بانوی نستوه اکتشافات میان‌رشته‌ای

در سال 1990، پروفسور هربرت گلایتر آلمانی، ایده پیشروی خود در زمینه مواد نانوکریستالی را در یک کنفرانس ارائه می‌کرد که توجه دانشجوی دکترای 25 ساله‌ای از دانشگاه پرینستون را به خود جلب کرد. تاثیر این ایده بر این دانشجوی جوان مهندسی شیمی به اندازه‌ای بود که دوره پسادکتری خود را نیز زیر نظر همان استاد در آلمان گذراند و بیش از دو دهه پس از آن، مواد نانوساختار، همچنان کانون اصلی پژوهش‌های او به شمار می‌آید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)؛ تنها دو سال پس از آن، جکی ای رو یینگ که دیگر با جدیت بر مواد نانوساختار به ویژه در زمینه‌های زیست‌پزشکی، کاتالیزور و انرژی متمرکز بود به عنوان استادیاری جوان در دانشگاه ام‌آی‌تی کار خود را آغاز کرد. مجله تکنولوژی ریویو دانشگاه ام‌آی‌تی در سال 1999 با اشاره به جکی یینگ، او را یکی از صد چهره نوآور و جوان عرصه علم، فناوری و هنر دانست و نوشت: جکی یینگ بیشتر از آن‌که به اسرار شیمیایی مواد در مقیاس نانو علاقه داشته باشد به توضیح کاربردهای آنها علاقه دارد.

سرمایه‌گذاری روی جوانان از سرمایه‌گذاری متمرکز روی کارخانه‌ها مهم‌تر است/ ضرورت ادغام علوم برای توسعه دنیای علم و فناوری

یک سال بعد، در حالی که یینگ تنها 35 سال داشت جایگاه استاد تمامی دانشگاه ام‌آی‌تی در دپارتمان مهندسی شیمی را از آن خود کرد.  اندکی بعد، آمریکا را به مقصد سنگاپور، کشوری که بخش مهمی از کودکی خود را در آن سپری کرده بود، ترک کرد تا موسسۀ مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) سنگاپور را ذیل آژانس علم، فناوری و پژوهش سنگاپور موسوم به  A*STARراه‌اندازی کرده و مدیریت آن را نیز بر عهده بگیرد. او هدف از راه‌اندازی این موسسه را "ایجاد محلی در تلاقی مهندسی زیستی و نانوفناوری که در آن افراد نخبه از سرتاسر جهان گردهم می‌آیند" توصیف می‌کند. یینگ بزرگترین چالش‌اش در این راه را انجام پژوهش‌هایی در لبه فناوری می‌داند که تاثیری ژرف بر جامعه بگذارد. پژوهش‌های گسترده انجام شده در این موسسه زیر نظر او به چاپ صدها مقاله در ژورنال‌های معتبر جهان و ثبت صدها پتنت انجامید. این استاد جوان در همان زمان در مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از رهبران جهانی جوان برگزیده شد و کمی بعد در سال 2008 از سوی موسسه آمریکایی مهندسان شیمی به عنوان یکی از صد مهندس برتر عصر حاضر انتخاب شد.

همان‌گونه که یینگ انتظار داشت، آثار دستاوردهای او در محافل علمی محصور نماند و بازتابی گسترده در جامعه یافت. یینگ پس از دریافت جایزه «یک عمر دستاورد عبدالعلی طیبعلی» در سنگاپور که به افرادی با ویژگی‌های الهام‌بخش و با دغدغه رفاه عمومی اعطا می‌شود، ابراز خوشنودی بسیاری کرد که کارهایش خارج از مجامع علمی هم دیده شده و گفت: پژوهش علمی راه را برای دستاوردهای فناورانه می‌گشاید و این دستاوردها نیز از این ظرفیت برخوردارند که سلامت جامعه را ارتقا داده و جامعه را بهره‌مند سازند.

 یینگ در جوانی اسلام آورده بود؛ موفقیت‌های پی‌درپی و پژوهش‌های موثر او سبب شد که او به طور پیاپی از سال 2012 تا به امروز از سوی مرکز مطالعات راهبردی سلطنتی اردن به عنوان یکی از 500 چهره مسلمان تاثیرگذار جهان معرفی شود؛ تالار مشاهیر زنان سنگاپور نیز در سال 2014 به دلیل دستاوردهایش، نام او را در فهرست خود به ثبت رساند.

سال 2015، جکی یینگ به عنوان یکی از دو برگزیده نخستین دوره جایزه مصطفی(ص)، جایزه خود را در تالار وحدت تهران دریافت کرد. او این جایزه را برای "ساخت مواد و سیستم­های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم­های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن" دریافت کرد.

کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در توصیف دستاوردهای او می‌گوید: پژوهش‌های پروفسور جکی یینگ از طریق ساخت نانو ذرات، نانوکامپوزیت‌ها ومواد نانو پوروس، در رشتۀ مواد با ساختار نانویی، تاثیرات شگرفی برجای گذاشته است.

 جعبه ‌ابزار نانویی یینگ، مبنای سیستم‌های جدیدی شده است که در حوزه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند. از جمله آزمایشگاه وی، نوعی نانوذرات پلیمری ساخته است که می‌تواند به‌طور خودکار سطح آزادسازی انسولین در خون را تنظیم کند. اختراع او می‌تواند نیاز به دستگاه مشاهدۀ قند خون را برطرف کند. او تا به امروز تنها زنی بوده که جایزه مصطفی(ص) را دریافت کرده است. یک سال پس از دریافت این جایزه در حضور این دانشمند از سردیس او در پارک فناوری پردیس رونمایی شد  در همان سال یینگ به همراه دو همکار خود در موسسه زیست‌مهندسی و نانو فناوری سنگاپور، برنده جایزه ویژه ولیعهد برونئی شد. این جایزه که از سال 2005 راه‌اندازی شده به پروژه مشترک یینگ و همکارانش با عنوان "نانوحامل‌های چای سبز برای مبارزه با سرطان" اهدا شد. آکادمی علوم جهان اسلام نیز که سازمانی غیرانتفایی برای ترویج علم و فناوری در جهان اسلام است، یکی دیگر از نهادهایی بود که در این سال از یینگ تقدیر کرده و جایزه "یادواره ابراهیم" خود را به او اهدا کرد.

یینگ در سال 2018 پس از یک دهه از مدیریت IBN کناره‌گیری کرد تا یک مرکز رشد آزمایشگاهی زیر عنوان NanoBio lab را راه‌اندازی کند. پژوهش‌های انجام شده در این مرکز نیز از تلاقی مهندسی زیستی و نانوفناوری سرچشمه می‌گیرد و موضوعاتی همچون زیست‌ماده‌ها و زیست‌دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد. در سال 2018 او نخستین زنی شد که جایزه آکادمی علم ترکیه را در حوزه علم و فناوری دریافت کرد. این جایزه به دلیل "ساخت مواد پیشرفته با ساختار نانویی برای زیست‌پزشکی -کاتالیزوری- انرژی و نیز به کارگیری مواد پیشرفته" به او اهدا شد. یینگ در مراسم اهدای این جایزه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که با کاربردی‌سازی بالینی موفق و تجاری‌سازی پژوهش‌های تیمش بتواند تاثیرات قابل‌توجهی را رقم بزند.

پژوهش‌های درخشان پروفسور یینگ در علم کاربردی‌سازی (Translational science)، پروراندن دانشجویان و متخصصان دوره‌های پسادکترا و دیگر خدمات پرشمار او، ژورنال دارورسانی (Drug targeting) را بر آن داشت که در سال 2020 جایزه یک عمر دستاورد علمی خود را به او اهدا کند و ویژه‌نامه‌ای را نیز به افتخار دستاوردهای او به چاپ رساند. علم ‌کاربردی‌سازی در پی از میان برداشتن شکافی است که میان علوم پایه و علوم کاربردی وجود دارد. تمرکز او بر آموزش و کشف استعدادهای نوظهور سبب شد که دو بار برنده جایزه‌ای با عنوان "خدمت به آموزش" شود که از سوی وزارت آموزش سنگاپور به افراد تاثیرگذار در این حوزه اهدا می‌شود.

در همان سال کووید-19، یکی از سهمگین‌ترین همه‌گیری‌های دهه‌های اخیر جهان را درنوردید و بسیاری از دانشمندان جهان به اشکال گوناگون درگیر مهار این ویروس شدند. پروفسور یینگ و تیم تحقیقاتی‌اش از همان روزهای نخست، تلاش‌ خود را معطوف به دستیابی به روش‌های شناسایی و تست‌های غربال‌گری سریع‌تر کردند و با ساخت کیت آزمایشی سریع خود موفق شدند یکی از سریع‌ترین روش‌های تشخیص بیماری در بدن بیمار را معرفی کنند. در میانه بحران همه‌گیری، هفته‌نامه زنان چاپ سنگاپور که به مسائل زنان در حرفه‌های مختلف شغلی می‌پردازد با اشاره به سخت‌کوشی یینگ برای مبارزه با این بیماری از او با عنوان یکی از زنان بزرگ عصر حاضر یاد کرد. این نشریه همچنین از او با عنوان زنی یاد کرد که با فعالیت‌هایش در زمینه فناوری کشاورزی و ذخیره انرژی، چشم‌انداز پایدار سنگاپور را تغییر می‌دهد.

این دانشمند در سال 2021 نخستین فردی بود که بر مبنای پژوهش‌اش در سنگاپور به عضویت آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده درمی‌آمد. عضویت در این آکادمی به افرادی اعطا می‌شود که دستاورد برجسته‌ای در زمینه مهندسی داشته باشند. یینگ، عضویت در این آکادمی را مرهون پژوهش‌های میان‌رشته‌ای تیم‌اش در نانوبیولب، موسسه زیست‌مهندسی و نانوفناوری سنگاپور و نیز دانشگاه ام‌آی‌تی می‌داند. او همچنین عضو قدیمی­ترین آکادمی علوم آلمان، لئوپولدیا موسوم به لئوپولدینا نیز است که از سال 1652 در زمینه‌های مختلف علمی فعال است.

جستجوی بی‌پایان یینگ برای کاربردهای مواد نانومقیاس، همچنان جوایز پرشماری را در جهان نصیب او می‌سازد. جایزه ملک فیصل عربستان در سال 2023 یکی از جدیدترین عرصه‌های بین‌المللی برای تقدیر از این دانشمند نامدار بوده است. این جایزه برای "ساخت نانومواد و سامانه‌های پیشرفته گوناگون و کاربرد آنها در کاتالیزوری، تبدیل انرژی و  زیست‌پزشکی" به او تعلق گرفت و همچون جایزه مصطفی(ص) به‌طور ویژه به کار او بر روی انسولین پرداخته است.

یینگ در آستانه 60 سالگی به شکلی خستگی‌ناپذیر فعالیت‌هایش را دنبال می‌کند؛ فعالیت‌هایی که از توسعه فناوری‌های جدید تا آموزش و رهبری نهادی را دربرمی‌گیرد. با این حال، نگرش او که نیروی پیشران قدرتمندِ زندگی او است، هر بار او را از عقب‌نشینی بازمی‌دارد و او را به کشف قلمروهای جدیدی می‌کشاند؛ به قول خودش «زمان‌هایی است که اوضاع خوب پیش نمی‌رود؛ این مواقع باید کمی کنار بکشیم و بگوییم: الان وقت غر زدن نیست؛ باید سمت چیزی دیگری رفت و تصویر بزرگ‌تر را دید.

پروفسور جکی یینگ همچنین روزی در 30 آوریل 1966 متولد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =