مشکلات آموزش و پرورش مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مشکل اساسی این است که آموزش و پرورش مورد مطالبه است و مورد مؤاخذه نیست،اگر زمانی آموزش و پرورش مورد مؤاخذه قرار بگیرد تحول به وجود خواهد آمد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ به تازگی در پایگاه جهانی منتشر شده است. در آزمون پرلز ۲۰۲۱، ۵۷ کشور و ۸ ایالت حضور داشتند.

تعلل در اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش و بلاتکلیفی داوطلبان / سازمان سنجش در روزهای آتی اطلاعیه‌ای منتشر می‌کند

آزمون تیمز روند آموزش ریاضیات و علوم و آزمون پرلز پیشرفت سواد خواندن را می‌سنجد؛ این دو آزمون از مهم‌ترین مطالعات تطبیقی در قلمروی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان حدود ۶۰ کشور جهان را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن می‌سنجد.

در آزمون پرلز ۲۰۲۱، معیار بین‌المللی پیشرفته (امتیاز ۶۲۵)، معیار بین‌المللی بالا (امتیاز ۵۵۰)، معیار بین‌المللی متوسط ​​(امتیاز ۴۷۵)، معیار بین‌المللی پایین (امتیاز ۴۰۰) مدنظر است. دانش‌آموزان ایرانی در توانایی خواندن، نمره ۴۱۳ را کسب کردند که در حد معیار بین‌المللی پایین است، ایران جزو کشورهای انتهای جدول در آزمون پرلز است (۵۷ کشور شرکت‌کننده) و کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. نمره عملکرد دانش‌آموزان ایران در پرلز ۲۰۱۶، ۴۲۸ بوده است.

از کشورهای همسایه ایران، ترکیه، آذربایجان، عربستان، امارات، بحرین، قزاقستان و قطر حضور داشتند؛ کشورهای سنگاپور با نمره ۵۸۷، ایرلند۵۷۷، هنگ‌کنگ ۵۷۳ و روسیه ۵۶۷ در صدر جدول قرار دارند.

آموزش و پرورش مؤاخذه نمی‌شود

 در همین ارتباط، حجت‌الاسلام علی ذوعلم؛ رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه مشکل اساسی این است که آموزش و پرورش مورد مطالبه است و مورد مؤاخذه نیست، گفت: یعنی اگر در یک شب، نرخ دلار ۱۰ درصد افزایش پیدا کند مشکلات اقتصادی مورد پرسش و بررسی دستگاه‌ها است ولی این موضوع درمورد مشکلات آموزش و پرورش مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: اگر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ایده‌ای رسیده باشد هنگام مؤاخذه، مطرح و حل خواهد شد. اگر شورای راهبری تحول که ایده قابل اجرایی است از طریق ریاست جمهوری جدی گرفته شود مشکلات می‌توانند برطرف شوند و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله می‌توانیم مدارس را غنی‌سازی کنیم همچنین نیاز است بازنگری اساسی در برنامه درسی مدارس صورت بگیرد و یکی از کارهایی که باید انجام شود تحول در سازمان پژوهش است.

ذوعلم متذکر شد: اگر زمانی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور مورد مؤاخذه قرار بگیرد تحول به وجود خواهد آمد. البته باید گفت که محافظه‌کاری در آموزش و پرورش وجود دارد و باید شجاعانه عمل کرد.

همچنین حسن ملکی؛ رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در آزمون‌های بین‌المللی وضعیت بهتری داشته باشیم باید به دنبال مولفه‌های اصلی تعلیم و تربیت برویم که نیاز به کار علمی و عملیاتی داریم و یکی از مسائل، معلم است، گفت: اگرچه ما معلمان خوب و دلسوزی در کشور داریم اما وضع معلمان و نیروی انسانی ما به حدی نیست که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی گفت: باید پژوهش‌هایی داشته باشیم و بنده اعتقاد دارم باید در تبیین علت‌ها شجاعانه عمل کنیم و آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم به عنوان مثال بررسی کنیم در محتوای آموزشی‌ و محیط تربیت آموزشی مشکل داریم یا این که از لحاظ معلم چه مشکلاتی وجود دارد.

ثروت مدفون در مهارت‌های توسعه نیافته دانش‌آموزان است

حیدر تورانی؛ رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز بیان کرد: مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد عملکرد دانش‌آموزان کشورهای دارای منابع طبیعی مانند نفت ضعیف است؛ کشورهایی مثل قطر، عربستان و... علت آن است که کشورهای دارای منابع طبیعی غنی البته به استثناء موارد خاص درآمد خود را از نیروی کار ماهر به دست نمی‌آورند بلکه از منابع طبیعی است، حکمرانی در چنین کشورهایی ضرورت نمی‌داند، نیروی کار ماهر تربیت کند تا از طریق آن، درآمد ملی خود را افزایش دهد بالعکس، کشورهای فاقد منابع طبیعی چاره‌ای جز تربیت نیروی انسانی ماهر و با کیفیت ندارند و همین امر موجب شکوفایی اقتصادی آنها در جنبه‌های مختلف شده است.

وی افزود: ثروت مدفون در مهارت‌های توسعه نیافته، دانش‌آموزان و جوانان است بنابراین، به نظر می‌رسد حکمرانی نظام آموزشی در کشور ما رابطه‌ای را بین نظام آموزشی با کیفیت و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد نمی‌بیند یا به خاطر درآمدها از منابع طبیعی چنین پاسخگویی را از نظام آموزشی تقاضا نمی‌کنند.

تورانی بیان کرد: همین امر موجب شده است سیاست‌های تألیف کتاب‌های درسی پاسخگوی نیازهای جامعه نباشند و اهمیت نداشته باشد که نظام آموزشی نیروی با کیفیت تربیت می‌کند یا خیر؟ چون این نیروی با کیفیت نیست که درآمد تولید می‌کند بلکه درآمدها از جای دیگری کسب می‌شوند گرچه این اندیشه کوته‌بینانه است و پرورش نیروی انسانی با کیفیت می‌تواند درآمدها را صد چندان کند.

وی گفت: ژاپن هر ۱۰ سال برنامه‌های درسی خود را متناسب با بازار کار، تغییرات جهانی و دانش آموزش و پرورش بازنگری می‌کند اما به نظر در کشور ما جذب نیروی کار بر اساس مهارت‌ها و شایستگی و بازار کاری که نیاز به مهارت دارد، نیست. بنابراین، برنامه‌های درسی متناسب با بازار کار نیستند.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در کشور ما ثروت واقعی مهارت‌های توسعه نیافته مردم است، ولی در کشورهای ژاپن، سنگاپور و هنگ‌کنگ و... منابع طبیعی، نفت و گاز ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =