عملکرد وزارت علوم در اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها مناسب نبود/ وعده‌های بی‌سرانجام زلفی‌گل در نشریات دانشجویی

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم اعتقاد دارد که وزارت علوم در ناآرامی‌ها و اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها عملکرد مناسبی نداشته است و تشکل‌های دانشجویی از عملکرد این وزارتخانه رضایت ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر بخواهیم درباره اهمیت نشریات دانشجویی صحبت کنیم باید بگویم این نشریات از ۲ جنبه دارای اهمیت هستند. یکی جنبه رسانه بودن و تلاش برای اثرگذاری و جریان‌سازی در جامعه است.  

معاونت فرهنگی به ایده‌های دانشجویی بها نمی‌دهد/ انتقاد از موازی کاری در وزارت علوم

جنبه دیگر شامل رشد و تشکیلات بوده و جامعه هدف محدود به اعضای فعالان نشریات است. البته در چند سال اخیر حوزه نشریات با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است.

در این ارتباط ایسکانیوز با علی اسدی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگوی تفضیلی انجام داده که این گفت‌وگو در زیر آورده شده است:

ارزیابی شما از سیاست‌ گذاری کلان معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه تشکل‌های دانشجویی و نشریات چیست؟

شانیت یک حوزه به میزان حمایت، پشتیبانی و سیاست گذاری است. در حوزه فرهنگی نیز وزارت علوم نیازمند یک ریل گذاری جدید است. سیاست گذاری چند سال قبل در این معاونت انجام شده و فعالیت‌ها بر اساس آن انجام می شود و سالهاست که شاهد برنامه ریزی به روزی نیستم. با وجود این موضوع، تا کنون عزم جدی برای تغییر ریل گذاری و سیاست گذاری جدید از سوی مسئولان این وزارتخانه وجود نداشت است.

همین موضوه نیز باعث شده تا اکنون تشکل‌های دانشجویی، فعالان فرهنگی و نشریات و دانشجویان هیچکدام از عملکرد وزارت علوم رضایت نداشته باشند.

وزارت علوم برخشی از فعالیت‌ها را برون سپاری کند

در حال حاضر وضعیت فرهنگی و سلایق استادان و دانشجویان  تغییر کرده است؛ اما سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم به روز نشده‌ است.

به نظر می‌رسد که سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه نشریات دانشجویی واضح و مشخص نیست. به همین علت، سیاست خاص اجرایی یا برنامه ریزی در این معاونت برای ادامه فعالیت نشریات دانشجویی نیز وجود ندارد.

به عنوان مثال عملکرد وزارت علوم در اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها اصلا مناسب نبود. نهایتا تعدادی فعالیت سلبی انجام شد و سپس که فضای دانشگاه‌ها آرام شد، فعالیت‌های ایجابی از سوی مسئولان شاهد نبودیم. مثلا برنامه فرهنگی یا کرسی آزاد اندیشی مناسبی در دانشگاه‌ها برگزار نشد.

بنابراین به عقیده بنده اگر در آینده اتفاقاتی از این قبیل در دانشگاه‌ها رخ دهد، با وجود این بی تدبیری فرهنگی، نمی‌توان جلوی این اتفاقات را گرفت و قابل کنترل نیست.

بنابراین من پیشنهاد می‌دهم برای سیاست گذاری کلان فرهنگی، بخشی از انور برون سپاری شود یا به فعالان دانشجویی واگذار شود چرا که در حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با کمبود نیرو مواجه است. البته متاسفانه این کار نیز توسط مسئولان وزارتخانه انجام نشد.

ناتوانی وزارت علوم در برگزای جشنواره تیتر

جشنواره تیتر یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه نشریات است که ۱۲ دوره آن به صورت سالانه برگزار می‌شد. اما امسال سیزدهمین دوره آن برگزار نشد. شما علت را چه می‌دانید؟

در حال حاضر وزارت علوم حتی در انجام امور از پیش مشخص و طبق روال خود نیز ناتوان است. مثلا جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی تیتر هر سال برگزار می‌شد؛ اما اکنون با گذشت تقریبا ۱۶ ماه از برگزاری آخرین دوره آن، هنوز حتی دستورالعمل آن نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است. در حالیکه هر سال آبان ماه این افتاق رخ می‌داد.

بر اساس ماده ۲۸ آیین نامه فعالیت نشریات هر کدام از دستگاه‌ها باید سالی یکبار یک همایش در حوزه نشریات و در سطح کشوری برگزار کنند. بنابراین حدود ۶ ماه از مدت زمان قانونی در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره گذشته است؛ اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

این جشنواره بین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاداسلامی است، دوره قبل را وزارت بهداشت برگزار کرده و وزارت علوم مسئول برگزاری این دوره بود که متاسفانه از عهده آن برنیامده است.

در این راستا مسئولان هیچ پاسخی مناسب ارائه نمی‌دهد و هنوز شورای سیاست گذاری تیر هم تشکیل نشده است. پس از این عملکرد نامطلوب معاوت فرهنگی، ما با هر فعال دانشجویی در دانشگاه‌ها که صحبت می‌کنیم از این وضعیت شکایت دارد.

بازنگری، به روزرسانی و اصلاح دستورالعمل اجرایی نشریات دانشگاهی مطالبه بسیای از فعالان نشریات است؛ اما تا کنون این اصلاح انجام نشده است. علت تاخیر یا تعلل در این باره چیست؟

بنده به عنوان ۲ دوره توانستم که نماینده فعالان حوز نشریات در شورای مرکزی ناشر بر نشریات وزارت علوم باشم، یکی از وعده‌هایی که همواره به دوستان داده بودم، اصلاح شیوه نامه فعالیت نشریات بود. از روزی که هم مسئولیت قبول کردم، این موضوع را پیگیری کردم.

 اگر جای معاون فرهنگی و مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، تحیقات و فناوری بودم، با توجه به این عملکرد ضعیف حتما استعفا می‌دادم.

دستورالعمل اجرایی نشریات حدود ۱۸ سال است که مورد بازنگری و اصلاح قرار نگرفته است. همین موضوع نیز باعث شده تا ابهامات در این دستورالعمل زیاد باشد. استعلامات این دستورالعمل از تعداد صفحات آن بیشتر است، این نشان می‌دهد که ابهامات تا چه میزان است. در دولت قبلی و معاون فرهنگی وزارت علوم گذشته، کارهای مرتبط با این اصلاحیه تا حدود زیادی انجام شد.

اشراف کم معاونت فرهنگی بر حوزه نشریات دانشجویی

وزیز علوم دولت سیزدهم و معاون فرهنگی که مشخص شد؛ باز هم ما پیگیر این اعمال اصلاحیه بودیم، اما مشکل دولت این بود که معاون فرهنگی دیر تغییر کرد و این موضوع باعث شد تا برخی از تصمیم گیری ها در روال تغییر معاون قرار گرفته و طولانی شود. علاوه براین نیز مسئولان که در معاونت فرهنگی قراردارند نسیت به اهمیت نشریات اطلاعاتی نداشتند و با آیین نامه و دستورالعمل ها آشنایی نداشتند.

مسئولان معاونت فرهنگی وزارت علوم، حاضر نیستند برای تایید یا تصویب دستورالعمل ۲۸ صفحه‌ای زمان بگذارند و این باعث ایجاد مشکلات اساسی در این حوزه شده است. پیش نویس این دستورالعمل تمام مفاد و تبصره‌هایش مشخص و واضح است و هیچ نقطه مبهمی ندارد که مسئولان برای حل آن به زمان نیاز داشته باشند. به عقیده بنده و سایر فعالان و کارشناسان حوزه نشریات دانشجویی، این دستور العمل باید طی یک یا ۲ روز تایید میشد.

حدود چهار ماه از ارائه اصلاحیه این شیوه نامه توسط شورای مرکزی کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم به مسئولان این وزارتخانه می‌گذرد؛ اما متاسفانه تاکنون هیچ تصمیم‌گیری یا واکنشی از سوی آنان انجام نشده است. مسئولان معاونت فرهنگی تا کنون هیچ پاسخی برای تعلل در تایید این دستورالعمل  ارائه نمی‌دهند. این دستور العمل اساس فعالیت تمام نشریات وزارت علوم است و به جزء ضوابط ۵ ناحیه بالا دستی ترین سند در این حوزه است.

من اگر جای معاون فرهنگی و مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، تحیقات و فناوری بودم، با توجه به این عملکرد ضعیف حتما استعفا می‌دادم و می‌گفتم که توانایی انجام کار را ندارم.

وعده‌های وزیر علوم اجرایی نمی‌شود

در چند سال اخیر نوآوری فرهنگی یا خلاقیت در برنامه‌های فوق درسی مورد توجه  وتاکید کارشناسان قرار گرفته است. آیا معاونت فرهنگی وزارت علوم از ایده‌ها و طرح‌های پیشنهادی فعالان جریان دانشجویی و حوزه نشریات استقبال می‌کند؟

ادوار گذشته شورای مرکزی ناظر بر نشریان وزارت علوم هیچکدام همانند اعضای فعلی وارد کار اجرایی نشدند و این وزارتخانه را یاری نکرده بودند. آنان فقط مطالبه‌گر بودند.

حتی به ما خورده گرفته شد که چرا مثل کارشناسان معاونت فرهنگی فعالیت می‌کنیم. همواره دانشجویان مطالبه داشتند و نقد می‌کردند. برای همین نیز این دوره ما تصمیم گرفتیم که رویه دیگری در پیش بگیریم و کمک کننده این موضوع باشیم.

در حال حاضر وزیر علوم قول می دهد ولی به آن عمل نمی کند و شاهد خروجی خاصی از این وزارتخانه نیستم.  ما اعضای شورا تعدادی طرح و ایده ها داشتیم، با توجه به وضعیتی که وزارت علوم داشت به یک طرح و ایده رسیدیم، اگر مدلی که ارائه دادیم، شان نظارتی، حمایتی، سیاست گذاری، وزارت علوم کامل می‌شود.

این طرح به وزارت علوم پیشنهاد شد و تایید شد؛ اما تا کنون هیچ کار اجرای انجام نشد، حتی این معاونت ابلاغی نیز به دانشگاه‌ها انجام نداد. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که طرح ارائه می شود، زیرساخت‌هایش فراهم است؛ اما اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =