پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد/ خطر فناوری در کمین انسان

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که دانشمند کامپیوتری که اغلب به او لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را می‌دهند، از شغلش در گوگل استعفا داد تا درباره خطرات این فناوری صحبت کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ جفری هینتون، شخصی که فناوری پایه را برای سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد کرده است، اعلام کرد که پیشرفت‌های انجام شده در زمینه هوش مصنوعی خطرات عمیقی را برای جامعه و بشریت رقم خواهد زد.

او در توضیح این هشدار گفت: ببینید که پنج سال پیش هوش مصنوعی کجا بوده و الان کجاست. این پیشرفت واقعا ترسناک است!

ایلان ماسک و فعالان حوزه فناوری: توسعه هوش مصنوعی را متوقف کنید

او همچنین توضیح داد: رقابت بین غول‌های فناوری در توسعه هوش مصنوعی شدت بسیاری گرفته و این موضوع یعنی به خطر افتادن مشاغل و انتشار اطلاعات نادرست. این در حالی است که نمی‌توان از استفاده افراد مغرض از این فناوری برای انجام کارهای بد جلوگیری کرد.

گفتنی است که در سال ۲۰۲۲، گوگل و OpenAI -استارتاپی که روبات‌چت ChatGPT را ساخته- شروع به ساخت سیستم‌هایی کردند که از مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات استفاده می‌کردند. هینتون معتقد است که این سیستم‌ها به دلیل حجم داده‌ای که تجزیه و تحلیل می‌کنند، هوش مصنوعی را در آینده تحت‌الشعاع قرار خواهند داد. او در این مورد گفت: شاید آنچه در این سیستم‌ها می‌گذرد، بسیار بهتر از آنچه باشد که در مغز می‌گذرد. در حالی که هوش مصنوعی برای حمایت از نیروی انسانی استفاده می‌شود، گسترش سریع ربات‌های گفتگو مانند ChatGPT می‌تواند مشاغل زیادی را در معرض خطر قرار دهد.

هینتون بر این باور است که شاید هوش مصنوعی «کار سخت را از بین می‌برد»، اما ممکن است بیش از آن را از بین ببرد.

این دانشمند همچنین در مورد گسترش احتمالی اطلاعات نادرست ایجاد شده توسط هوش مصنوعی هشدار داد و گفت که یک فرد معمولی دیگر نمی‌تواند درست را از نادرست تشخیص دهد.

هینتون ماه گذشته استعفای خود را به گوگل اطلاع داد.

جنبشی که علیه هوش مصنوعی ایجاد شده

جفری هینتون تنها کسی نیست که در مورد پیشرفت عجیب هوش مصنوعی هشدار داده است. در ماه مارس، ایلان ماسک، میلیاردر فناوری و تعدادی از کارشناسان خواستار توقف توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی شدند تا زمان لازم برای اطمینان از ایمن بودن آنها فراهم شود. آنها در نامه‌ای سرگشاده این مطلب را خاطر نشان کردند؛ نامه‌ای بیش از هزار نفر از جمله خود ماسک و استیو وزنیاک، بنیانگذار اپل، آن را امضا کردند.

هینتون آن نامه را در آن زمان امضا نکرد، اما به نیویورک تایمز گفت که دانشمندان نباید تا زمانی که متوجه نشده باشند که می‌توانند آن را کنترل کنند یا نه، این نامه را بیشتر افزایش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =