب بیان ژن در گندم» را به چاپ رساند.

در خلاصه کتاب محیط‌زیست و ورزش (مروری بر فرهنگ‌سازی و توسعه شهری) آمده است: محیط‌زیست یا محیطی که در آن زندگی می‌کنیم در واقع تأثیرگذار بر همه تلاش‌ها و فعالیت‌های بدنی است؛ بنابراین نمی‌توان اثرات محیط را بر چرخه زندگانی انسان‌ها نادیده گرفت. بایـد واقعیت را بپذیریم که محیط‌زیست در همه فعل‌وانفعالات عصر حاضر نقش بسزایی دارد. انـسان امروزی بـه جای استفاده از نیروی بدنی و فعالیت بیشتر کارهای خود را به‌وسیله ماشین‌های گوناگون انجام می‌دهند.

نیـاکان ما برای انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود مجبور به تلاش و فعالیـت بـدنی بودنـد و ایـن بـه سـلامت جسمانی و روانی آنان کمک می‌کرد. در حالی که دستگاه‌های بدن انسان طوری ساخته شده‌اند کـه بـا فعالیت و انجام کار بیشتر بر قابلیت‌های آنها افزوده می‌شود. فناوری، و نوع زنـدگی جدیـد فرصت‌های حرکتی را از انسان سلب کرده است. در جوامع کنونی بسیاری از افراد به مشاغل کم‌تحرک مشغول بوده و محـدودیت حرفه‌ای و سایر مشغله‌ها امکان فعالیت بدنی کافی به آنان نمی‌دهد و عامل ایجـاد تنش‌ها ونگرانی هـای عـصبی و روانی می‌شود.

در خلاصه کتاب بیان ژن در گندم (DREB۲) که به زبان انگلیسی و با همکاری و هستی کینوس دیگر عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در کشور اتریش به چاپ رسیده آمده است: عوامل پاسخ به خشکی (DREB) نقش بسیار مهمی در روش‌های مستقل از ABA دارند. پروتئین ترانس فاکتور DREB به‌عنوان عنصر سیساکت کننده در گیاهان دارای اهمیت است. پروتئین DREB در خانواده فاکتور رونوشت AP۲/ERF طبقه‌بندی می‌شود که می‌تواند بیان ژن‌های ناشی از تنش‌های خشکی، نمک زیاد و دمای پایین را کنترل کند و در نتیجه توانایی تحمل تنش‌های محیطی را در گیاهان ایجاد کند. ژن‌های DREB از محصولات مختلف مانند Arabidopsis، Oryza sativa (L.)، Zea mays (L.)، Triticum aestivum و سایر محصولات جدا شده‌اند.

DREB TF‌ها نقش کلیدی در مسیر انتقال سیگنال تنش گیاه دارند. آنها می‌توانند به‌طور خاص به عنصر DRE/CRT (G/ACCGAC) متصل شوند و بیان بسیاری از ژن‌های القایی استرس را فعال کنند. فاکتور رونویسی DREB۲ گندم (WDREB۲) همولوگ DREB۲A در Arabi-dopsis است. بیان WDREB۲ با سرما، خشک‌سالی، نمک، شوک حرارتی و تیمار ABA اگزوژن فعال می‌شود. از سوی دیگر، تولید ROS توسط محرک‌های طبیعی و استرسی مختلف تحریک خواهد شد و در نتیجه می‌تواند متابولیسم طبیعی را از طریق آسیب اکسیداتیو به اجزای سلولی به‌طور جدی مختل کند.

کتاب محیط‌زیست و ورزش (مروری بر فرهنگ‌سازی و توسعه شهری) که توسط انتشارات محقق اردبیلی به چاپ رسیده به قیمت ۴۰۰ هزار ریال در کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور و کتاب بیان ژن در گندم نیز به قیمت ۳۰ دلار توسط انتشارات Forscher Publication منتشر شده و از طریق وب‌سایت ناشر در دسترس علاقه‌مندان است.

به گزارش ایسکانیوز، مجید خیاط نژاد دانشجوی مقطع دکتری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بوده و پیش از این علاوه بر چاپ سه کتاب موفق به کسب رتبه سوم و مدال برنز جهانی دومین دوره مسابقات اختراعات کشور سوئیس نیز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =