انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشید / ناکامی اردوغان در برابر قلیچدار اوغلو

شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تقریبا به پایان رسیده و رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو موفق به کسب آراء لازم در مرحله اول نشده و انتخابات به دور دوم کشیده شد؛ برخی کارشناسان معتقدند فارغ از نتیجه‌ای که در دور دوم به دست خواهد آمد، طرفین به راحتی نتایج نهایی را نخواهند پذیرفت و احتمال بروز آشوب‌های خیابانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همانطور که پیش بینی می‌شد انتخابات ترکیه به دور دوم کشید. تا این لحظه از شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی 49.36 درصد، کمال قلیچدار اوغلو 44.99 درصد و اوغان 5.21 درصد آراء را  کسب نموده و بعید است تغییری خاصی رخ داده و احتمالا اردوغان و قلیچدار اوغلو به دور دوم انتخابات راه یافتند.

با توجه به داده‌های به دست آمده از اکثر نظرسنجی‌های معتبر داخلی در ترکیه پیش بینی دو دوره‌ای بودن انتخابات ترکیه دور از ذهن نبود و بسیاری از کارشناسان نیز با تایید تنگاتنگ بودن نتایج انتخابات احتمال کشیده شدن آن را به دور دوم پیش‌بینی می‌کردند. برخی کارشناسان ترکیه معتقدند فارغ از نتیجه‌ای که در دور دوم به دست خواهد آمد، که احتمالا هیچ یک از طرفین به راحتی نتایج نهایی را نخواهند پذیرفت و احتمال بروز آشوب‌های خیابانی وجود دارد.

تصور شکست‌ناپذیری اردوغان در ترکیه از بین رفته است / احتمال تحویل ندادن قدرت توسط حزب حاکم

اوضاع نه چندان مطلوب اقتصادی ترکیه، تورم بالا، افزایش نرخ بیکاری، کاهش ارزش پول ملی در کنار اتفاقات پس از زلزله اخیر این کشور و مدیریت نامطلوب دولت اردوغان موجب کاهش محبوبیت وی در جامعه ترکیه شد. در مقابل رقیب او یعنی قلیچدار اوغلو توانست با تشکیل یک ائتلاف قوی موسوم به میز شش گانه با همراهی برخی احزاب کرد، پایگاه رای خود را افزایش داده و خود را به عنوان یک رقیب جدی مطرح کند.

صلاح الدین خدیو -کارشناس مسائل ترکیه- چند روز پیش در مصاحبه با ایسکانیوز ضمن پیش بینی کشیده شدن انتخابات به دور دوم اظهار کرد: تصور شکست‌ناپذیر بودن اردوغان در ترکیه ترک برداشته و مردم ناراضی ترکیه اکنون او را مسئول مشکلات کشور می‌دانند. وی افزود: کمپین تبلیغاتی اپوزیسیون ترکیه نیز عمدتا همین گزاره را مورد توجه قرار داده که شرایط اقتصادی ترکیه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و تورم نقطه به نقطه افزایش 80 درصدی رسیده است.

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین پیش بینی کرده در صورت شکست اردوغان در انتخابات، ممکن است رئیس جمهور کنونی تن به شکست ندهد و ترکیه وارد یک دوره بی‌ثباتی ناشی از تنش‌های سیاسی بین حزب حاکم و حزب پیروز انتخابات بشود.

حال که قلیچدار اوغلو توانسته پس از حدود 22 سال رجب طیب اردوغان را به چالش کشیده و خود را به عنوان یک رقیب جدی برای سکانداری ترکیه معرفی کند، باید منتظر ماند و دید که چه نتیجه‌ای در دور دوم انتخابات ترکیه به دست خواهد آمد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1181491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =