کشف شهر گم‌شده مایاها در اعماق جنگل مکزیک

تیمی از باستان‌شناسان که برای پیاده‌روی در جنگل‌های متراکم جنوب مکزیک رفته بودند، یک شهر باستانی گم‌شده از مایاها را کشف کردند که هیچ سابقه قبلی در مورد آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ این شهر که باستان‌شناسان نام آن را Ocomtún به معنای ستون سنگی گذاشته‌اند، شامل میدان‌ها، ساختمان‌های بزرگ به سبک هرمی، ستون‌های سنگی و سازه‌هایی است که با الگوی حلقه‌های متحدالمرکز چیده شده‌اند.

کشف شهر گم‌شده مایاها در اعماق جنگل مکزیک

البته بسیاری از بخش‌های این شهر در اثر زمان از دست رفته است، اما باستان‌شناسان می‌گویند که ستون‌های سنگی احتمالا ورودی اتاق‌های بالایی بوده است. جالب است که یک زمین توپ‌بازی با اهداف تفریحی و شاید مذهبی در این شهر وجود دارد.

باستان‌شناسان قبل از شروع به کار میدانی، اسکن‌های لیدار از سراسر منطقه انجام دادند. این فناوری از انعکاس پرتوهای لیزر برای تشخیص ساختمان‌هایی استفاده می‌کند که توسط درختان از دید پنهان یا حتی زیر زمین دفن شده‌اند.

شهرهای نفرین شده باستانی

ایوان اشپرایچ، باستان‌شناس و سرپرست تیم تحقیقاتی از آکادمی علوم و هنر اسلوونی، می‌گوید: این شهر در یک شبه‌جزیره مرتفع قرار دارد که توسط تالاب‌های وسیع احاطه شده است. هسته تاریخی آن بیش از ۵۰ هکتار وسعت دارد و ساختمان‌های بزرگی در آن وجود دارد که چند تای آنها ساختار هرمی به ارتفاع بیش از ۱۵ متر دارند.

به گفته باستان‌شناسان، جنگل‌های استوایی مکزیک وسعت بسیار زیادی دارند که حدود ۳ هزار کیلومتر مربع از آن خالی از سکنه است و تا به امروز اطلاعات بسیار کمی در مورد آن به دست آمده است؛ به این دلیل که شاخ و برگ درختان در این منطقه بسیار متراکم است.

کشف شهر گم‌شده مایاها در اعماق جنگل مکزیک

یکی از ستون‌های سنگی که توسط باستان شناسان کشف شده

باستان‌شناسان می‌گویند که این شهر بین سال‌های ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ پس از میلاد یکی از مراکز مهم از نظر تمدن مایاها و گذار آنها به دوره کلاسیک بوده است. با این حال، محققان سعی دارند با تجزیه و تحلیل قطعات گلدان‌های سرامیکی که در این شهر کشف شده، اطلاعات بیشتری را در مورد زمان سکونت این منطقه به دست آورند.

قوم مایا برای قرن‌ها تمدن غالب در سرتاسر آمریکای میانه به شمار می‌رفتند. مایاها به دلیل پیشرفت‌های خود در معماری، فرهنگ، سیستم‌های ابداعی تقویم و ریاضیات به خوبی شناخته شده‌اند. تمدن مایا در قرن نهم میلادی دچار یک فروپاشی بزرگ شد که تصور می‌شود ترکیبی از عواملی چون جنگ داخلی، خشکسالی و سایر عوامل محیطی باعث آن شده است. آخرین شهر مایاها در قرن هفدهم به دست مهاجمان اسپانیایی افتاد.

با این وجود به لطف فناوری لیدار، باستان‌شناسان در حال کشف بخش‌ها و سکونتگاه‌های بیشتری هستند که توسط مایاها ساخته شده‌اند. البته کشف ساختمان‌های این منطقه نیاز به تخصص فراوان و کار یدی بسیاری دارد.

باستان شناسان همچنین در حال کار روی زمین برای بازیابی آثاری هستند که اطلاعات بیشتری در مورد مردم این تمدن باستانی نشان می دهد.هنوز  مشخص نیست که آیا بقایای انسانی در این مکان دفن شده است یا خیر.

با این حال، اکنون می‌توانیم Ocomtún را به هزاران سایت مایا که قبلاً درباره آنها می‌دانیم اضافه کنیم. همانطور که تحقیقات بیشتری در مورد منطقه انجام می شود و آنچه هنوز برای تجزیه و تحلیل وجود دارد، بدون شک در آینده بیشتر در مورد این مکان خواهیم شنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =