نامه 155 دفتر بسیج دانشجویی به رئیس جمهور / وعده ساخت خوابگاه‌های متأهلی عملی نشده است

۱۵۵ دفتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری اعلام کردند: هم اکنون دانشجویان متأهل بلاتکلیف هستند و چون ۴ ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید گام‌های بلندی برای ساخت خوابگاه بردارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۵۵ دفتر بسیج دانشجویی به  در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بر ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها تاکید کردند. 

ساخت ۲ خوابگاه متاهلی در دانشگاه شهیدبهشتی در انتظار تامین بودجه

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: مسئله جمعیت به عنوان یک سیاست حیاتی برای آینده بلند مدت کشور، امروزه با چالش های جدی روبرو است. با توجه به وضع موجود کشور در تمامی حوزه های حکمرانی، اراده جدی برای افزایش نرخ جمعیت، جوان سازی جمعیت و متوقف کردن شتاب روز افزون پیری جمعیت مشاهده نمی شود. بی شک غفلت هایی که در گذشته صورت گرفته نیز مزید بر علت بوده است؛ اما آنچه اهمیت دارد عزم و اراده جدیِ فارغ از پرداختن به هرگونه حواشی و کج سلیقگی ها، جهت اجرایی شدن هر چه بهتر برخی از قوانینی است که می تواند برای رفع چالش های مسئله جمعیت کمک نموده و اثرگذار باشد.

در این نامه بیان شده است: همانطور که مستحضرید امر ازدواج، به عنوان مهمترین پیشران افزایش نرخ جمعیت، با چالش های جدی مواجه است که آمار ده میلیون جمعیت مجرد کشور، حکایت از این موضوع دارد. در سیاست های کلی جمعیت و خانواده، ابلاغی از مقام معظم رهبری، بر رفع موانع ازدواج تاکید شده است؛ لیکن عملکرد دستگاه های اجرایی موید آن است که برای مرتفع شدن این موانع، نه عزم راسخی بوده و نه اقدامات خاصی صورت پذیرفته است. قریب به ۳میلیون میلیون نفر از جمعیت مجرد کشور را جوانان دانشجو تشکیل میدهند که یکی از موانع اصلی برای ازدواج آنان، مسئله مسکن است که خوابگاه متأهلی به عنوان راهکاری مفید در این زمینه میتواند تسهیل گر امرازدواج باشد.

در این نامه مطرح شده است: ماده ۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه فرهنگیان را مکلف به احداث، بهسازی و تجهیز خوابگاه های متأهلی جهت رفع مشکل دانشجویان کرده است؛ اما باگذشت قریب به دو سال از عمر دولت سیزدهم و ابلاغ این قانون، تاکنون هیچ واحدی بر ظرفیت موجود اضافه نشده است؛ به گونه ای که دانشگاه های وزارت علومِ ۱۷ استان و دانشگاه های علوم پزشکیِ ۱۶ استان و پردیس های دانشگاه فرهنگیان در کل کشور، هیچ واحد خوابگاهِ متأهلی ندارند و این در حالی است که ظرفیت موجود خوابگاه متأهلی برای قریب به یک میلیون و سیصد هزار دانشجوی دانشگاه های سراسری  علوم پزشکی و فرهنگیان، فقط ۲۶۰۰ واحد است که بخش عمده ی آن مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و در دولت شما واحد خاصی اضافه نشده است.

در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: وزرای مربوطه، وعده احداث چند صد هزار خوابگاه متأهلی را داده بودند که در عمر گذشته دولت شما هیچ واحدی به آن افزوده نشده است؛ لذا با توجه به اینکه تا آغاز ترم تحصیلی جدید چهار ماه بیشتر باقی نمانده و دانشجویان متأهل در بلاتکلیفی به سر می برند و نیز با وضع بغرنج حال حاضر مسکن؛ لازم است وزارتین و دانشگاه های مربوطه؛ ضمن برداشتن گام های اولیه برای تدوین برنامه اجرایی بلند مدت خوابگاه سازیِ متأهلی و در اولویت قرار دادن آن، ساختمان های مازاد و ساختمان های بلااستفاده دانشگاهی خود را به خوابگاه متأهلی اختصاص دهند. هم چنین وزارت راه و شهرسازی ساختمان های مازاد با کاربری آموزشی، تحقیقات و فناوری را به این امر تخصیص دهد و نیز شرایط رهن و اجاره و خرید ساختمان هایی که می تواند به رفع مشکل دانشجویان متأهل کمک کند، تأمین شود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: امید است دولت سیزدهم برای رفع کمبود جدی خوابگاه های متأهلی و توانمند سازی هر چه بیشتر جوانان و رفع مشکلات آنان، اراده جدی نشان داده و با تجربه آموزی از گذشته، ضمن پیاده کردن سیاست های موفق در این زمینه و پرهیز از انفعال و اهمال، مسائل حوزه جوانان را مورد توجه ویژه قرار دهد. هم چنین ضرورت دارد خوابگاه های دانشجویی و افزایش ظرفیت و تجهیز و بهسازی آنها نیز برای پایان بخشی بر دغدغه همیشگی دانشجویان و ارتقای هر چه بیشتر سطح رفاهی آنان در اولویت کار  وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و تمامی دانشگاه های کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =