کمبود ۱۵ هزار ظرفیت خوابگاه ملکی در گروه علوم پزشکی/ کلیات عفو عمومی دانشجویان به وزیر علوم ابلاغ شد

«تسلیت بسیج دانشجویی به مردم سوریه در پی وقوع زلزله، مطالبات مردم از دولت برای ساخت مسکن و تاسیس شبکه حامیان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعلام آخرین وضعیت وام‌های دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «ابلاغ کلیات عفو عمومی دانشجویان به وزیر علوم و مطالبات مردم از دولت برای تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم بهمن ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

انتقاد بسیج دانشجویی از اظهارات رئیس جمهور درباره عفو عمومی دانشجویان خاطی

 بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان درباره عفو عمومی دانشجویان خاطی آورده است: آقای رئیس جمهور؛ جمهوری سرفراز اسلامی از تمامی بلواهای دشمنانش سربلند خارج می‌شود، لکن شما باید پیرامون عملکرد شورای امنیت کشور، شورای عالی امنیت ملّی و وزارت علومِ دولتِ تحتِ ادارهٔ خود پاسخ‌گوی مردم، خانوادهٔ شهدا و دانشجویان انقلابی باشید.

مگر دولتِ شما برخورد قاطعی در دانشگاه‌های سراسر کشور داشت که اکنون مدعّی عفو عمومی دانشجویان خاطی باشید؟ ناکارآمدی رؤسای دانشگاهِ دولت شما و کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها، بر کسی پوشیده نیست و امروز وقت تظلّم‌خواهی از هتک حرمتِ نهادِ علم است و نه گشودن باب مظلوم‌نمایی جدید.

انتقاد بسیج دانشجویی از رئیس‌جمهور درباره عملکرد وزارت بهداشت

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور از عملکرد وزارت بهداشت دولت سیزدهم انتقاد کرده است.

 در این نامه تاکید شده است: «حضور بهرام عین‌اللهی در وزارت بهداشت نه‌تنها ساختار بهداشتی-‌درمانی کشور را تقویت نمی‌کند، بلکه خطر آن به‌طورجدی وجود دارد که با اقدامات نسنجیده و تلاش‌هایی که در راستای باقی‌ماندن در این مسند انجام می‌دهند، دستاوردها و سرمایه‌های عظیمی که حاصل تلاش ۴۴ ساله خدمت‌گزاران حوزه سلامت کشور بوده را به باد داده و شاهد از دست رفتن سرمایه‌های مادی و اعتماد عمومی مردم باشیم. تجربه ۱۷ ماهه وزارت عین‌اللهی به‌خوبی نشان می‌دهد ایشان مرد میدان نظام سلامت نیست و حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند تغییرات بنیادینی که این حوزه نیاز دارد به وجود آورند. وزارت بهداشت در این برهه نیاز به اقدامات تحولی دارد و ادامه روندهای معمول راهگشا نخواهد بود و شایستگی عین‌اللهی حتی برای پیشبرد روندهای معمول نیز محل سؤال است.»

در این نامه خاطرنشان شده است: «متأسفانه تلاش‌های عین‌اللهی برای به نتیجه نرسیدن استیضاح موفق بوده و امید اصلاح از طریق مجلس کم‌رنگ شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد مسیری که وی در وزارت بهداشت در پیش گرفته‌اند قابل ادامه دادن نیست و خواه ناخواه بایستی به‌زودی شاهد تحول در وزارت بهداشت باشیم؛ چنان‌چه این تغییر از سمت دولت و در راستای ترمیم و بازسازی خود صورت پذیرد، هم جلوی تصمیمات اشتباه و مخرب بعدی گرفته خواهد شد و هم نشان‌دهنده آن خواهد بود که تخصص و کارآمدی، اولویت دولت سیزدهم است و در این دولت افراد ناکارآمد جایگاهی نخواهند داشت.»

دانشجویان بسیجی درگذشت جمعی از مردم سوریه را در زلزله اخیر به بشار اسد تسلیت گفتند

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای درگذشت جمعی از مردم سوریه را در زلزله اخیر به بشار اسد رئیس جمهور این کشور تسلیت گفتند.

در این نامه بیان شده است: «ضمن اهدای خالصانه‌ترین سلام ها، درگذشت جمعی از مردم کشور سوریه، در پی وقوع حادثه غمبار و مهیب زلزله که موجب تألم و تأسف ملت ایران شد را صمیمانه خدمت شما و ملت شریف سوریه تسلیت عرض می‌کنیم.»

در این نامه مطرح شده است: «ملت و دولت ۲ کشور ایران و سوریه، در خلال سال‌های متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در سختی‌ها و آسانی ها، غم‌ها و شادی‌ها در کنار هم بوده‌اند. یاری رساندن کشور سوریه به ایران اسلامی در خلال جنگ تحمیلی ۸ ساله و هجمه ظالمانه و ناجوانمردانه دو ابرقدرت وقت دنیا و هم پیمانان غربی و شرقی آن‌ها در حافظه تاریخی ملت و دولت ایران ماندگار است. حمایت‌های دولت و ملت سوریه از جبهه مقاومت و همبستگی با برادران مبارز در حزب‌الله لبنان و یاری رساندن به مجاهدان و مردم فلسطین در مبارزه با رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی موضوعی فراموش نشدنی است.»

مطالبات بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم از دولت برای ساخت مسکن

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف غرفه مطالبه‌گری مسکن، که در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن برقرار شده بود، محلی برای مطالبه‌گری وعده ساخت ۴ میلیون مسکن بود. این طومار به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از مردم رسید. 

گفتنی است که این طومار و صحبت‌های مردم  به مسئولان مربوطه فرستاده می‌شود تا بازویی برای مردمی‌سازی مسکن باشد.

حوزه صنفی_دانشجویی 

آخرین وضعیت پرداخت وام به دانشجویان علوم پزشکی

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه پرداخت وام تحصیلی نیم سال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور منوط به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور است، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که این سازمان تا چه میزان از بودجه لازم برای پرداخت وام‌های دانشجویی را تامین و به صندوق پرداخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی مشخص می‌شود که سازمان برنامه و بودجه می‌تواند تمام بودجه برای پرداخت وام دانشجویی را تامین کند یا خیر» بیان کرد: این سازمان بر اساس روال سال‌های گذشته تا ۲۰ اسفندماه میزان بودجه پرداختی به صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت را اعلام می‌کند. 

کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی به وزیر علوم ابلاغ شد

مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به عفو اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد که  کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی و دانشگاه از سوی ریاست جمهوری به وزیر علوم ابلاغ شده است.

وی بیان کرد که به محض وصول جزئیات و شیوه نامه‌های اجرایی حتماً این مسیر را شروع کرده و اطلاعات آن را در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهیم داد.

تأسیس شبکه حامیان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران

شبکه حامیان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران با هدف ارتقای خدمات فرهنگی و رفاهی به دانشجویان خوابگاهی و افزایش مشارکت حامیان در تأمین بخشی از نیازهای خوابگاه‌ها تأسیس شد.

گفتنی است که اساسنامه این شبکه، ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران رسیده است.

کمبود ۱۵ هزار ظرفیت خوابگاه ملکی در گروه علوم پزشکی

میدرضا اشراقی مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد که  در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۸۶ هزار دانشجوی خوابگاهی داریم که از این تعداد ۲۲ هزار ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه‌ها استیجاری و مشارکتی است. در واقع به ۱۵ هزار ظرفیت خوابگاهی ملکی نیاز داریم. ۱۷ درصد خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نوساز هستند و سایر خوابگاه‌ها نیاز به بهسازی و نوسازی دارند و برای این کار نیازمند مشارکت خیرین هستیم.

همچنین وی مطرح کرد  که برای رفع کمبود ۱۵ هزار ظرفیت خوابگاهی در گروه علوم پزشکی نیازمند مشارکت خیرین هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =