بورل: روسیه با رهبری پوتین بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت جهان است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه قدرت روسیه در پی جنگ اوکراین و شورش اخیر گروه شبه‌نظامی واگنر تضعیف شده است مدعی شد که این کشور تحت رهبری «ولادیمیر پوتین» بزرگترین تهدید برای امنیت جهان بشمار می‌رود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جوسپ بورل در یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، به بررسی ابعاد شورش نافرجام واگنر در روسیه پرداخت و نوشت: روز شنبه ۲۴ ژوئن، با یک تماس تلفنی از خواب بیدار شدم و به من گفته شد که نیروهای شبه نظامی واگنر کنترل ستاد منطقه ای ارتش روسیه در روستوف را به دست گرفته و به سمت مسکو حرکت کرده اند.

بورل: اهانت به قرآن کریم، موضع اتحادیه اروپا نیست

وی افزود: در جریان ویدئو کنفرانس وزرای خارجه گروه هفت، ما توافق کردیم که به طور علنی در مورد این رویداد اظهار نظر نکنیم تا از دادن هر گونه بهانه به ولادیمیر پوتین و دستگاه تبلیغاتی او برای مقصر دانستن کشورهای غربی در این موضوع خودداری کنیم. اکنون که شورش به پایان رسیده است، ما می توانیم و باید از آنچه در آن شنبه در روسیه رخ داد، درس بگیریم.

وی ادعا کرد: اولین درس این است که جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین، پوتین را بسیار بیشتر از آنچه ناظران تصور می‌کنند تضعیف کرده است. از فوریه ۲۰۲۲، به نظر می رسید که او برغم برخی شکست های کوبنده ارتش روسیه در اوکراین، قدرت خود را حفظ کرده یا حتی تقویت کرده است. در همان زمان، بسیاری از ناظران استدلال می‌کردند که اقتصاد روسیه (هنوز) به طور جدی تحت تأثیر جنگ و تحریم‌های ما قرار نگرفته است. اما شورش واگنر عمق اختلافات در ارتش و دستگاه دولتی روسیه را نشان داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ۲۷ ژوئن، پوتین برای نخستین بار به صورت علنی اعتراف کرد که گروه واگنر واقعاً به طور گسترده توسط دولت روسیه حمایت و تأمین مالی شده است. در واقع پوتین یک هیولا خلق کرد و اکنون این هیولا او را گاز گرفته است. این‌که گروهی از مزدوران با بودجه دولتی به ارتش حمله کردند، میزان آسیب شناسی روسیه تحت رهبری پوتین را نشان می دهد.

وی در ادامه ادعا کرد: خطر افزایش بی ثباتی در روسیه یکی دیگر از پیامدهای جدی شورش واگنر است، به ویژه برای کشوری که دارای سلاح هسته ای است. اما در اینجا درس دیگری از جنگ تجاوزکارانه روسیه به دست می‌آید: روسیه پوتین بزرگترین تهدید برای امنیت اروپا و جهان است و تهدید ناشی از زرادخانه هسته‌ای آن، برای کل جهان متمدن خطرناک است.

بورل مدعی شد: این دلیل دیگری است که چرا ما باید به حمایت از نیروهای مسلح اوکراین برای بیرون راندن ارتش روسیه از این کشور ادامه دهیم. پیروزی اوکراین بهترین راه برای رسیدن به صلح عادلانه بر اساس قوانین بین المللی است که اوکراین به آن نیاز دارد و سزاوار آن است. چنین صلحی همچنین امکانی را برای آغاز روند تغییر روسیه باز خواهد کرد. تاریخ روسیه نشان داده است که وقتی تغییر رخ می دهد، ممکن است سریع رخ دهد. ما باید برای آن آماده باشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نوشت: هنوز برای اندازه‌گیری همه پیامدهای شورش واگنر خیلی زود است، اما از قبل مشخص شده است که آنها برای پوتین مهم و منفی خواهند بود. وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

شورش مسلحانه واگنر، جمعه دو هفته پیش رخ داد؛ هنگامی که یوگنی پریگوژین رهبر این گروه نظامی مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند. وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد. همان روز وی با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود در توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات و میانجیگری رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور عقب نشینی به سمت اردوگاه‌هایشان را داد.

کشورهای غربی اگرچه ادعا می‌کنند که در این رویداد دخالت نداشتند، اما بر اساس گزارش‌ها از برنامه‌ریزی این گروه شبه‌نظامی برای اقدام علیه دولت مرکزی مسکو مطلع بوده‌اند. ناظران سیاسی معتقدند که شورش واگنر، کور سوی امیدی را در میان برخی از کشورهای اروپایی که با وجود وضع تحریم‌های سنگین تجاری علیه روسیه به اهداف خود نرسیدند، ایجاد کرده که از پس‌لرزه این تحول به نفع جبهه اوکراین استفاده کنند.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی دوشنبه هفته پیش در نشست ماهانه وزرای امور خارجه اتحادیه، با تخصیص ۳.۵ میلیارد یورو کمک تسلیحاتی بیشتر به اوکراین موافقت کردند. جوسپ بورل همان روز در نشست خبری مدعی تضعیف قدرت سیاسی و نظامی دولت روسیه شد و درباره خطر ناشی از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، به عنوان یک قدرت هسته‌ای هشدار داد.

کد خبر: 1188413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =