دنیای عجیب ارگانیسم‌هایی که درون ما زندگی می‌کنند

میلیون‌ها باکتری و میکروارگانیسم در بدن ما وجود دارند، ولی آنطور که فکر می‌کنید اصلا برایمان ضرری ندارند و اتفاقا کلید سلامتی ما هستند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دانشمندان می‌گویند دنیای کاملی از میکروب‌ها در داخل روده ما وجود دارد اتفاقا همه آنها بی‌ضررند و در دستگاه گوارش ما کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهند.

این مجموعه خیره‌کننده از باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها که «میکروبیوم» روده نامیده می‌شود، با طیف وسیعی از شرایط سلامتی از اختلال طیف اوتیسم و دیابت گرفته تا بیماری آلزایمر و اختلالات حرکتی مرتبط است. اما با وجود تمام چیزهایی که محققان در مورد میکروبیوم روده کشف کرده‌اند، چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز نمی‌دانیم و به نظر می‌رسد که باید خیلی از باورهایمان را پاک کنیم.

میکروبیولوژیست‌های بریتانیایی آلن واکر از دانشگاه آبردین و لزلی هویلز از دانشگاه ناتینگهام ترنت با بررسی مقالات «نیچر میکروبیولوژی» ۱۲ باور و تصور غلط در مورد میکروبیوم روده را بررسی کردند که تا حدی ناشی از پتانسیل عظیم میکروبیوم روده برای سلامتی انسان دارد.

بیشتر بخوانید:

پیوند مدفوع برای بهبود درمان سرطان ملانوم

واکر و هویلز می‌گویند: مطالعه روی میکروبیوم واقعا هیجان‌انگیز است، اما متاسفانه در این زمینه باورهای غلطی وجود دارد که باید در مورد آنها تجدیدنظر کرد. زیرا بسیاری از گزاره‌های بدون پشتوانه به دلیل تکرار مداوم به «واقعیت» تبدیل شده‌اند.

واکر و هویلز استدلال می‌کنند در حالی که برخی از این باورها نسبتاً پیش پا افتاده هستند، برخی دیگر گسترده‌ترند و در مجموع می‌توانند پیشرفت و اعتماد عمومی به تحقیق را تضعیف کنند. بنابراین باید به برخی از اسطوره‌های واقعی‌تر در لیست بپردازیم.

باید گفت که تحقیقات میکروبیوم رشته جدیدی نیست. قدمت آن حداقل به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد؛ زمانی که اولین نمونه‌های باکتری از روده انسان جدا شد. طی سال‌ها، ارتباط مرموز بین روده بدن و مغز مورد تحقیق قرار گرفت و اخیرا دانشمندان متوجه شده‌اند که چگونه این ارتباط در هر دو جهت عمل می‌کند.

این دو محقق برخی باورهای غلط را بررسی کرده و خلاف آن را اثبات کردند:

- در گذشته مجموع میکروبیوتای انسان بین یک تا ۲ کیلوگرم تخمین زده شده بود، اما واکر و هویلز نتوانستند منبع اصلی این ادعای پراستناد را بیابند.

آنها در عوض، محاسبه کردند که میکروبیوتای انسان به احتمال زیاد ۵۰۰ گرم یا کمتر وزن دارد. تخمین تجدید نظر شده آنها بر اساس وزن متوسط یک مدفوع انسان (۲۰۰ گرم وزن مرطوب) محاسبه شده که چه مقدار از آن مدفوع از میکروارگانیسم‌ها (تقریباً نصف) و وزن محتویات کولون است.

- در دهه ۱۹۷۰ این ایده شکل گرفت که بدن انسان ۱۰ برابر سلول‌های خود میکروب‌های فردی را در خود جا داده است. اما این دو محقق دریافته اند که این نسبت احتمالاً به «یک به یک» نزدیک‌تر است.

- یکی دیگر از ادعاهای رایج گزارش شده این است که نوزادان میکروبیوتای خود را در بدو تولد از مادر خود به ارث می‌برند. در حالی که برخی از میکروارگانیسم‌ها به طور مستقیم در طول تولد منتقل می‌شوند، تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد کمی از گونه‌ها در طول زندگی ما با ما می‌مانند. میکروبیوتای مادر ممکن است سلامت نوزاد را به طور مختصر تقویت کند، اما این رژیم غذایی، آنتی‌بیوتیک‌ها، ژنتیک و محیطی است که در معرض آن قرار می‌گیریم که میکروبیوم ما را شکل می‌دهند.

واکر و هویلز خاطرنشان می‌کنند: هر بزرگسالی در نهایت با یک پیکربندی میکروبیوتای منحصر به فرد زدگی می‌کند و حتی دوقلوهای همسان که در یک خانواده بزرگ می‌شوند، میکروبیوم متفاوت از هم دارند.

تصورات غلط باقیمانده کمی فنی‌تر هستند: در مورد کار آزمایشگاهی میکروبیولوژیست‌های پرمشغله. اما آخرین موردی که احتمالاً بیشتر به آن علاقه‌مندیم این است که آیا تغییرات در میکروبیوم روده یک فرد به بیماری کمک می‌کند یا خیر.

ترسیم الگوهای واضح برای محققان دشوار است، زیرا واکر و هویلز می‌نویسند: چنین تغییرات به‌ندرت سازگار است و میکروبیوتا بین افراد، هم از نظر سلامتی و هم از نظر بیماری، بسیار متغیر است. سن، BMI و دارو، همچنین متابولیسم و سیستم ایمنی فرد نیز می‌تواند بر ترکیب میکروبیوتا تأثیر بگذارد، که جدا کردن هر علت و معلولی در مطالعات مشاهده‌ای را بسیار چالش برانگیز می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =