نامه تشکل‌های دانشگاهی به وزیر اطلاعات درباره انتخابات اتاق بازرگانی/ زمان تحصیل دانشجویان باردار تا ۲ سال و نیم افزایش یافت

«اختصاص ۹۰درصد اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به وام دانشجویی و اعلام علت استعفای دسته‌جمعی دبیران شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «محکوم کردن اقدام شنیع شهرک‌نشینان صهیونیست در به آتش کشیدن قرآن کریم و افزایش زمان تحصیل داشنجویان باردار تا ۲ سال و نیم» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

کمبود ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران/ بانک مرکزی انسجام لازم را برای اصلاح نظام بانکی کشور ندارد

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «ابلاغ جدول زمان‌بندی جزئیات ثبت‌نام وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ و انتصاب دبیر قرارگاه قفقاز بسیج دانشجویی» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ اول تیر ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشگاهی  

دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت به قرآن موضع‌گیری کنند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در بیانیه‌ای اقدام شنیع شهرک‌نشینان صهیونیست در به آتش کشیدن و توهین به قرآن کریم در یکی از مساجد شهرک «عوریف» در جنوب شهر نابلس را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «رفتار وحشیانه خون خواران عالم، صهیونیست‌های غاصب و شهرک نشین در روستای عوریف به مصحف قرآن و هتک حرمت به قرآن، نشانگر ذات پلید و حقیر و سرشار از رذالت آنان است. موجوداتی که جهالت و سفاهت آنان دیگر بر کسی پوشیده نیست و حتی مورد قبول جامعه یهودیت نیز نیستند.»

در این بیانیه تصریح کرد: «اینک از جهان اسلام و تمامی مسلمانان میخواهیم ضمن محکومیت شدید این هتک حرمت با تبلور وحدت و برادری، بار دیگر از دشمنان اسلام و قرآن اعلان برائت نکنید که این وحدت نابودی صهیونیسم را به تعجیل بیندازد. هم چنین از نهادهای بین المللی جهان اسلام و دولت‌های اسلامی خواستار موضع‌گیری رسمی و قاطعانه و اعمال شرایطی جهت ممانعت از تکرار این رفتار دون و شیطانی هستیم.»

نامه تشکل‌های دانشگاهی به وزیر اطلاعات درباره انتخابات اتاق بازرگانی

جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات خواستار ورود قانونی وزارت اطلاعات به  فرایند و ابطال انتخابات اتاق بازرگانی و رد صلاحیت سلاح ورزی شدند.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: «ما ۳۵ تشکل از انجمن‌های عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، انتخاب حسین سلاح‌ورزی را محکوم می‌کنیم. چرا که باور داریم با حضور چنین افرادی، ظرفیت‌های اقتصادی کشور در مقطع کنونی که ملت درگیر نبرد سنگین اقتصادی هستند مورد تهدید قرار خواهد گرفت. به‌گونه‌ای که جریانات ضدانقلاب نیز از چنین رویدادی شادمان گشته و آن را نشانه پیروزی قلمداد کند. نظر به اختیارات و وظایف سازمان حراست کل کشور (ذیل وزارت اطلاعات) خواستار ورود قانونی وزارت اطلاعات به این فرایند و ابطال انتخابات اتاق بازرگانی و رد صلاحیت ایشان متناسب با قوانین جمهوری اسلامی هستیم. باشد تا با چنین رویکردی دست دشمنان نظام اسلامی از بدنه اقتصادی کشورمان قطع شود.»

در این نامه بیان شده است: «این روزها با انتخاب حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور، سیاست‌های اقتصادی مدنظر دولت زیر سؤال رفته و موجب نگرانی دلسوزان کشور شده است. چرا که مواضع ایشان خصوصاً در رابطه با اغتشاشات سال گذشته، که دشمنان نظام اسلامی برای آسیب زدن به تمامیت ارضی کشورمان و درنهایت براندازی نظام اسلامی برنامه‌ریزی کرده بودند، بسیار اسفبار است.»

برگزاری چهارمین دوره «تمنا» با حضور ۴۰۰ معلم و دانشجومعلم از سراسر کشور

چهارمین دوره طرح «تربیت معلم نمونه اسلامی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ سلسله‌ نشست‌ها، مطالعه، شناخت و بررسی کلان موضوعات و مسائل آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت از اصلی‌ترین اهداف این دوره است. 

امکان اخذ مجوز نشریات دانشجویی از طریق سامانه فرهنگی مهیا شد

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد که سامانه درگاه جامع فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به منظور ساماندهی، انسجام بخشی و پایش مستمر فرآیندهای فرهنگی مختلف در سطح دانشگاه ها طراحی و راه اندازی شده است. 

وی افزود: مدیریت و نظارت بر فعالیت گروه‌ها و تشکل های دانشجویی یکی دیگر از قابلیت های این سامانه است که ثبت تقاضای تاسیس گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و نظارت بر بررسی تقاضاها انجام می شود.

انتصاب دبیر قرارگاه قفقاز بسیج دانشجویی کشور

محمد حسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در حکمی  بین احمدی را به عنوان دبیر قرارگاه کشوری قفقاز  قفقاز هسته الملل سازمان بسیج دانشجویی کشور  منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است: «امید است با اعتماد مطلق به خداوند متعال، عنایت کامل به موازین شرع مقدس اسلام، شوق و عشق به اسلام و امام(ره)، پیروی از فرامین، تدابیر و منویات ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، رعایت سلسله مراتب فرماندهی و توجه به اساس سپاه که بر پایه ی احساس تکلیف، حرارت دینی و شور انقلابی، تکیه بر عنصر ایمان و اعتقاد راسخ و پایداری بنا نهاده شده است و نیز بهره گیری از تجربیات متراکم، ارزشمند و عزتمندانه انقلاب اسلامی به ویژه ۸ سال دفاع مقدس، بتوانید وظایف محوله را به نحو شایسته به انجام برسانید.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

ابلاغ جزئیات ثبت‌نام وام‌های دانشجویی به دانشگاه‌های علوم پزشکی از مردادماه

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ جدول زمان‌بندی جزئیات ثبت‌نام وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در هفته اول مردادماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد. 

وی بیان کرد که تقویم زمانی شامل ابلاغ آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف برای تعیین شرایط و ضوابط پرداخت وام‌های دانشجویی است. همچنین قوانین تعیین کننده اصلی برای تعلق و پرداخت انواع وام‌های دانشجویی هستند.

۹۰ درصد از اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان صرف پرداخت وام می‌شود

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتقاد دارد که بیش از ۹۰ درصد از اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان، صرف پرداخت وام می‌شود، گفت: هدف ما این است که روسای دانشگاه‌ها به هیچ عنوان دغدغه تغذیه دانشجویان را نداشته باشند.

وی تصریح کرد که باز ماندن سایت به مدت چند روز بیش از مهلت مقرر، باعث شد ۹۰ درصد بودجه ارتقاء خوابگاه ها هم صرف وام های دانشجویان شود و این مهم باعث شد امسال ارتقا خوابگاه ها را بر عهده خود دانشگاه ها بگذاریم، هرچند این موضوع به این معنا نیست که صندوق رفاه دانشجویان قصد داشته باشد برای تجهیز خوابگاه های جدید دانشگاه ها را مساعدت نکنید.

سوءتفاهم دلیل استعفای اعضای شورای صنفی علوم پزشکی بود

محمد حسین صادقیان مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره علت استعفا دسته ‌جمعی اعضای شورای صنفی مرکزی گفت: تمام آیین‌نامه‌های مربوط به نهادها یا وزارتخانه‌ها پس از مدتی باید مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرند. گویا این موضوع برخی از دانشجویان را دچار سوءتفاهم کرد.

وی افزود: آیین نامه فعالیت شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی چند سالی بود که مورد بازنگری قرار نگرفته بود و زمانیکه این بازبینی انجام شد، برخی از اعضای شورای صنفی سابق اعتقاد داشتند که این آیین‌نامه جدید منافع و اختیارات علمکرد این شوراها را کم رنگ کرده است؛ در حالیکه اصلا اینگونه نبود.

زمان تحصیل دانشجویان باردار تا ۲ سال و نیم افزایش یافت

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان از افزاریش دوران تحصیل دانشجویان باردار خبر داد و گفت:  براساس بخشنامه‌ای که در راستای قانون جوانی جمعیت، تدوین و به دانشگاه‌ها ارسال شده است. دانشجوی باردار می‌تواند دو و نیم سال زمان تحصیلش را بیشتر کند.

وی درباره تسهیلات رفاهی در قانون جوانی جمعیت برای دانشجویان متأهل مانند خوابگاه متأهلین یا وام‌های تحصیلی و مسکن تاکید کرد که سعی کرده ایم تنوعی از این موارد را رعایت کنیم، اولین کاری که انجام داده ایم این است که دانشجویانی که فرزند دارند بتوانند از دو و نیم سال زمانی که در اختیار دارند استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =