جایگاه ویژه کتاب درسی باید برای جامعه و دانشگاه‌ها جا بیفتد

رئیس سازمان سمت گفت: جایگاه ویژه کتاب درسی باید برای جامعه و دانشگاه‌ها جا بیفتد. کتاب‌هایی که هم‌اکنون تدریس می‌شوند، بر اساس شاخص‌های مناسب انتخاب نشده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، داوود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت در نشست خبری «جشنواره کتب درسی دانشگاهی در علوم انسانی و اسلامی» که سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: ایده سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی سال ۶۳ از سوی رهبری مطرح شد و مورد عنایت امام خمینی هم قرار گرفت. بیش از ۳۰ سال ریاست این مجموعه برعهده دکتر احمدی بود و حاصل آن چاپ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب است.

وی افزود: وظیفه این سازمان تالیف کتب درسی است‌. به این معنا که ماموریتی کاملا تخصصی برعهده سمت گذاشته شده است. هدف اصلی ما هم تالیف کتب درسی دانشگاهی است. کتاب درسی هنوز جایگاه مناسبی در کشور ما ندارد.

مهدوی زادگان تصریح کرد: دانشگاه سه رکن دارد؛ استاد، دانشجو و کتاب درسی. جایگاه ویژه کتاب درسی باید برای جامعه و دانشگاه‌ها جا بیفتد. کتاب‌هایی که هم‌اکنون تدریس می‌شوند، بر اساس شاخص‌های مناسب انتخاب نشده‌اند. تالیف کتب درسی باید بر اساس شاخص‌های مناسب انجام شود. 

رئیس سازمان سمت گفت: به همین دلیل، ضرورت برگزاری جشنواره‌ای برای کتب درسی به وجود آمد. نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی هم اکنون با همین انگیزه در حال برگزاری است.

جزئیات برگزاری جشنواره کتب درسی دانشگاهی در علوم انسانی و اسلامی

پروانه شاه‌حسینی دبیر جشنواره کتب درسی در ادامه این نشست گفت: با توجه به اساسنامه سمت که در زمینه تالیف کتب درسی است، این سازمان دوره‌ها و سمینارهایی در این زمینه برگزار کرده است. سمت استانداردهایی دارد که در کتاب‌های درسی خود آن‌ها را رعایت می‌کند.

وی افزود: کتاب‌های سه سال اخیر در این جشنواره شرکت کرده‌اند. ویژگی این جشنواره و تفاوت آن با سایر جشنواره‌ها، تمرکز بر کتاب درسی است. یکی از شاخص‌های سمت، مطابقت با سرفصل‌های وزارت علوم است. ۲۱ گروه تخصصی معرفی شدند و در نهایت ۳ کتاب به عنوان برگزیده و ۹ کتاب به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. اختتامیه روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

شاه‌حسینی گفت: روزآمدی، تناسب با مسائل جامعه، رعایت اصول اخلاق پژوهش، نوآوری، رفع نیازهای علمی و شیوایی و رعایت زبان فارسی و رسم‌الخط فارسی از جمله معیارهای بررسی کتب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =