زمان اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی مشخص شد

هفته آینده نتایج مرحله اول آزمون آموزگاری و نیز دفترچه آزمون استخدامی هنرآموز و دبیری که آزمون آن دو ماه دیگر برگزار می شود، منتشر می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، موضوع کمبود نیروی انسانی و بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش مسئله‌ای جدی است؛ به طوری که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند طی سال جاری ۸۴ هزار فرهنگی بازنشسته و آموزش و پرورش با «سونامی بازنشستگی» مواجه می شود.

‌زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص شد

بخشی از این خلاء با فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پر می‌شود اما نیاز نیروی انسانی امسال آموزش و پرورش بیش از خروجی دانشگاه فرهنگیان است و به عبارت دیگر خروجی‌ها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد.

طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند به منظور تامین بخشی از نیازهای خاص خود در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اقدام به جذب نیرو از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما این امر مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان است.

بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شد.

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار شد و آزمون دبیری نیز مردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

۲۸ هزار آموزگار ابتدایی، استثنایی و عشایری جذب آموزش و پرورش می‌شوند

نهایتا بر اساس نتایج این آزمون آموزگاری، ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب آموزش و پرورش می‌شوند. درواقع در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد. 

به گفته مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، ۵۳۴ هزار و ۴۰۴ داوطلب برای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۵۴ هزار و ۹۹۳ داوطلب زن و ۷۹ هزار و ۴۱۱ نفر مرد بودند.

امسال طبق قانون، حداقل سن شرکت در آزمون آموزگاری ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال بود و دهه شصتی‌ها نیز توانستند در این آزمون شرکت کنند.

همچنین پیش تر سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود اما در آزمون آموزگاری برگزار شده، سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد درنظر گرفته شد.

با این حال طبق تغییراتی که این آزمون طی امسال داشت می توان گفت ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی در آن سخت‌تر شده است. به طوری که کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز داشت و ۴۰۰ امتیاز مربوط به  آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی و مصاحبه بود و حداقل نمره برای قبولی نیز ۴۷۰ امتیاز است.

اخیرا نیز علیرضا علی‌خان‌زاده رئیس امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داده است که هفته آینده نتایج مرحله اول آزمون آموزگاری منتشر و اسامی افرادی که به ارزیابی تکمیلی معرفی می شوند نیز  مشخص می شود.

همچنین دفترچه استخدامی هنرآموز و دبیری تا هفته آینده منتشر خواهد شد.

علیرضا علی‌خان‌زاده رئیس امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی کشور در این باره گفته است: براساس توافق صورت گرفته بین سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش، مقرر شد دفترچه آزمون استخدامی هنرآموز و دبیری هر چه سریع‌تر تکمیل و نهایتا تا هفته آینده منتشر شود.

رئیس امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین این خبر را داده است که آزمون استخدامی هنرآموز و دبیری مردادماه امسال برگزار خواهد شد تا ۲۲ هزار هنرآموز و دبیر جذب شوند.

وی همچنین در گفتگوی خود با تلویزیون با اشاره به صدور مجوز برای جذب نیرو وزارت آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون، اعلام کرده است: «ما مجموعا ۵۶ هزار و ۹۰۴ نفر مجوز برای آموزش و پرورش صادر کردیم که بخش اول آن مربوط به آزمون آموزگاری بود که برگزار شد. بخش دوم نیز مربوط به آزمون دبیری و هنر آموز است که با برگزاری آزمون آن در مرداد ماه، ۲۲ هزار و ۱۸۴  نفر از طریق این آزمون جذب آموزش و پرورش می شوند.»

به گفته علی‌خان‌زاده، دفترچه آزمون دبیری و هنرآموز احتمالا تا انتهای هفته آینده یعنی آخر خردادماه یا ابتدای تیرماه منتشر می‌شود و معمولا ۴۰ روز بعد آزمون نیز نتیجه اولیه آن اعلام می شود.

بر اساس آنچه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شده است، امسال تنوع رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آن می توانند در آزمون دبیری و هنرآموز شرکت کنند زیاد است. شاید بتوان گفت تقریبا هیچ فارغ التحصیل رشته‌ای نیست که نتواند در این آزمون شرکت کند و درواقع این آزمون تقریبا تمام رشته‌ها را پوشش می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1185035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =