جزئیات جدید از نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی+ پاسخ به سؤالات پرتکرار

فصل نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۰ تیرماه آغاز شده و تا ۱۰ مردادماه نیز ادامه دارد و دانشجویان متقاضی می‌توانند در فرصت مشخص شده درخواست خود را در سامانه منادا ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با آغاز فصل نقل و انتقالات همواره سوال‌های متعددی برای دانشجویان متقاضی مطرح می‌شود و با توجه به اینکه فرصت چندانی تا پایان مهلت ثبت درخواست باقی‌ نمانده است برآن شدیم تا در گفتگو با مهران صلواتی؛ مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح جزئیات و شرایط عمومی و اختصاصی نقل و انتقالات در این فصل بپردازیم.  

ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص اظهار کرد: ثبت درخواست میهمانی و نقل و انتقال از ۱۰ تیرماه الی ۱۰ مرداد ماه از طریق سامانه monada.iau.ir برای تمامی دانشجویان و پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اسلامی در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی آئین نامه نقل و انتقال که فایل آن در سامانه موجود می‌باشد امکان‌پذیر است و تمامی مراحل از ثبت نام اولیه درخواست تا اتمام موفق درخواست در واحد مقصد از طریق سامانه منادا به صورت سیستمی انجام پذیرفته و قابل رویت و پیگیری است.

صلواتی ادامه داد: در صورت بروز هر گونه مشکلی نیز پاسخگوئی از طریق تلفن های اعلام شده و توسط کارشناسان این اداره کل انجام می‌پذیرد.

جزئیات هم ترازی رشته واحد در نقل و انتقال به چه صورت است؟

وی با اشاره به اینکه شرایط نقل و انتقالات نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، در خصوص جزئیات هم‌ترازی رشته-واحد نیز تصریح کرد: رشته محل‌های دانشگاهی طبق نامه شماره ۱۹۷۱/آ/د مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۱ مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه بر اساس گروه عمده تحصیلی و فراوانی تعداد واحد دانشگاهی در رشته/محل‌های جدید طبقه‌بندی شده اند که این طبقه بندی براساس اطلاعات به‌روز شده از مرکز سنجش و پذیرش قابل نمایش و انتخاب برای متقاضیان است.

نتیجه بررسی درخواست‌های نقل و انتقال و میهمانی چه زمانی اعلام می شود؟

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رسیدگی به درخواست های میهمانی و انتقال دانشجویان به صورت سیستمی و اتوماتیک انجام پذیرفته و قبل از شروع ثبت نام و انتخاب واحد نتیجه بر اساس جدول پیوست در آئین نامه و صرفاٌ از طریق سامانه منادا قابل مشاهده و پیگیری است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱ تا ۱۱(مواردی که دانشجویان حائز شرایط آئین نامه می‌باشند مانند ماده‌های ازدواج، متارکه، فوت، چند دانشجوئی و... و.) مطابق با فرآیندهای مشخص شده در جدول مذکور؛ واحدهای دانشگاهی مبدأ، مقصد و ادارات مربوطه نظیر مرکز امور شاهد و ایثارگران، کمیسیون پزشکی استان، مرکز امور هیات علمی و ...موظف به رسیدگی و پاسخگوئی به درخواست‌ها حداکثر تا ۷۲ ساعت هستند.

صلواتی تصریح کرد: در مورد ماده ۱۲-۲ اعلام نتیجه به دو صورت است که ابتدا سیستم به صورت اتوماتیک پس از اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در رشته/محل های دانشگاهی درخواست‌ها را بررسی می‌کند و اگر مجاز در ظرفیت اعلام شده باشد درخواست وی مورد موافقت قرار می گیرد و امتیاز لازم را کسب می‌کند.

وی ادامه داد: در حالت دوم مواردی که پس از بررسی اتوماتیک خارج از ظرفیت پیشنهادی واحدهای دانشگاهی مبدأ و مقصد بودند در کمیسیون موارد خاص نقل و انتقال دانشجوئی با حضور اعضا و بررسی دقیق پارامترهایی نظیر رشته/محل های بحرانی، جنسیت، مقطع و ... درخصوص میهمانی آنان تصمیم‌گیری و رای صادره حداکثر تا کمتر از ۲۴ ساعت از سوی کارشناسان و از طریق سامانه منادا ابلاغ می‌شود.

شرایط نقل و انتقال و میهمانی به تهران و کلانشهرها به چه شکلی است؟

 مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی؛ هر دانشجو در صورت احراز شرایط عمومی و اختصاصی و در صورت دایر بودن رشته/محل امکان نقل و انتقال و میهمانی به هر واحد دانشگاهی را دارد و حتی در ماده ۱۲-۲ به دانشجویان امکان انتخاب پنج واحد دانشگاهی به عنوان مقصد داده می‌شود تا در صورت عدم کسب امتیاز در راستای تسهیل روند نقل و انتقال واحد بعدی از سوی سیستم و اعضای کمیسیون نقل و انتقال بررسی شود.   

وی خاطرنشان کرد: تنها محدودیتی که در رشته/محل‌های دانشگاهی وجود دارد ممنوعیت انتقال به واحد علوم و تحقیقات بر اساس دستور ریاست عالی دانشگاه است و تنها استثنا در این مورد دانشجویان شاهد و ایثارگر حائز شرایط انتقال از بدو پذیرش هستند که انتقال به واحد علوم و تحقیقات برای رشته هایی که واحد مجری دیگری در شهر تهران ندارند مانند رشته دامپزشکی و یا علوم تغذیه و ... قابل بررسی خواهد بود.

انتقال در چه صورت ممنوع است؟

 صلواتی ثبت‌نام در سامانه منادا، نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه و اینکه دانشجوی متقاضی حداقل یک نیمسال در واحد دانشگاهی مبدأ ثبت‌نام کرده باشد (به استثنای واجدین شرایط میهمانی یا انتقال از بدو پذیرش) را از جمله ضوابط عمومی نقل و انتقال برشمرد و گفت: انتقال صرفاً برای پذیرفته شدگان با آزمون و باتوجه به ضوابط امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه انتقال تنها در صورت وجود مقطع، رشته، گرایش و تطابق سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر است؛ ادامه داد: انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیلی ممنوع است و همچنین انتقال مجدد در هر مقطع تحصیلی به غیر از ماده ۱-۱۲ آیین‌نامه ممنوع می‌باشد.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در صورت داشتن مجوز میهمانی(یک نیمسال) در مقطع کارشناسی ارشد، اخذ پایان‌نامه صرفاً با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکان‌پذیر است و اخذ رساله در مقطع دکتری برای دانشجویان میهمان(یک نیمسال) ممنوع می‌باشد، افزود: انتقال و میهمانی از واحدهای برون مرزی به سایر واحدهای دانشگاهی در داخل کشور ممنوع است.  

 وی ادامه داد: انتقال و میهمانی پذیرفته شدگان آزمون‌های اختصاصی واحدهای امارات، بین المللی ارس و بین المللی کیش براساس نامه شماره ۲۶۳/آ/د مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه ممنوع است.

صلواتی اضافه کرد: انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش‌محور، انتقال و میهمانی کارکنان و اعضای هیأت‌علمی واحدهای دانشگاهی به محل خدمت نیز ممنوع است.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: درخواست انتقال و میهمانی دانشجویان غیرایرانی صرفا در زمان مقرر نقل و انتقال دانشجویی پس از اعلام موافقت واحد دانشگاهی مبدأ و ثبت درخواست توسط کاربر معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی در سامانه منادا از طریق کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه قابل بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: انتقال و میهمانی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و دستیاری تخصصی رشته های گروه علوم پزشکی برابر نامه شماره ۱۳۵۱/۸۶/د مورخ ۱۸/۰۸/۱۴۰۰ معاونت علوم پزشکی دانشگاه ممنوع است.

در چه صورت می‌توانیم به واحد الکترونیکی میهمان شویم؟

صلواتی با تاکید بر اینکه انتقال به واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات ممنوع است، افزود: انتقال و میهمانی از واحد الکترونیکی(با توجه به غیرحضوری بودن تحصیل) به سایر واحدهای دانشگاهی هم ممنوع بوده و بالعکس باتوجه به ضوابط امکان پذیر است.  

وی گفت: انتقال و میهمانی در مقطع دکترای تخصصی به غیر از ضوابط خانواده شاهد و ایثارگران، دانشجویان بیمار و معلول جسمی و حرکتی شدید و خیلی شدید، ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری و تراز رشته محل‌های دانشگاهی (۲-۱، ۲-۲، ۳-۱، ۱۰، ۱۲-۱) آیین نامه، ممنوع است.

ضوابط اختصاصی دانشجویان ایثارگر، باردار، بیمار و معلول  

وی در خصوص برخی ضوابط اختصاصی این آیین‌نامه هم اظهار کرد: به منظور ارج نهادن به مقام والای خانواده شاهد و ایثارگران، طبق ماده ۶۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، انتقال یا میهمانی دانشجویان مذکور به شهر محل سکونت خانواده و در صورت دایر نبودن رشته به نزدیک ترین شهر محل سکونت خانواده، البته با شرایطی که در آیین‌نامه ذکر شده، امکان‌پذیر است.

صلواتی با اشاره به ضوابط میهمانی دانشجویان باردار، بیمار و معلول نیز خاطرنشان کرد: میهمانی دائم آن دسته از دانشجویانی که دارای معلولیت جسمی و حرکتی(شدید و خیلی شدید)، معلولیت بینایی(شدید و خیلی شدید)، معلولیت شنوایی(شدید و خیلی شدید)، معلولیت ذهنی(شدید و خیلی شدید) و معلولیت گفتاری (شدید و خیلی شدید) باشند، در صورت تأیید مراجع ذیصلاح (سازمان بهزیستی و تأیید کمیسیون پزشکی استان موبوط) و اداره کل امور دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه پس از ثبت‌نام اولیه در واحد دانشگاهی مبدأ از بدو قبولی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: میهمانی دانشجویان زن در طی دوره بارداری، پس از تأیید کمیسیون پزشکی استان و اداره کل امور دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه به هریک از واحدهای دانشگاهی امکان‌پذیر است.

تسهیلات انتقالی به خانواده‌های دارای چند دانشجو

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ضابطه میهمانی براساس چند دانشجویی نیز گفت: در صورتی که بیش از یک نفر از افراد خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند) به طور همزمان در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل باشند، میهمانی یک نفر یا بیشتر به هریک از واحدهای دانشگاهی به شرط موافقت واحدهای مبدا و مقصد با ارائه مدارک لازم امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: میهمانی (دائم/یک نیمسال) دانشجویان مجردی که پس از انتخاب رشته/محل دانشگاه مطابق جدول زمانبندی، پدر یا مادر و همچنین دانشجویان متأهلی که همسر یا فرزند آنان فوت نمایند، با ارائه مدارک لازم به واحد دانشگاهی محل سکونت یا نزدیک ترین واحد به محل سکونت امکان‌پذیر است.

صلواتی با اشاره به ضوابط میهمانی ورزشکاران و قهرمانان ملی نیز خاطرنشان کرد: میهمانی دانشجویانی که در عضویت تیم‌های ملی فدراسیون‌های ورزشی بوده و با تأیید وزارت ورزش وجوانان حضور ایشان در مسابقات رسمی، اردوها و تمرینات تیم ملی گواهی می‌شود؛ پس از تأیید مرکز ورزش و تربیت بدنی و اداره کل امور دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه امکان‌پذیر است.

هزینه میهمانی و انتقال به چه صورت است؟

 مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه با هماهنگی معاونت  ادری و مالی و بخش بودجه به منظور یکسان‌سازی و مشخص بودن هزینه میهمانی و شهریه و هزینه جبرانی و نیز مبلغ مورد نظر برای بررسی مدارک کلیه مفاهیم و دستورالعمل مالی به صورت مشخص و تفکیکی و هماهنگ با حوزه‌های مربوطه در ذیل ماده ۱۳ آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی قرار گرفته است و نیز سامانه آموزشیار با توجه به همین دستورالعمل و تسهیم شهریه به صورت مشخص شده در بند فوق در واحدهای مبدا و مقصد اقدام به اخذ شهریه از بدو ثبت نام و واریز در واحدهای مبدا و مقصد می‌کند.

 وی ادامه داد: این اداره کل با مشخص کردن فرآیندهای مدنظر اقدامی غیر از واریز هزینه بررسی مدارک در زمان ثبت درخواست در سامانه منادا را انجام نمی دهد.

مشکل واریز وجه دانشجویان غیرایرانی حل شد

صلواتی افزود: درخصوص پرداخت هزینه بررسی دانشجویان غیرایرانی که به دلیل نداشتن کد ملی امکان واریز فراهم نبود و در نیمسال های گذشته مشکلاتی را برای این دسته از دانشجویان فراهم می کرد مشکل مرتفع و مقرر گردید که پرداخت خارج از سیستم و به صورت دستی با هماهنگی معاونت امور بین الملل و واحدهای مجری طرح جذب دانشجوی غیرایرانی بر اساس تفاهم نامه صورت می پذیرد.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیرو سیاست های کلان کشور و منویات مقام معظم رهبری(مدظله عالی) و در راستای سیاست های ریاست عالی دانشگاه در راستای ترویج سنت حسنه ازدواج در جامعه دانشجوئی در صورتی که دانشجو پس از انتخاب رشته/محل(مطابق جدول زمانبندی اخذ شده از مرکز سنجش و پذیرش) عقد دائم کرده باشد با ارائه مدارک لازم می‌تواند انتقال یا میهمان شود.  

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در آئین‌نامه نقل و انتقالات

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از طرح جوانی و افزایش جمعیت نیز برای دانشجویان زنی که در دوران تحصیل دارای فرزند خردسال شوند تا پایان سال دوم شیردهی میهمانی امکان‌پذیر است.

شرایط ویژه برای فارغ‌التحصیلان مدارس سما

صلواتی اظهار کرد: درخواست میهمانی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و دبیرستان‌های سما که حداقل ۳ سال آخر دوره تحصیلی خود را در مدارس سما گذرانده باشند در مقاطع کاردانی و کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) ، پس از تأیید معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه، در صورت دایر بودن رشته/ گرایش و مقطع تحصیلی از بدو قبولی امکان‌پذیر است.

وی در خصوص میهمانی یا انتقال دانشجویان سایر دانشگاه ای کشور به دانشگاه آزاد اسلامی یا بالعکس هم خاطرنشان کرد: انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به دانشگاه آزاد اسلامی در صورتی که دانشگاه محل تحصیل دانشجو از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان  وآموزش پزشکی باشد، برابر آیین‌نامه آموزشی منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشد، موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ) و واحد دانشگاهی مقصد اخذ شده باشد، مشکل نظام‌ وظیفه نداشته باشد همچنین رشته/گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در واحد مقصد دایر باشد، امکان‌پذیر است.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: انتقال یا میهمانی دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی(دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و...) در صورت موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ)، واحد دانشگاهی مقصد و شورای آموزشی علوم پزشکی دانشگاه پس از تایید کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه امکان‌پذیر است.

وی افزود: در صورت میهمانی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو مطابق با سایر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهریه خود را پرداخت می‌کند.

شرایط انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد به سایر دانشگاه‌های کشور

صلواتی در خصوص انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌های داخل کشور هم گفت: انتقال یا میهمانی در صورتی که  برابر آیین‌نامه آموزشی منع تحصیلی نداشته باشد، موافقت واحد مبدأ و دانشگاه مقصد اخذ و ارائه شود، مشکل نظام ‌وظیفه نداشته باشد و همچنین رشته/گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در دانشگاه مقصد دایر باشد، امکان‌پذیر است البته برای دانشجویان گروه پزشکی میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه ها ممنوع است.

شرایط نقل و انتقال به "واحد الکترونیک"به چه صورت است؟

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: میهمانی یا انتقال از واحد الکترونیک براساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجوئی و به لحاظ غیرحضوری بودن ممنوع است اما اگر دانشجوئی در واحدی پذیرفته شده باشد و به دلیل مشکلات و یا هر دلیل متقاضی میهمانی یا انتقال به واحد الکترونیکی باشد در صورت دایر بودن رشته/محل بلامانع است.

وی تصریح کرد: کلیه متقاضیانی که حائز شرایط اختصاصی آئین نامه نقل و انتقال هستند یعنی ماده های ۱ تا ۱۱ از پرداخت هزینه جبرانی برای انتقال یا میهمانی مندرج در ماده ۱۳ معاف هستند.

آیا برای انتقالی در گروه و رشته‌های خاصی هم محدودیت وجود دارد؟

صلواتی افزود: با توجه به محدودیت در رشته های گروه علوم پزشکی و برخی رشته/محل های بحرانی نظیر حقوق تهران شرق که با ورود و خروج دانشجو در واحدهای مبدا و مقصد توازن واحد به هم می خورد و در برخی موارد در واحد مبدا به دلیل رسیدن دانشجو به حداقل امکان؛ کلاس به حد نصاب نمی رسد و در واحدهای مقصد در رشت هایی نظیر پزشکی تهران، دامپزشکی کرج و... و. به دلیل بالا رفتن تعداد دانشجو واحد امکان پذیرش دانشجو را ندارد این موضوع در هنگام برگزاری جلسات کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی به صورت توازن لحظه های رشته/محل به اعضا نمایش داده می شود و با توجه به این مهم درخصوص دانشجویان تصمیم گیری صورت می پذیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه براساس شیوه نامه اجرایی در آئین نامه حد و حدود اجرایی برای واحدهای دانشگاهی مشخص گردیده واحدها ملزم به اجرا هستند و در صورتی که کوتاهی یا قصوری انجام گیرد حوزه بازررسی و نظارت و رسیدگی به شکایات می بایست به عنوان بازوی اجرایی وارد شود.

گفتنی است متقاضیان برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانند به سامانه منادا مراجعه و از جزئیات آئین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی مطلع شوند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1189381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =