رژیم غذایی لاغری مغز را هم جوان می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییر غذایی به رژیمی پر از سبزیجات تازه و غذاهای فرآوری شده کمتر می‌تواند به غیر از لاغری، سن بیولوژیکی مغز را نیز کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ براساس پژوهش‌های یک تیم از محققان بین‌المللی، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل سبزیجات، غذاهای دریایی و غلات کامل علائم پیری سریع مغز را که معمولا در چاقی مشاهده می شود، کند می‌کند.

در این مطالعه، اسکن‌های مغزی از شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، نشان داد که سن مغز آنها پس از ۱۸ ماه استفاده از این مواد غذایی تقریبا ۹ ماه جوان‌تر از سن تقویمی آنهاست.

تفاوت بین سن بیولوژیکی و تقویمی زمانی است که فرد به اندازه سال‌هایی که زندگی کرده، احساس پیری نمی‌کند یا بدنش احساس می‌کند که سریع‌تر از خودش پیر شده است.

راهکار دانشگاه‌های آمریکا برای ارائه غذای سالم به دانشجویان

در هر صورت، تحقیقات نشان می‌دهد که سن بیولوژیکی بدن بسیار فراتر از یک احساس است: نشانه‌های پیری بیولوژیکی را می‌توان در امتداد DNA، حک شده در انتهای کروموزوم‌ها، یا همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، در اتصالات شل شده مغز شما پیدا کرد.

در این صورت، اگرچه تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که پیری بیولوژیکی ناشی از رویدادهای استرس‌زا می‌تواند برگشت‌پذیر باشد، این مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد که بهبود رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها برای بهبود وضعیت بدن از جمله مغز به شمار می‌آید.

در این مطالعه، محققان از مغز ۱۰۲ شرکت‌کننده که در یک کارآزمایی بالینی بزرگ‌تر در یک محل کار در اسرائیل شرکت می‌کردند، تصویربرداری کردند. اسکن مغز یک بار قبل از شروع کارآزمایی و بار دیگر پس از ۱۸ ماه انجام شد و عملکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن نیز ارزیابی شد.

به شرکت‌کننده‌ها سه رژیم غذایی مختلف داده شد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل آجیل، ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز، رژیم غذایی مدیترانه‌ای به همراه عصاره گیاهانی چون چای سبز به دلیل داشتن پلی‌فنول - ترکیب گیاهی که می‌تواند مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب به سلول‌های بدن و بروز سرطان و بیماری‌های دیگر می‌شوند را خنثی کند- و در سومین مدل، رژیمی براساس دستورالعمل‌های تغذیه سالم.

جالب است بدانید که به طور متوسط، افراد در این آزمایش حدود ۲/۳ کیلوگرم وزن کم کردند و محققان دریافتند که به ازای هر یک درصد کاهش وزن بدن، مغز این افراد تقریبا ۹ ماه جوان‌تر از سن تقویمی‌شان شد.

اینکه آیا تغییرات در اتصال مغز واقعاً منجر به بهبود عملکرد مغز می‌شود یا خیر، هنوز یک ناشناخته بزرگ است، زیرا مغز شبکه پیچیده‌ای از اتصالات انعطاف‌پذیر است که محققان تازه شروع به ترسیم آن کرده‌اند. با این حال، بررسی اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای تأثیر مثبتی بر حافظه افراد مسن دارد.

علائم کندی پیری مغز نیز با سطوح پایین‌تر چربی کبد و بهبود پروفایل لیپیدی مرتبط بود، اما باز هم، این تغییرات می‌تواند سطحی یا کوتاه‌مدت باشد.

محققان می‌گویند: مطالعه ما اهمیت سبک زندگی سالم، از جمله مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها را در حفظ سلامت مغز نشان می‌دهد.

همه چیز غذا نیست

و همه چیز در مورد غذا نیست؛ سطح فعالیت شرکت‌کنندگان در محل کار نیز در این آزمایش در نظر گرفته شد. آنها همچنین عضویت رایگان باشگاه ورزشی را به عنوان بخشی از آزمایش دریافت کردند، بنابراین ورزش نیز یک عامل بود.

علاوه بر این، تحقیقات گذشته نشان داده است که چگونه چربی‌های خوب رژیم مدیترانه‌ای در سطح سلولی کار می‌کنند. اما همچنین اختلافات آشکاری را در مورد اینکه چه کسی از مزایای سلامتی رژیم غذایی غنی از غذاهای اصلی مدیترانه‌ای بهره می برد، آشکار کرده است. افرادی با مشاغل پردرآمد و تحصیلات عالی که توانایی خرید ماهی و غلات سبوس‌دار را داشتند، بهبود بیشتری در سلامت قلبی عروقی نسبت به افرادی که درآمد پایینی داشتند، مشاهده کردند؛ حتی اگر پایبندی آنها به رژیم غذایی یکسان بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =