واکنش تشکل‌های دانشجویی به حوادث فرانسه/ شرایط پرداخت وام دانشجویی پیاده روی اربعین حسینی اعلام شد

«اعتراض به سیاست‌های دیپلماسی اقتصادی دولت، حمایت جریان دانشجویی از راهکار وزارت کشور برای سلامت انتخابات و درخواست جلوگیری از تکرار اهانت به قرآن کریم» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «واکنش تشکل‌های دانشجویی در اهانت به قرآن کریم و اعتراضات مردمی در فرانسه، نبود خوابگاه متاهلی در ۴۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

نامه تشکل‌های دانشگاهی به وزیر اطلاعات درباره انتخابات اتاق بازرگانی/ زمان تحصیل دانشجویان باردار تا ۲ سال و نیم افزایش یافت

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «تشکیل دبیرخانه طراحی الگوی نوین تأمین مالی تغذیه و خوابگاه دانشجویی و ایمن نبودن ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم تیر ماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشگاهی  

واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه علامه به انعکاس اخبار حوادث فرانسه از سوی رسانه‌های غربی

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با نصب بنرهایی با عنوان «چشم‌هایی که بسته شد!» استاندارهای دوگانه در بازتاب خبر درگذشت مهسا امینی و قتل نوجوان فرانسوی در این کشور را از سوی رسانه های غربی متذکر شد.

گفتنی است؛ این دانشجویان با نصب تصاویری از انعکاس اخبار وقایع کشور پس از فوت مهسا امینی  در رسانه های غربی در مقابل بنری که با صفحه سفید و بدون انتشار عکسی از وقایع اخیر فرانسه پس از قتل نوجوان فرانسوی در این کشور ایجاد شده است مقابل سفارت فرانسه در تهران ،به برخورد دوگانه رسانه ها و کشورهای غربی دربرابر این دو اتفاق مشابه اشاره کرده و این تناقض را در مقابل دیده افکار عمومی و رهگذران قرار داده است.

حمایت جریان دانشجویی از راهکار وزارت کشور برای سلامت انتخابات

سه تشکل دانشجویی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره بخشنامه اخیر معاونت سیاسی وزارت کشور درباره تعیین راهبرد سلامت انتخابات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای نوشتند. 

در بخشی از این نامه آمده است: در هفته گذشته مبتنی بر انتشار خبری درباره ابلاغیه معاونت سیاسی وزارت کشور، از سوی برخی نمایندگان مجلس مواضعی منتشر شد که موجبات تعجب و حیرت ما دانشجویان را نیز فراهم آورد. نقطه تاسف برانگیز ماجرا نیز آن بود که برخی نمایندگان در زمان حضور وزیر کشور در مجلس با انجام اقداماتی که سابقا به مورد نهی و تذکر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود، شان این نهاد مقدس را زیر سوال بردند. آقایان نماینده در روزگاری که ایران عزیز تحت هجمه های سنگین جنگ ترکیبی دشمن قرار دارد و انتخابات پیش رو می تواند نقطه امید و مشت محکمی بر دهان مخالفان انقلاب عزیزمان باشد اولین شرط توفیق در این آزمون بزرگ آن است که قوای با همدلی بیش از پیش، زمینه هر چه باشکوه تر برگزار شدن انتخابات را فراهم آورند.

در بخشی از این نامه بیان شده است:  حال و در این شرایط خطیر و حیاتی، یک ماه پیش وزارت کشور که برگزار کننده انتخابات است بخشنامه‌ای جهت تعیین راهبرد سلامت انتخابات ابلاغ کرده که در چارچوب وظایف و مأموریت های قانونی وزارت کشور قرار داشته است لکن تفسیر غلط عده ای دلسوز و فضاسازی عده‌ای مغرض باعث آن شد که نمایندگان آن را زیر سوال بردن شأن نمایندگی خود تلقی کنند. جنبش دانشجویی قویا اعلام می کند که از نظر ما موارد مطرح شده در آن بخشنامه نه تنها زیر سوال بردن شان نمایندگی نمایندگان نیست، بلکه سد مقاومی است برای اقدامات غلط آن عده اقلیت و اندک که فرصت باقی مانده مسئولیت را بیش از آنکه به فکر حل مسائل مردم باشند به آینده خود فکر می‌کنند.

سرکوب اعتراضات مردمی توسط پلیس فرانسه نقض حقوق بشر است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در توییتی به حوادث فرانسه واکنش نشان داد.

در این توییت بیان شده است: قتل نائل المرزوق و سرکوب اعتراضات مردمی توسط پلیس فرانسه نقض حقوق بشر است؛ ما از دولت ‎فرانسه می‌خواهیم هرچه سریع‌تر خشونت و سلاح گرم علیه مردم بی‌گناه و کشتار معترضان را کنار گذاشته و از طریق گفت و گو پاسخگوی مطالبات معترضان باشد.

خبردرمانی در بازار ارز، دوگانه سازی معیشت-مذاکره را تقویت می‌کند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور  نامه‌ای درباره اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی خطاب به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نوشت.

در این بخشی از این نامه تصریح شده است:  حدود یک ماه است که تحرکات بخش هایی از دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی شدت گرفته که در کنار دیگر تلاش های دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و کشورهای همسو، اقدامات مثبت و رو به جلویی است. یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در چند هفته اخیر سفر رئیس بانک مرکزی به آمریکا و برخی کشورهای همسایه است. طبق اظهارات رئیس محترم بانک مرکزی این سفرها با هدف گرفتن وام از صندوق بین المللی پول و آزادسازی برخی منابع بلوکه شده کشورمان در عراق و کره است. 

در این نامه خاطرنشان شده است: آنچه از دولت انقلابی انتظار می رود آن است که مسیر منحط و انحرافی دولت گذشته در ارسال پالس وابستگی به طرف خارجی را نرفته و به با اقدامات خود بار دیگر مُهر تاییدی بر گفتمان و راهبرد « مذاکره راه حل مشکلات کشور و عامل لغو تحریم‌ها است» نزند. راهبردی که هشت سال کشور و منافع ملی را به مخاطره انداخت و سفره مردم را روز به روز کوچک تر کرد.  فلذا پُر واضح است که این رویکرد دولت علی رغم همه تلاش های صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی، عملا به همان دوگانه مذاکره- معیشت دامن می زند. 

اهانت به قرآن کریم نمایش استانداردهای دوگانه است

جامعه‌ نشریات دانشجویی کشور در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام بی‌شرمانه دولت سوئد در صدور مجوز آتش زدن قرآن کریم، درخشان‌ترین نور هدایت، تمدن غرب را در مهلکه آزمون بزرگی قرار داد. امتحانی که علی‌رغم اهداف دول غربی، به وسیله‌ای برای نمایش استانداردهای دوگانه و پوچی شعار آزادی بیان غربی بدل شد. دولت‌هایی که سعی دارند با نمایش اسلام‌ستیزی از این دین مقدس، با صدها سال ریشه و قدمت، به‌ سبب گسترش چشمگیر در قلب اروپا انتقام گیرند، از این سنت الهی که نه‌تنها چراغ هدایت با این بادها خاموش نخواهد شد، بلکه بیش از پیش، راه دوری و نفرت از شیاطین را برای آزادگان جهان روشن خواهد کرد، غافل هستند در کشوری که با ادعای آزادی بیان، به مقدسات صدها میلیون مسلمان توهین می‌کند، حیرت برانگیز است که توهین به پادشاه آن، مشمول شش سال زندان می‌شود.

در این نامه مطرح شده است: چطور می‌شود این استانداردهای دوگانه را دید ولی در قبال یکی خاموش شد و دیگری را قانون نامید؟ این اقدام هتاکانه، همچون خدعه‌های جاهلانه پیش، یک‌بار دیگر باعث اتحاد و همدلی امت اسلام شد؛ ملت‌های مسلمان، باردیگر زیر پرچم واحده‌ کتابُ الله فعالانه در صحنه‌ها حضور پیدا کرد و نشان داد این اعمال وقیحانه نه‌تنها باعث محکم‌تر شدنشان در صراط مستقیم خواهد شد بلکه باعث نمایش اتحاد عمیق و برادری ایشان نیز شد.

مسلمانان جهان برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت به قرآن عکس‌العمل نشان دهند

هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان تهران با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: از تمام مسلمانان جهان به ویژه دولت ها و ملت های مسلمان و ازادیخواه جهان، جوامع، گروه‌ها، نخبگان و شخصیت‌های تأثیرگذار مسلمان و غیرمسلمان در تمامی دنیا خصوصا در کشورهای غربی می‌خواهیم که در مقابل این اقدام نکوهیده دولت سوئد عکس‌العمل نشان دهند تا از تکرار چنین اَعمال ضددینی جلوگیری شود.

در این بیانیه تصریح شده است: بار دیگر صهیونیسم بین‌الملل و نحله‌های شیطانی عظمت اجتماع عظیم و توحیدی مسلمان را برنتافتند و با کمال وقاحت و بی‌شرمی در بلاد معنویت‌ستیز غرب و مأمن خفاشان و منافقان و بی‌خدایان و به بهانه پوچ و نخ نمای آزادی بیان با پشتیبانی کشور سوئد اهانت و سوزاندن کتاب آسمانی سخن الهی، توسط عناصر افراط گرا و تندرو را که در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات است را مجاز شمردند.

حوزه صنفی_دانشجویی 

شرایط پرداخت وام دانشجویی پیاده روی اربعین حسینی اعلام شد

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان شرایط دریافت وام پیاده روی اربعین ویژه دانشجویان را اعلام کرد. بنابر گفته وی دانشجویانی که قصد دارند به صورت گروهی برای پیاده روی اربعین اقدام کنند تحت نظارت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها می توانند برنامه ریزی کنند تا از طریق نهاد به صورت دسته جمعی به صندوق رفاه دانشجویان معرفی شوند، صندوق نیز این دانشجویان را به طور دسته جمعی به بانک طرف تعهد صندوق معرفی می کند و وام مذکور پرداخت شود.

گنجی مطرح کرد که از شرایط پرداخت وام عتبات برای پیاده روی اربعین این است که متقاضی درحال حاضر دانشجو بوده و فارغ التحصیل نشده باشد و به صورت گروهی تحت نظارت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اقدام کنند.

تشکیل دبیرخانه طراحی الگوی نوین تأمین مالی تغذیه و خوابگاه

حسین امامعلی پور مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان از تشکیل دبیرخانه طراحی الگوی نوین تأمین مالی تغذیه و خوابگاه دانشجویی در راستای بررسی وضعیت تغذیه و خوابگاه دانشجویی در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

وی بیان کرد که با تشکیل این دبیرخانه جمعی از کارشناسان برجسته حوزه تغذیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که از نزدیک با حوزه تغذیه و خوابگاه ارتباط داشتند شناسایی و در قالب کمیته تخصصی شروع به تحقیق و مطالعه کرده‌اند.

۴۲ دانشکده و دانشگاه علوم‌پزشکی خوابگاه متاهلی ندارند

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در ۴۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور خوابگاه متاهلی وجود ندارد، گفت: تلاش داریم در مسیر احداث و بازسازی خوابگاه‌های متاهلی اقدامات موثری انجام دهیم.

وی اظهار کرد که ۲۰ هزار و ۱۰۰ مورد پروژه خوابگاهی در ۸۰ دانشگاه، دانشکده و موسسه علوم پزشکی در دست اجرا است که از ۵ درصد تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. از این میزان ۱۱ طرح عمرانی مربوط به خوابگاه متاهلی است.

خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایمن نیستند

مانی سلطانی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعتقاد دارد که خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه این دانشگاه بسیار فرسوده بوده و ایمنی ساختمان‌ها برای مسئولان اهمیتی ندارد.

وی یادآور شد: مسئولان دانشگاه‌ها یا وزارت بهداشت همواره وعده گسترش یا نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی می‌دهند؛ اما اجرایی نمی‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1188349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =