شهرهای نفرین شده باستانی

صدها شهر باستانی و قرون وسطایی در سرتاسر جهان بر اثر عواملی چون جنگ، قحطی، فاجعه یا سقوط یک امپراتوری متروک شده‌اند. به این شهرها شهر ارواح گفته می‌شود که گواهی بر تاریخ غنی و اغلب دراماتیک دوره باستان هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شهرها داستان‌های خاص خود را دارند؛ از مردم و بناهایشان تا اتفاقاتی که در آنها رخ می‌دهد. گاهی هم شهرهایی در سرتاسر جهان به چشم می‌خورند که بناهای آن باقی مانده‌اند، ولی خالی از سکنه هستند و به شهر ارواح تبدیل شده‌اند.

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

شهر ارواح (شهر متروکه یا شهر متروکه) یک روستا یا شهر متروکه است که معمولاً دارای بناها و زیرساخت‌های باقیمانده مانند جاده‌ها است. زمانی یک شهر به شهر ارواح تبدیل می‌شود که فعالیت اقتصادی که از آن حمایت می‌کند (معمولاً صنعتی یا کشاورزی) به هر دلیلی شکست خورده یا به پایان رسیده و یا به دلیل بلایای طبیعی یا ناشی از انسان مانند سیل، خشکسالی طولانی، گرمای شدید یا سرمای شدید، جنگ، بی‌قانونی کنترل نشده، آلودگی، یا بلایای هسته‌ای از بین رفته است.

در ادامه معروف‌ترین شهرهای ارواح در سرتاسر جهان را معرفی می‌کنیم:

 دهکده کوهستانی در گامسوتل روسیه

شهرهای نفرین شده باستانی

گامسوتل یک سکونتگاه باستانی است که در کوهی در داغستان قرار دارد. این روستا در اوج رونقش از ۳۰۰ خانه تشکیل شده بود. در قرن بیستم این روستا پر از مغازه، اداره پست و بیمارستان بود. مردم در دهه ۱۹۵۰ شروع به ترک این روستا کردند و آخرین ساکن آن هم در سال ۲۰۱۵ این روستا را ترک کرد.

روستای فابریکی دی کارگینی

شهرهای نفرین شده باستانی

فابریکی دی کارگینی یک روستای متعلق به قرن سیزدهم است که در توسکانی ایتالیا واقع شده است. در سال 1946 با ساخت سدی در این روستا دریاچه‌ای شکل گرفت که لاگو دی واگلی نام داشت و طغیان آن باعث شد که روستا به کل زیر آب برود. این روستا در حال حاضر زیر آب است، اما گاهی اوقات هنگامی که دریاچه برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری تخلیه می‌شود، ظاهر می‌شود.

چینگوتی

شهرهای نفرین شده باستانی

روستای چینگوتی در موریتانی (در آفریقای غربی) در قرون وسطا یک مرکز تجاری به شمار می‌آمد. این شهر در قرن سیزدهم به عنوان مرکز چندین مسیر تجاری میان راه صحرا تاسیس شد و به دلیل معماری، مناظر و کتابخانه‌های باستانی‌اش به شدت شناخته شد. اما بعدها به دلیل بیابان‌زایی از بین رفت.

سواکین در سودان

شهرهای نفرین شده باستانی

سواکین یک شهر بندری در جزیره‌ای مدور در شمال شرقی سودان است که در ساحل غربی دریای سرخ واقع شده است. در دوران قرون وسطا یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای ساحلی دریای سرخ به شمار می‌آمد، اما این شهر قدیمی به مرور زمان خالی از سکنه شد و بناهای ساخته شده از مرجان آن به شکل ویرانه‌ای باقی ماند.

خرابه‌های آنی

شهرهای نفرین شده باستانی

خرابه‌های آنی در شهر قارص ترکیه در نزدیکی مرز ترکیه با ارمنستان قرار دارد. نام این شهر اولین بار در قرن پنجم توسط وقایع‌نگاران ارمنی مطرح شد. شهر ارواح آنی شامل قلعه‌ای مستحکم بر بالای تپه‌ای است که در اختیار سلسله ارمنی کامساراکان قرار داشت. این شهر در طول تاریخ شاهد وقایع بزرگی چون تغییر امپراتوری، قتل عام دسته جمعی، محاصره‌های طولانی مدت، زلزله و غارت بود که در نهایت به متروک شدن آن منتهی شد.

اسپینالونگا

شهرهای نفرین شده باستانی

این تصویر نمای هوایی از اسپینالونگا در یکی از جزایر یونان است. این شهر برای محافظت از ساکنانش در مقابل دشمنان بسیار محکم و مقاوم ساخته شد، اما در قرن هفتم با یورش دزدان دریایی عرب به دریای مدیترانه خالی از سکنه شد. گفته می‌شود که در زمان حکومت ونیزی‌ها در قرن پانزدهم، مردم این شهر از کفه‌های نمکی اطراف جزیره نمک برداشت می‌کردند. بین سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۵۷ از این شهر به عنوان تبعیدگاه جذامیان استفاده می‌شد. آخرین ساکن این شهر یک کشیش بود که در سال ۱۹۶۲ این جزیره را ترک کرد.

دهکده پنتداتیلو

شهرهای نفرین شده باستانی

دهکده متروک پنتداتیلو در ایتالیا به عنوان مستعمره شهر یونانی چالسیس در سال ۶۴۰ قبل از میلاد تاسیس شد. اما در زمان تسلط بیزانس، به غارت رفت و رو به زوال نهاد. بعدها در قرن دوازدهم توسط نورمن‌ها فتح شد، اما در سال 1783 در اثر زلزله شدیدی آسیب دید که باعث شد اکثر ساکنان آن را ترک کنند. این شهر از اواسط دهه 1960 تا 1980 کاملاً خالی از سکنه باقی ماند، اما توسط داوطلبانی از سراسر اروپا تا حدی بازسازی شد.

روستای کولدهرا

شهرهای نفرین شده باستانی

روستای کولدهرا در هند در حدود قرن سیزدهم تأسیس شد، اما در اوایل قرن نوزدهم به دلایل نامعلوم، احتمالاً به دلیل کاهش منابع آب یا زلزله رها شد.

شهر متروکه پانام ناگار

شهرهای نفرین شده باستانی

این شهر در بنگلادش قرار دارد و یکی از اولین شهرهای بنگلادش است که هنوز پابرجاست. این شهر در قرن پانزدهم در زمان عیسی خان، حاکم بنگال یک مرکز تجاری و سیاسی مهم بود. بناهای تاریخی آن با افزایش سن در حال ویران شدن هستند، ولی گویا کسی جرات مرمت‌ آن را ندارد.

شهر قدیمی الاولا

شهرهای نفرین شده باستانی

شهر الاولا در عربستان سعودی واقع شده است. این شهر ارواح شامل ساختمان‌های میراث باستانی، مساجد، بازارها و بیش از 800 خانه مسکونی است. الاولا چون در امتداد مسیر زیارتی از دمشق به مکه قرار داشت، در قرن دوازدهم به یکی از سکونتگاه‌های مهم و ضروری تبدیل شده بود. خانه‌های این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملا به همدیگر متصل هستند و این امر نشان از دفاع ساکنان اولیه شهر در مقابل دشمنان دارد.

شهر ارواح کایاکوی

شهرهای نفرین شده باستانی

این شهر متروکه در کایاکوی در جنوب غربی ترکیه قرار دارد. در اواخر دوران باستان، ساکنان کایاکوی مسیحیان ارتدوکس یونانی بودند که از پایان تسلط عثمانی بر منطقه در قرن چهاردهم تا اوایل قرن بیستم تحت فرمان فرمانروایان مسلمان عثمانی زندگی می‌کردند. به دنبال جنگ یونان و ترکیه 1919-922، و متعاقب آن معاهده لوزان در سال 1923، ساکنان ارتدوکس یونانی تبعید شدند. شهر ارواح که اکنون به ‌عنوان یک دهکده موزه حفظ می‌شود، متشکل از صدها خانه و کلیسا به ‌سبک یونانی است که هنوز اکثراً پابرجا هستند.

کراکو

شهرهای نفرین شده باستانی

کراکو شهری در ایتالیاست که نزدیک به ۵۰ سال است خالی از سکنه باقی مانده است. این شهر زمانی مرکز صومعه‌ها و یک شهر فئودالی بود. کراکو دارای مراکز آموزشی، قلعه، کلیسا و میدان‌های شهری است. قدیمی‌ترین بنای کراکو، برج نورمن، در سال 1040 ساخته شده و به طور کلی قدمت بسیاری از بناهای آن به قرون وسطی باز می‌گردد. با این حال، در سال 1656 طاعون در این شهر شیوع پیدا کرد و صدها نفر را کشت و جمعیت آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. یک قحطی شدید هم بین سال‌های 1892 و 1922 باعث مهاجرت گسترده جمعیت کراکو به آمریکای شمالی شد

پلیموث

شهرهای نفرین شده باستانی

پلیموث یکی از شهرهای ارواح در جزیره مونتسرات در دریای بریتانیاست که در زنجیره جزیره لیوارد در هند غربی واقع شده است. این شهر روی ذخایر گدازه‌ای تاریخی در نزدیکی آتشفشان ساخته شده بود که در آن زمان غیرفعال بود، اما در سال ۱۹۹۵ هنگامی که آتشفشان فوران کرد، تخلیه شد. پلیموث در نهایت در سال 1997 به وسیله یک سری جریان‌های آذرآواری و لاهار مدفون و برای همیشه رها شد.

کد خبر: 1167049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =