۲۰ درصد از زمان‌مان به خاطر مشکلات کامپیوتر تلف می‌شود

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌های دنیای فناوری، کامپیوترها هنوز ۱۱ تا ۲۰ درصد مواقع دچار اختلال می‌شوند و بهره‌وری ما را کاهش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ براساس مطالعه اخیر دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه روسکیلد در دانمارک، اگرچه کامپیوترهای ما در ۱۵ سال گذشته به طور قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند، اما هنوز ۱۱ تا ۲۰ درصد مواقع دچار اختلال می‌شوند. این پژوهش از بازنگری در طراحی سیستم و مشارکت بیشتر کاربران در فرآیند توسعه برای عملکرد بهتر حمایت می‌کند.

خرابی نرم‌افزاری که منجر به ذخیره نشدن داده ‌می‌شود یا سیستم‌هایی با مراحل پیچیده که درست کار نمی‌کنند، مواردی هستند که برای همه‌مان آشنا هستند. براساس تحقیقات محققان دانمارکی، این شرایط چنان روی کاربر فشار می‌آورد که در برخی موارد کاربر شروع به کندن موهای خود می‌کند و این موضوع واقعا رایج است.

بیشتر بخوانید:

کامپیوترها از آدم‌ها باهوش‌تر می‌شوند/ دوراهی زندگی شخصی و پیشرفت کاری در آمریکا

پروفسور کسپر هورنبک، یکی از محققان این تیم پژوهشی، می‌گوید: موارد مشکلات کامپیوتری آنقدر زیاد است که تا ۲۰ درصد از وقت‌مان را تلف می‌کنیم و در شرایطی قرار می‌گیریم که نمی‌توانیم وظیفه‌ یا کاری که باید را انجام دهیم.

وی می‌افزاید: این رقم واقعا بالا و باورنکردنی است. با این حال، اکثر مردم هنگام استفاده از کامپیوتر دچار ناامیدی می‌شوند و می‌توانند صدها داستان در مورد پاورپوینت خیلی مهمی که ذخیره نشده یا سیستمی که در یک لحظه بحرانی از کار افتاده است، تعریف کنند. همه می‌دانند که ایجاد سیستم‌های فناوری اطلاعات منطبق با نیازهای مردم دشوار است، اما این رقم باید بسیار پایین‌تر از رقم کنونی باشد. این امر نشان می‌دهد که مردم عادی در هنگام توسعه سیستم‌ها به اندازه کافی درگیر نیستند.

این اتفاقات در مورد افرادی نیست که از کامپیوترهای خود برای کارهای بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند، بلکه در بیشتر مواقع، در انجام کارهای روزمره خود با آنها مواجه می‌شوند. این امر مشارکت کاربران را در شناسایی مشکلات آسان‌تر می‌کند، اما مشکلاتی که شناسایی و حل نشده‌اند، تعداد بیشتری از کاربران را ناامید خواهند کرد.

مشکلات فقط خیلی قابل تشخیص هستند

محققان برای انجام این مطالعه، از ۲۳۴ نفر درخواست کردند که بین ۶ تا هشت ساعت در مقابل کامپیوتر، کارهای روزانه خود را انجام دهند. در یک ساعت، محققان از داوطلبان خواستند که موقعیت‌هایی را گزارش کنند که در آن کامپیوتر به درستی کار نمی‌کند یا از ناتوانی در انجام کاری که باید انجام دهند، ناامید شده‌اند.

نتیجه این بود که اغلب شرکت‌کنندگان مشکلاتی را چون کند بودن سیستم، موقتا از کار افتادن سیستم و پیدا نکردن فایل‌ها یا برنامه‌های مورد نیاز گزارش کردند. شرکت‌کنندگان سوابقی مانند دانشجو، حسابدار و مشاور داشتند، اما تعدادی از آنها متخصص فناوری اطلاعات بودند.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی همچنین پاسخ دادند که ۸۴ درصد از این اتفاقات قبلاً رخ داده است و ۸۷ درصد معتقد بودند که این اتفاق باز هم تکرار خواهد شد. محققان با بررسی این جواب‌ها می‌گویند: ما امروز همان مشکلات اساسی را داریم که ۱۵ تا ۲۰ سال پیش داشتیم.

او می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلات کاربران به عملکرد ناکافی و عدم کاربرپسندی مربوط می‌شود.

به گفته محققان، تکنولوژی امروزی در عین حال که می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد، عملکرد بهتری نیز پیدا کرده است، اما در عین حال، ما از آن انتظار بیشتری داریم. به طور مثال، هم‌اکنون سرعت دانلودها بسیار بالاتر از قبل است، اما اغلب به طرز ناامیدکننده‌ای کند است.

۸۸ درصد در محل کار از کامپیوتر استفاده می‌کنند

بر اساس آمار دانمارک، ۸۸ درصد دانمارکی‌ها در سال ۲۰۱۸ از کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند، تبلت یا سایر دستگاه‌های تلفن همراه در محل کار خود استفاده می‌کردند. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که کاربران نیم تا یک روز کامل از یک هفته کاری معمولی را به دلیل مشکلات کامپیوتری از دست می‌دهند و تلف می‌کنند.

هورنبک می‌گوید: با وجود این مشکلات سیستمی، کارآیی بسیاری از افراد در محل کار پایین می‌آید، زیرا نمی‌توانند کارهای معمولی خود را آنطور که باید انجام دهند و اکثرا هم دچار ناامیدی می‌شوند.

او می‌افزاید: این بدان معناست که اگر مشکلات کمتری را در مقابل کامپیوترهای خود تجربه کنیم، مزایای عمده‌ای برای مردم خواهد داشت. پس اگر منابع بیشتری برای بازنگری در رفع مشکلات کامپیوتری سرمایه‌گذاری شود، دستاورد بزرگی خواهد بود.

به گفته او، یکی از راهکارها این است که ما بدانیم کامپیوتر برای حل یک مشکل در حال انجام کار است. در این صورت دیگر نیازی نیست که به یک باکس نامفهوم با دستورات مختلف یا یک کامپیوتر یخ‌زده روبه‌رو شویم. راهکار دوم هم این است که سیستم یک نسخه پشتیبان از سیستم را برایمان فراهم کند تا بتوانیم بدون مزاحمت به کارمان ادامه دهیم.

در عین حال، توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات هم باید هنگام طراحی سیستم‌ها، کاربران را بیشتر درگیر کنند تا استفاده و درک آنها تا حد امکان آسان باشد.

محققان می‌کویند: وقتی همه ما توسط سیستم‌هایی احاطه شده‌ایم که روز و شب لعنت‌شان می‌کنیم، پس باید مطمئن شویم که این کاربران نیستند که مشکل دارند، بلکه کسانی هستند که سیستم‌ها را می‌سازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =