پدرخوانده هوش مصنوعی دولت‌ها را به کارزار علیه هوش مصنوعی دعوت کرد

جفری هینتون ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی در اقدام جدید خود از دولت‌ها خواست وارد عمل شوند تا ماشین‌ها کنترل جامعه را در دست نگیرند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ هینتون چند ماه پیش (در ماه مه)، یعنی مدت کوتاهی پس از انتشار ChatGPT، پس از یک دهه کار در گوگل استعفا داد تا بتواند آزادانه‌تر در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کند.

این دانشمند بسیار مشهور هوش مصنوعی که استاد دانشگاه تورنتو است، به تازگی در کنفرانس فناوری Collision در شهر کانادا در جمع بیش از ۳۰ هزار بنیانگذار استارتاپ، سرمایه‌گذار و کارمند بخش فناوری در مورد هوش مصنوعی سخنرانی کرد. موضوع این کنفرانس یادگیری نحوه سوار شدن و تسلط بر هوش مصنوعی بود.

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد/ خطر فناوری در کمین انسان

هینتون در این کنفرانس گفت: من فکر می‌کنم قبل از اینکه هوش مصنوعی از ما باهوش‌تر شود، باید افرادی را که آن را توسعه می‌دهند تشویق کنیم تا درک بهتری از عملکرد این فناوری و کنترل بیشتر آن کسب کنند.

او افزود: در دنیای فناوری، ۹۹ نفر از افراد باهوش سعی دارند هوش مصنوعی را بهبود بخشند و فقط یک نفر هست که تلاش می‌کند بفهمد چگونه می‌تواند جلوی تصاحب آن را بگیرد. پس بهتر است که در این زمینه تعادل ایجاد شود.

او هشدار داد که خطرات هوش مصنوعی باید جدی گرفته شود.

هینتون تاکید کرد: مردم باید بفهمند که این یک داستان علمی تخیلی یا ترس‌آفرینی نیست. این خطری واقعی است که باید در مورد آن فکر کنیم و قبل از وقوع فاجعه، چگونگی مقابله با آن را پیدا کنیم.

هینتون همچنین ابراز نگرانی کرد که هوش مصنوعی نابرابری را عمیق‌تر کند، زیرا بهره‌وری عظیم ناشی از استقرار آن به نفع ثروتمندان است و نه کارگران.

او افزود: در صورت توسعه بیشتر هوش مصنوعی، ثروت در دستان کسانی جمع می‌شود که در این زمینه کار می‌کنند و در نتیجه افراد ثروتمند ثروتمندتر می‌شوند و افراد فقیر فقیرتر. این آینده بسیار بدی است.

او همچنین به خطر «اخبار جعلی» ایجاد شده توسط روبات‌های سبک ChatGPT اشاره کرد و گفت که امیدوار است محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی شبیه به روشی که بانک‌های مرکزی پول نقد را علامت‌ می‌گذارند، علامت‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =