گوگل ابزار روزنامه‌نگاری می‌سازد

گوگل اعلام کرده که در مراحل اولیه ساخت ابزار هوش مصنوعی برای کمک به روزنامه‌نگاران در نوشتن گزارش و سرفصل‌هاست و ایده‌های خود را در این زمینه با رهبران صنعت خبر در میان گذاشته است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ روزنامه تایمز دیروز گزارش داد که مدیران روزنامه‌ها و مجلاتی چون نیویورک تایمز، واشنگتن‌پست، نیوز کورپ و مجله وال‌استریت طی جلسه‌ای از ابزار جدید گوگل در زمینه روزنامه‌نگاری مطلع شده‌اند.

براساس این گزارش، گوگل در حال توسعه ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به روزنامه‌نگاران در نوشتن گزارش و خبر کمک می‌کند. البته این فناوری نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که آیا می‌توان به گزارش‌های این ابزار اعتماد کرد و آیا در نهایت، شاهد بیکار شدن روزنامه‌نگاران انسانی -که در حال حاضر در شرایط مالی مناسبی نیستند- خواهیم بود یا خیر؟ البته گوگل در پاسخ به این نگرانی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از طراحی این ابزار راهی برای افزایش کار و بهره‌وری روزنامه‌نگاران خواهد بود و این ابزارهای تقویت شده با هوش مصنوعی به راحتی می‌توانند به روزنامه‌نگاران در انتخاب تیتر یا سبک‌های نوشتاری مختلف کمک کنند.

هوش مصنوعی مدیرعامل یک شرکت چینی شد

گوگل در این بیانیه نوشته است: این ابزارها قرار نیست جایگزین نقش اساسی روزنامه‌نگاران در گزارش‌دهی و خبرنویسی شوند.

این در حالی است که شرکت خبرپراکنی آسوشیتدپرس به تازگی اعلام کرده حدود یک دهه است که از شکل ساده‌تری از هوش مصنوعی در برخی از کارهای خود استفاده می‌کند که از میان آنها می‌توان به اتوماسیون برای کمک به ایجاد مقالاتی در مورد نتایج ورزشی معمول و درآمدهای شرکتی اشاره کرد.

شرکت‌های فناوری برای ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند آثار نوشتاری شبیه به انسان تولید کنند، مجبور شده‌اند از گنجینه‌های متعددی از آثار مکتوب مانند مقالات خبری و کتاب‌های دیجیتالی استفاده کنند، اما هنوز مشخص نیست که بابت دسترسی به این گنجینه‌ها چقدر هزینه کرده‌اند. به طور مثال، هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس و شرکت OpenAI، سازنده چت‌جی‌پی‌تی، قراردادی را برای دسترسی این شرکت به آرشیو اخبار خبرگزاری مذکور از سال ۱۹۸۵ امضا کرده‌اند که شرایط مالی آن هنوز فاش نشده است.

با توجه به اینکه هم‌اکنون بسیاری از کاربران از چت‌روبات‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی و بارد، چت‌روبات شرکت گوگل، برای صرفه‌جویی در زمان برای نوشتن ایمیل‌ها و سایر اسناد معمولی یا حتی تکالیف مدرسه و دانشگاه بهره می‌برند، چندان هم جای تعجب ندارد که این ابزارها به راحتی بتواند جای خود را در میان روزنامه‌نگاران باز کند.

با این حال، این ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مستعد انتشار مطالب کذب و نادرستی هستند که به راحتی می‌تواند افراد ناآشنا را فریب دهند. این موضوع زمانی خطرناک می‌شود که ابزارهای مذکور توصیه‌های پزشکی به کاربران ارائه دهند.

گوگل از لحاظ تاریخی ید طولایی در به‌ کارگیری هوش مصنوعی در ابزارهای خود از جمله موتور جستجو دارد که به کاربران امکان می‌دهد برای دریافت اطلاعات دقیق به آن تکیه کنند. اما باب شدن چی‌جی‌پی‌تی پس از انتشارش در اواخر سال گذشته، شرکت‌های فناوری را به تکاپو واداشته تا محصولات و خدمات جدید هوش مصنوعی را طراحی و عرضه کنند.

کلی مک براید، کارشناس اخلاق روزنامه‌نگاری در موسسه پوینتر، می‌گوید: این ابزار جدید می‌تواند جلسات عمومی را مستند کند که در آن خبرنگاران انسانی حضور ندارند و در نهایت می‌تواند روایت‌هایی را درباره آنچه در حال وقوع است، بنویسد.

وی می‌افزاید: سازمان‌های روزنامه‌نگاری باید این احتمال را در نظر بگیرند که این فناوری به ویژه در مراحل اولیه‌اش، ممکن است خطای زیادی انجام دهد و اعتبار آن سازمان را زیر سوال ببرد. با این حال، تصور نمی‌کنم که یک انفجار اخلاقی به وجود بیاید که همه چیز را خراب کند، ولی رسانه‌های خبری باید در ابتدای کار صحت و سقم نوشته‌های این ابزارها را بسنجند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =