وضعیت گازرسانی در استان‌های مختلف / دلیل قطع سوآپ گاز از کشور ترکمنستان چه بود؟

برودت هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف سوخت در کشور باعث شده که گازرسانی‌ها با چالش‌هایی مواجه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، برودت هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف سوخت در کشور باعث شده که گازرسانی‌ها با چالش‌هایی مواجه شود.

لزوم صرفه جویی در برق و گاز در روزهای سرد سال

مشکلات به وجود آمده به جایی رسید که برخی شهرهای ایران با تعطیلی‌های گسترده مدارس و ادارات مواجه شدند که وزیر نفت در توضیح وضعیت پیش آمده صبح امروز اعلام کرد که دستور رییس جمهور برای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرده و در این مدت نزدیک ۲ و نیم میلیون متر مکعب کاهش مصرف صورت گرفت.

اوجی درباره دلایل قطع گاز از ترکمنستان توضیح داد: قطع گاز ترکمنستان به واسطه مشکل پیش آمده در این کشور است و حتی بر اساس اخبار رسیده شهر عشق آباد پایتخت این کشور و استانهای مجاور آن در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: در این مدت سعی شد تا با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به صورت لحظه‌ای تصمیم گیری شود تا دچار کمترین میزان قطع گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.

چالش‌های گازرسانی در ۵ استان

محمدرضا جولایی مدیر مرکز راهبری گاز کشور هم  با بیان اینکه وضعیت دمایی کشور شرایط پیچیده‌ای را برای مصرف گاز در نقاط شمالی کشور ایجاد کرده است، گفت: سال گذشته به صورت میانگین تنها یک روز دمای زیر یک درجه را داشتیم اما اکنون سومین روز دمای زیر یک درجه را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای این مساله انجام شده است، اظهار کرد: همه سیستم‌هایی را که لازم بود مهیا، وضعیت شبکه را قبل از شروع سرما پایدار کردیم و اکنون نیز در نقاط بسیاری از شبکه پایداری مناسب است اما به دلیل کاهش دمای بسیار پایین در ناحیه شمال شرق و افزایش مصرف خانگی از یک طرف و قطع واردات گاز از ترکمنستان از طرفی دیگر تامین گاز در شمال شرق کشور دشوار است.

مدیر مرکز راهبری گاز کشور با تاکید بر اینکه اگر نحوه مصرف مانند شرایط کنونی ادامه پیدا کند قطعا دچار چالش در خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان و مازندران خواهیم بود، گفت: شب گذشته در شمال شرق بسیار سخت سپری شد تا بتوانیم گاز را برای تمام استان‌ها فراهم کنیم اما امشب شرایط به مراتب سخت‌تر است.

جولایی اظهار کرد: از تمام ظرفیت خطوط استفاده می‌کنیم اما متاسفانه مصرف بسیار زیاد است، دو استان پرمصرف ما یعنی خراسان رضوی و مازندران در این منطقه قرار گرفتند که کار را بسیار سخت کرده، برای اینکه پایداری شبکه حفظ شود و همه هموطنان ما علی الخصوص هموطنانی که در ناحیه شمال شرق کشور هستند، بتوانند از این نعمت استفاده کنند، لازم است همه مردم کمک کنند.

به گفته وی ما از طریق وزارت نفت از استانداران هم خواستیم که مصارف تجاری را کنترل کنند و تمهیدات لازم را دیدیم ولی باز هم درخواست ما مدیریت مصرف از مشترکان است، پایداری شبکه منوط به مصرف درست مردم است.

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت گازرسانی در استان‌های کشور به ویژه مناطق سردسیر که در ادامه می‌خوانید.

قطعی‌های نقطه‌ای در گلستان

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان از وضعیت گازرسانی در این استان گفت: متاسفانه با سرمای شدید حاکم بر کشور و مصرف بسیار بالای گاز در نقاط مختلف کشور و قطع گاز از ترکمنستان به ایران، بیشترین ضرر را استان گلستان در موضوع تامین گاز دیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد افت شدید فشار گاز در استان و حتی قطعی‌های نقطه‌ای در شهرهای مختلف به ویژه گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان هستیم.

استاندار گلستان گفت: وضعیت توزیع گاز در برخی از شهرها بخصوص شهرهای مذکور از شرایط اضطرار نیز فراتر رفته و ما را نگران کرده است.

زنگانه تاکید کرد: قطع گاز اصناف غیرضرور، استفاده گلخانه‌ها و مرغداری‌ها از سیستم سوخت جایگزین، دورکاری ادارات و غیرحضوری شدن مدارس تدابیری بود که برای پایداری گاز خانگی اتخاذ و اجرا شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تدابیر اجرا شده و همراهی و صرفه جویی مردم، در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت مدیریت شده و شرایط خیلی خوبی را سپری کردیم و قطعا صرفه جویی مردم به بهتر شدن وضعیت کمک می‌کند.

پویش هرخانه یک اتاق گرم

استاندار گلستان تصریح کرد: از مردم تقاضا دارم پویش هر خانه یک اتاق گرم را جدی بگیرند و با دقت بیشتری اجرا کنند تا این شرایط را پشت سر بگذاریم.

سوخت جایگزین در برخی نانوایی‌های گرگان

درمورد وضعیت گازرسانی در شهر گرگان خبرگزاری فارس نوشت که برخی از نانوایی‌های شهر گرگان فعالیتشان به دلیل افت شدید فشار گاز متوقف شده و دیگر نانوایی‌های شهر که سیستم سوخت جایگزین دارند نیز بعضاً با صف‌های شلوغ روبرو هستند.

لازم به ذکر است، بیش از ۵۰ درصد نانوایی‌های گلستان به سیستم سوخت جایگزین مجهز شدند.

قطع گاز اصناف غیرضرور نیز از صبح دیروز اجرایی شد و در سیستم بانکی نیز تنها شعب منتخب هر بانک به تعداد یک یا دو شعبه از هر بانک مجاز به فعالیت هستند.

مدارس و ادارات استان گلستان نیز امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه به صورت غیرحضوری و دورکاری خواهد بود.

جایگاه‌های سوخت «سی ان جی» در استان گلستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

گفتنی است، در استان گلستان ۶۲ جایگاه سوخت «سی ان جی» و ۸۰ جایگاه سوخت بنزین و گازوییل وجود دارد که روز گذشته در جایگاه‌های بنزین صف‌های طولانی شکل گرفت.

وضعیت قطعی گاز در سبزوار

عباس نیکزاد رییس اداره گاز سبزوار با اعلام خبر وصل مجدد جریان گاز مشترکان این شهرستان، که دیروز به علت افت شدید فشار قطع شده بود و صبح امروز آغاز شد، گفت: هشت گروه هفت نفره از ماموران این شرکت به همراه نیروهای بسیج به مناطقی از شهر سبزوار که گاز آنها قطع شده اعزام شده اند و فرایند اتصال گاز این مشترکان را آغاز کرده اند.

وی افزود: شهرستان سبزوار حدود ۱۰۷ مشترک گاز خانگی دارد که صبح دیروز به دنبال تداوم سرمای شدید هوا و افت فشار گاز، گاز برخی از مشترکان شهر سبزواربه ویژه در منطقه توحیدشهر این شهر قطع شده بود.

نیکزاد گفت: ورود موج سرمای پایدار در سطح کشور میزان مصرف گاز را به طور چشمگیری افزایش داده است که این موضوع اهمیت صرفه‌جویی را بیش از گذشته ضروری کرده است.

وی تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم الگوی مصرف بهینه گاز را در دستور کار خود قرار داده و همچنان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

رییس اداره گاز سبزوار تنها راه عبور از بحران گاز را همراهی مشترکان و صرفه جویی در مصرف گاز عنوان کرد و گفت: انتظار آن است که مشترکان گاز طبیعی با گرم کردن تنها یک اتاق در هر خانه و خاموش کردن تجهیزات گرمایشی سایر اتاق ها، در پایداری شبکه های گازرسانی مشارکت نمایند.

نیکزاد افزود: مصرف گاز یک‌ماه گذشته مشترکان خانگی شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

قطع گاز صنوف غیرضروری در خراسان شمالی

هاشمی مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی هم به ایسنا گفت که گازرسانی به بخش خانگی در اولویت اول قرار دارد در نتیجه برای اینکه گازرسانی به این بخش قطع نشود مجبور به قطع گاز صنوف غیر ضروری در استان شده‌ایم.

وی گفت: علاوه بر آن گاز ۹۶ ویلا باغ نیز در استان که بیشتر در منطقه بدرانلوی بجنورد بوده اند، قطع شده است.

قطع گاز واحدهای دارای استخر

هاشمی همچنین از قطع گاز واحدهایی که دارای استخر بوده اند نیز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ خانوار خراسان شمالی در پلکان ۱۱ و ۱۲ مصرف گاز قرار دارند و جزو گروه بد مصرف تلقی می‌شوند، بیان کرد: برای این مشترکان نیز اخطار صرفه و مدیریت مصرف گاز ارسال شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: گاز ۱۱ واحد رمز ارز، ۹ نیروگاه کوچک، جایگاه‌های سی ان جی و ۹۷ واحد صنعتی در ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان نیز قطع شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر افت فشار گاز در تمام نقاط استان وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون گاز هیچ مشترک خانگی قطع نشده و ادامه این روند بستگی به همکاری مشترکان در صرفه جویی گاز دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی ادامه داد: مشترکان این استان در شبانه روز گذشته ۶ میلیون و ۹۲۴ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند که به نوعی ۱۰۰ درصد را بخش خانگی استفاده کرده است.

وی دمای آسایش منازل مسکونی و اداری را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دانست و گفت: هر یک درجه کاهش دما دست کم بین ۶ تا ۷ درصد مصرف گاز طبیعی را پایین می‌آورد به گونه‌ای که با این صرفه جویی زمینه مصرف گاز طبیعی برای تمامی مشترکان فراهم می‌شود.

اعمال محدودیت برای ۷۴ واحد صنعتی در آذربایجان غربی

خلیل اکبری رئیس بهره‌برداری شهرستان‌های شرکت گاز آذربایجان‌غربی هم درباره وضعیت گازرسانی در این استان به ایسنا گفت: در تمام شهرستان‌ها فشار گاز مطلوب بوده و افت فشاری به وجود نیامده است، تنها نگرانی ما این است که اگر مصرف گاز را رعایت نکنیم، هموطنان‌مان در شمال‌شرق کشور که دچار مشکل شده‌اند، با چالش بیشتری مواجه شوند.

وی با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان در شرکت گاز استان، جریان گاز خانگی در تمام نقاط استان به صورت یکسان پایدار است، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌ها ما احتمال بحرانی شدن وضعیت سه شهرستان خوی، سلماس و پیرانشهر را می‌دادیم که با تدابیر همکاران‌مان مشکلی پیش نیامد.

رئیس بهره‌برداری شهرستان‌های شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه کل صنایع استان برای بررسی جهت اعمال محدودیت گاز ۲۹۰ واحد بود، افزود: طبق بررسی‌ها بهره‌برداری شهرستان‌ها، ۷۴ واحد صنعتی مشمول محدودیت مصرف ۵۰ درصدی بودند و مابقی صنایع چون از بخش غذایی و دارویی محسوب می‌شدند، برای آنها استثناء شده بودند.

اکبری با بیان اینکه تاکنون دو مورد گرماتاب در شهرستان‌های بوکان و خوی شناسایی و جمع‌آوری شده است، ادامه‌ داد: گرماتاب‌های دیگری در فضای بسته شناسایی شده بودند که با توجه به دارا بودن تاییدیه‌ی نظام مهندسی، برای‌فعالیت‌شان ممانعتی به وجود نیامد اما اخطار داده شد که از میزان مصرف گازشان بکاهند.

تعطیلی نیمی از جایگاه‌های سی ان جی در ارومیه

احمد مجرد مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه  هم از تعطیلی نیمی از جایگاه‌های سی ان جی در این شهرخبر داد و به ایرنا گفت: با تعطیلی جایگاه‌ها روزانه در مصرف بیش از ۴۰۰ هزار متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود. این میزان صرفه جویی بیشتر از مقداری است که با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود.

مجرد، صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی را یک اصل و وظیفه مهم هر ایرانی دانست و افزود: راهکارهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد که یکی از عمده‌ترین آنها تنظیم دمای خانه یا قرار دادن دما بر روی دمای رفاه (۱۸ تا ۲۰) درجه سانتی‌گراد است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه اضافه کرد: به منظور پایداری گاز خانگی بطور متوسط روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌های ارومیه و خوی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بالای صرفه‌جویی حامل‌های انرژی در روزهای سرد زمستان یادآور شد: این شرکت برای توزیع سوخت جایگزین آمادگی کامل دارد.

مجرد با بیان اینکه حوزه فعالیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فقط به تامین نفت سفید محدود نمی‌شود، گفت: تامین سوخت جایگاه‌های عرضه بنزین و نفت‌گاز، جایگاه‌های عرضه سی ان جی، تامین و توزیع کپسول‌های گاز مایع، مراکز سوختگیری هواپیمایی، نیروگاه‌ها، کارخانجات و مواردی مشابه در حوزه صنعت و کشاورزی بخشی از عمده فعالیت‌های این شرکت است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با اشاره به توزیع ۱۲۰ میلیون لیتر نفت سفید از ابتدای سال جاری تاکنون افزود: ۸۲ هزار خانوار مصرف کننده نفت سفید در مرکز و شهرهای شمال آذربایجان غربی وجود دارد که تاکنون ۷۰ درصد سهمیه سوخت زمستانی آنان توزیع شده است.

تهران بیشترین مصرف‌کننده گاز

ییلاقی مدیر مرکز راهبری گاز کشور هم با اعلام این خبر که قطعی گاز در بخش خانگی نخواهیم داشت، گفت: در شبانه روز گذشته نزدیک به ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه گازرسانی کشور شده است و از این میزان بیش از ۸۰ درصد در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف و رکورد مصرف گاز در بخش خانگی شکسته شد.

ییلاقی در ارتباط با رسانه ملی گفت: با توجه به اینکه سرمای گسترده و کم سابقه‌ای که بیش از ۲۵ استان کشور را درگیر کرده است، تا به این لحظه شاهد پایداری شبکه گاز کشور هستیم و قطعی گاز در بخش خانگی نداشتیم و سوخت نیروگاه‌ها نیز تأمین شده است و نیروگاه‌ها برای تولید برق مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: در شبانه روز گذشته استان تهران با ۱۲۵ میلیون مترمکعب بیشترین مصرف گاز را داشت و بعد از آن استان خراسان رضوی با ۶۳ میلیون، استان اصفهان با ۴۵، استان آذربایجان شرقی با ۴۳ و استان مازندران با ۳۹ میلیون مترمکعب در رتبه‌های بعدی مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده قرار داشتند.

به گزارش ایسکانیوز، بخش بزرگی از مصرف گاز در بخش خانگی رخ می‌دهد و قطعا کاهش چند درجه‌ای دما منزل و صرفه‌جویی می‌تواند تاحدی به وضعیت فعلی کمک کند تا استان‌های سردسیر با قطعی گاز مواجه نشوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1167589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =