اجبار به فروش ایده دانشجویی به علت پیچیدگی بازار

یک کارشناس بازاریابی معتقد است که پیچیدگی بازار باعث شده که دانشجویان دارای ایده ناچار به فروش ایده‌هایشان شوند یا به طوری کلی وارد تجاری‌سازی نشوند.

علی علمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که پیش‌تر مشکل اصلی تجاری‌سازی خلا در زمینه استارتآپ‌ها بود، اظهار کرد: همچنین ضعف‌هایی جدی در پارک‌های علم و فناوری وجود داشت که فقط دانشی کار می‌کردند و نمی‌توانستند محصولات را به تجاری‌سازی برسانند. در واقع در جذب سرمایه قوی نبودند.

ضرورت تدوین آیین‌نامه جامع مدیریت پارک‌های علم و فناوری

کارشناس بازرگانی و بازاریابی افزود: هزینه‌های بسیار زیادی برای تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویان می‌شد؛ اما پس از سرمایه‌گذاری و تجاری شدن، تولید نمی‌تواست ادامه پیدا کند. دانشجویانی که از صندوق‌های حمایتی وام یا بودجه می‌گرفتند، بازار را نمی‌شناختند. در نتیجه سرمایه از دست می‌رفت یا امکان بازپرداخت وام خود را نداشتند. البته این مشکل طبیعی بود چون ذهن این افراد فقط درگیر ابداع و اختراع بود.

ناآشنایی با بازار، به شکست پروژه‌های فناوری می‌انجامد

وی با تصریح بر این که این افراد زمان لازم برای آشنایی با بازار کار، تامین مواد اولیه و شناخت توزیع‌کنندگان را نداشتند، گفت: به همین دلیل، ضرر زیادی به پروژه‌ها وارد می‌شد. امروز این مشکل شدت بیشتری یافته چون بازار پیچیده‌تر شده است. پپیچده شدن بازار، ورود به آن را سخت‌تر کرده است.

علمی با تاکید بر این که پیچیدگی بازار باعث شده که دانشجویان دارای ایده ناچار به فروش ایده‌هایشان شوند یا به طوری کلی وارد تجاری‌سازی نشوند، یادآور شد: خرید ایده یکی از اتفاقات رایج در استارتآپ‌هاست. خرید ایده در کوتاه مدت برای مبتکر ایده سود مادی دارد؛ اما در بلندمدت منافع آینده محصول به مبتکر نمی‌رسد.

اگر قرار است در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت پیشرفت کنیم، باید علاوه بر دانش فنی، بازار و دانش تجارت هم به آن‌ها آموزش داده شود. لازم است که دانش تجارت افراد پیش از روانه بازار شدن، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =