پاسخ معاون وزیر علوم به گلایه اساتید/ آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی مقاله محور نیست

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گلایه برخی اساتید در زمینه مقاله محوری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی پاسخ داد و گفت: در حال حاضر آیین نامه ارتقای فعلی مقاله محور نیست.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه آیین نامه‌ ارتقای مرتبه استادی اعضای هیئت علمی آموزشی، پژوهشی و فناوری چند وجهی است، اظهار کرد: بنابراین معاونت‌های آموزش، پژوهشی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موضوع تغییر وضعیت استادان با یکدیگر همکاری دارند. البته نهادهای دیگر هم در این باره با این وزارتخانه همکاری دارند. 

افزایش جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور/نسبت تعداد دانشجو به استاد ۲۵ شده است

وی با تاکید بر اینکه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت اختصاصی مسئول اجرای آیین نامه ارتقای اساتید نیست، گفت: در نهایت پرونده‌های استادان جمع‌آوری می‌شود و در دفترخانه هیئت امنا وزارتخانه تجمع می‌شود و سپس هیئت ممیزی در باره تغییر وضعیت استادان تصمیم‌گیری خواهد کرد. در انتها نیز نتایج بررسی ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می‌شود. 

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به برخی از گلایه‌ها مبنی بر اینکه مقاله محوری برخی از استادان برای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی باعث می‌شود آنها تمایلی به انجام پژوهش با دانشجویان نداشته باشند، عنوان کرد: این نقد را به هیچ عنوان نمی‌پذیرم؛ چرا که آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی هرگز بر پایه مقاله و تعداد مقالات استادان نبوده است.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه بندها و تبصره‌های مختلف و متعددی دارد. امتیازدهی به مقالات نیز یکی از این بندها است. بنابراین اینگونه نیست که اگر استادی چندین مقاله داشت، به طور قطع مرتبه استادی آن نیز تغییر یابد، بلکه باید امتیازات دیگری هم کسب کند.

صالحی خاطرنشان کرد: آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی بندهایی دارد که گاهی امکان دارد امتیاز مقاله رد شود. در حال حاضر آیین نامه ارتقای فعلی نیز مقاله محور نیست. هر چند که تلاش شده تا در آیین نامه جدید برخی از اشکالات حل شود. با وجود تمام این تفاسیر این امکان وجود دارد که طرح‌های پژوهشی یا طرح‌هایی در ارتباط با صنعت جایگزین مقالات شوند. به این معنا که هر استادی متناسب با رشته یا تخصص خود می‌تواند یک طرح را جایگزین مقاله کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت اعضای هیئت ممیزه وزارت علوم با تشکیل شورایی در این باره تصمیم  می‌گیرند. ما هرگز مرتبه استادی را به واسطه تعداد مقالات ارتقا نداده‌ایم. البته باید حداقلی را برای تولیدات علمی استادان در نظر گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، برخی از استادان نسبت به مقاله محوری آیین‌نامه ارتقا گلایه داشته و بر این باور بودند که داشتن مقاله برای یک استاد، نمی‌تواند معیار یا ملاک مناسبی برای تشخیص رشد علمی او باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =