درآمد سرانه کشورها چه تاثیری بر ارتقای نوآوری دارد؟

بالا بودن درآمد سرانه کشورها به ارتقای نوآوری آن‌ها کمک می‌کند. در این راستا، برترین کشورها در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ بر اساس درآمد سرانه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نوآوری به معنای خلق و تجاری‌سازی دانش جدید است. نوآوری همچنین به معرفی و کاربرد روش‌های جدید و بهبودیافته انجام کارها تعریف می‌شود. کارشناسان برای نوآوری پنج نوع یادآور شده‌اند؛ معرفی محصولات جدید، معرفی روش‌های جدید تولید، گشایش بازارهای جدید، توسعه منابع جدید تأمین مواد خام یا سایر نهاده‌ها و نهایتا ایجاد ساختارهای جدید بازار در یک صنعت.

برترین کشورها در شاخص جهانی نوآوری کدامند؟

علاوه بر این که نوآوری می‌تواند به درآمدزایی کشورها بیانجامد، درآمد کشورها هم بر ارتقای نوآوری موثر است. گزارش شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۲ ،کشورهای جهان را بر اساس سطح درآمد سرانه به چهار گروه تقسیم کرده است. این چهار گروه شامل کشورهای با درآمد سرانه بالا، کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا، کشورهای با درآمد متوسط به پایین و کشورهای با درآمد پایین است.

براساس این گزارش ۴۸ کشور در گروه کشورهای با درآمد سرانه بالا قرار گرفته‌اند. سوئیس، آمریکا و سوئد در این بین هم بیشترین درآمد را دارند و هم رتبه های اول تا سوم جهان را از آن خود کرده‌اند.

درآمد سرانه کشورها چه تاثیری بر ارتقای نوآوری دارد؟

۳۶ کشور در گروه کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا قرار گرفته‌اند که چین، بلغارستان، مالزی و ترکیه رتبه‌های اول تا چهارم این فهرست را دارند.

درآمد سرانه کشورها چه تاثیری بر ارتقای نوآوری دارد؟

۳۴ کشور در گروه کشورهای با درآمد سرانه متوسط پایین دسته‌بندی می‌شوند. ویتنام، هند و ایران سه کشور اول این فهرست هستند.

گفتنی است ایران در گزارش شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۱ در گروه کشورهای با درآمد متوسط بالا طبقه بندی شده و رتبه سیزدهم آن گروه را داشت؛ اما در گزارش سال ۲۰۲۲ در گروه کشورهای با درآمد سرانه متوسط پایین طبقه بندی شده است و رتبه سوم را دارد.

درآمد سرانه کشورها چه تاثیری بر ارتقای نوآوری دارد؟

در گروه کشورهای با درآمد سرانه پایین ۱۲ کشور قرار گرفته‌اند که رواندا، ماداگاسکار و اتیوپی به ترتیب در رتبه‌های یک تا سه هستند.

درآمد سرانه کشورها چه تاثیری بر ارتقای نوآوری دارد؟

بررسی جدول‌های بالا نشان می‌دهد که درآمد کشورها تاثیر بسیار زیادی بر رتبه آن‌ها در شاخص نوآوری جهانی دارد. 

گفتنی است، شاخص جهانی نوآوری با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) و مؤسسه مطالعات اقتصاد جهانی (INSEAD ) از سال ۲۰۱۳ با همکاری دانشگاه کرنل آمریکا بررسی و اندازه‌گیری  می‌شود. این شاخص مشتمل بر ۸۱ متغیر فرعی است که به دو زیر شاخص اصلی، ورودی نوآوری و خروجی نوآوری تقسیم می‌شود. شاخص جهانی نوآوری از میانگین ساده زیر شاخص‌های ورودی و خروجی به دست می‌آید. ارکان اصلی هم از میانگین ساده ارکان فرعی به دست می‌آید. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1176988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =