ماکرون نشست بروکسل را ترک کرد/ احتمال اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه

رئیس جمهور فرانسه در پی شدت گرفتن ناآرامی‌ها در کشور نشست سران اتحادیه اروپا را زودتر از موعد ترک کرده و برای برگزاری نشست بحران به کشور بازگشت و نخست وزیر فرانسه هم از احتمال اعلام وضعیت اضطراری برای سرکوب کردن شورش‌ها خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز،  پس از سومین شب متوالی شورش‌های گسترده در فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد برای برگزاری یک نشست بحران دیگر با اعضای کابینه دیدار کند.

اعتراضات گسترده به قتل یک نوجوان توسط پلیس فرانسه + فیلم

رئیس جمهور فرانسه برای این منظور نشست فعلی اتحادیه اروپا در بروکسل را زودتر از موعد ترک کرد. وی امروز ( جمعه) در سخنانی در الیزه گفت که او می خواهد در جلسه بحران ساعت 1 بعد از ظهر به وقت محلی شرکت کند. وی تاکید کرد که اقدامات امنیتی اتخاذ شده تا کنون باید "بدون تابو" بررسی شود. شورش در بسیاری از شهرهای فرانسه با شلیک مرگبار یک افسر پلیس به یک پسر 17 ساله آغاز شد.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه هم اعلام وضعیت اضطراری برای آرام کردن اوضاع در فرانسه را رد نکرد. با توجه به ناآرامی هایی که سه شب به طول انجامیده بود، چندین سیاستمدار دیگر در فرانسه خواستار این موضوع شده بودند.

بورن در توییتر تصاویری از دیدار با چندین وزیر برای بررسی خشونت ها و به زعم وی سوء استفاده های شبانه را منتشر کرد. او این رویدادها را غیر قابل تحمل و غیر قابل توجیه خواند.

ماکرون پیش از این روز پنجشنبه یک نشست بحران برگزار کرده بود که در نتیجه آن حضور پلیس در سراسر این کشور به شدت افزایش یافت. به گفته وزارت کشور فرانسه، حدود 40000 افسر پلیس شب گذشته در حال انجام وظیفه بودند که حدود 5000 نفر از آنها در پاریس بودند.

با وجود افزایش تدابیر امنیتی، شب گذشته برای سومین شب متوالی در چندین شهر فرانسه مانند پاریس، مارسی، لیون، تولوز و لیل درگیری با پلیس رخ داد. بر اساس اعلام جرالد دارونین، وزیر کشور، 249 نیروی اورژانس در این درگیری ها زخمی شدند. با این حال، کسی آسیب جدی ندید.

وی از تمام اعضای پلیس و ژاندارمری که یک بار دیگر با شجاعت با خشونت شب گذشته مقابله کردند، تشکر کرد.

دارونین قبلاً "پاسخ قاطع دولت" به شورش های روز پنجشنبه را اعلام کرده بود . در جریان اغتشاشات شب گذشته 667 نفر دستگیر شدند. در درگیری های شب قبل از آن هم 150 نفر دستگیر شدند.

در جریان ناآرامی‌های شب گذشته مجدداً خودروها در چندین شهر به آتش کشیده شد و سنگرهایی در خیابان‌ها نصب شد. ویترین مغازه ها در پاریس شکسته شد. همانطور که روزنامه لوموند در ادامه گزارش داد، چندین اتوبوس در Aubervilliers نزدیک پایتخت به آتش کشیده شد که در نتیجه فعالیت چندین خط به طور موقت متوقف یا محدود شد.

به گزارش لوموند والری پکرس، رئیس شورای منطقه ای ایل دوفرانس، کمک اضطراری 20 میلیون یورویی را اعلام کرد. این مبلغ برای جبران خسارات وارده در منطقه، که پاریس را نیز در بر می گیرد، در اسرع وقت در نظر گرفته شده است. این خسارت ها شامل ساختمان های آسیب دیده مانند مدارس یا تالارهای شهر، اما همچنین تراموا یا مغازه های غارت شده بود.

این شورش‌ها با شلیک گلوله‌های مرگبار یک افسر پلیس به یک جوان آفریقایی شمالی تبار در حین رانندگی در حومه کارگری پاریس در نانتر آغاز شد. گشت موتورسیکلت پلیس صبح سه شنبه این جوان 17 ساله را پشت فرمان خودرو متوقف کرد. هنگامی که مرد جوان به طور ناگهانی از محل خارج شد، تیر مرگبار از سلاح سرویس افسر پلیس به طرف وی شلیک شده و کشته شد.

تحقیقات رسمی در مورد قتل عمد علیه افسری که گلوله را شلیک کرده روز پنجشنبه آغاز شد و او بازداشت شد. دادستان گفت: استفاده از سلاح در کنترل ترافیک موجه نبود.

به گزارش رسانه ها این درگیری ها و ناآرامی ها به بلژیک هم کشیده شده و روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک نیز درگیری بین جوانان و ماموران انتظامی رخ داد. به گزارش خبرگزاری بلژیکی بلگا، حدود 30 نفر در جریان این اعتراضات دستگیر شدند که بیشتر آنها کم سن و سال بودند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1187601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =