پیوند مدفوع برای بهبود درمان سرطان ملانوم

چندین مرکز تحقیقاتی و بیمارستانی در کانادا و انگلیس برای اولین بار به صورت بالینی، از پیوند میکروبیوتای مدفوعی در بهبود پاسخ به سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به ملانوم استفاده کردند و نتایج امیدوارکننده‌ای گرفتند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ملانوما نوعی سرطان پوست است که با رشد غیرقابل کنترل ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که به پوست رنگ برنز یا قهوه‌ای می‌دهند) ایجاد می‌شود. سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند. تقریباً سلول‌های هر قسمت از بدن می‌توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به سایر مناطق بدن گسترش یابند. ملانوم نسبت به انواع دیگر سرطان‌های پوست خطرناک‌تر است، زیرا اگر زود تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند.

دانشمندان چند سالی است که از روش‌های ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول‌های سرطانی و نابودی آنها استفاده می‌کنند. ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی روشی درمانی برای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ دستگاه ایمنی عمل می‌کند.

اولین ایمپلنت مغز کامپیوتر توسط یک محقق ایرانی کاشته شد

دانشمندان با کمک این روش درمانی توانسته‌اند به طور قابل توجهی طول عمر افراد مبتلا به ملانوم را افزایش دهند، اما موضوع اینجاست که این روش تنها در ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران موثر است. دانشمندان کشف کرده‌اند که میکروبیوم انسان یعنی مجموعه متنوعی از میکروب‌های بدن، نقش مهمی در پاسخ یا عدم پاسخ بیمار به این روش درمانی دارد. از این رو، محققان کانادایی و انگلیسی در مطالعه جدیدی، سعی کردند که با بهبود سلامت میکروبیوم بیماران از طریق پیوند مدفوع، پاسخ آنها را به ایمونوتراپی را بهبود دهند.

پیوند مدفوع شامل جمع‌آوری مدفوع از یک اهدا کننده سالم، غربالگری و آماده‌سازی آن در آزمایشگاه و پیوند آن به شخص بیمار است. با این کار باکتری‌های سالم در روزده بیمار رشد می‌کنند.

سامان ملکی، استادیار بخش‌های انکولوژی، آسیب‌شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه وسترن، در توضیح این روش می‌گوید: ارتباط بین میکروبیوم، سیستم ایمنی و درمان سرطان یک حوزه پژوهشی رو به رشد در علم است. در همین راستا، این مطالعه را با هدف مهار میکروب‌ها برای بهبود نتایج درمان در بیماران مبتلا به ملانوم انجام دادیم.

در فاز اولیه این مطالعه، ۲۰ بیمار ملانوم انتخاب شدند و تقریبا ۴۰ کپسول پیوند مدفوع به صورت خوراکی در طی یک جلسه به آنها داده شد تا یک هفته قبل از شروع درمان ایمونوتراپی مصرف کنند.

سرطان ملانوم

این مطالعه نشان داد که ترکیب پیوند مدفوع با ایمونوتراپی برای بیماران بی‌خطر است که هدف اولیه یک آزمایش فاز اول است که به آن «آزمایش‌های ایمنی» نیز می‌گویند. این مطالعه همچنین نشان داد که ۶۵ درصد از بیمارانی که میکروبیوم اهداکنندگان را مصرف کردند، پاسخ بالینی به درمان ترکیبی داشتند. در پنج بیمار این روش با عوارض جانبی همراه بود که درمان آنها متوقف شد.

سرطان ملانوم

این تصویر که عنوان «افسانه اثر انگشت» لقب گرفته، نمونه‌ای از تومور ملانوم از یک بیمار را نشان می‌دهد که به پیوند میکروبیوتای مدفوع به علاوه ایمونوتراپی پاسخ داده است

دکتر برتراند روتی، انکولوژیست و مدیر مرکز میکروبیوم دانشگاه مونترال، می‌گوید: ما در درمان ملانوم با ایمونوتراپی به یک پلتفرم رسیده‌ایم، اما میکروبیوم پتانسیل تغییر پارادایم را دارد. این مطالعه کانادا را در خط مقدم تحقیقات میکروبیوم قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به طور ایمن پاسخ بیماران به ایمونوتراپی را از طریق پیوند مدفوع بهبود دهیم.

ملکی می‌گوید: حدود ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان شاهد بهبود سرطان خود در طول کارآزمایی بودند که بالاتر از میزان پاسخ مورد انتظار از ایمونوتراپی به تنهایی (۳۰ تا ۴۰ درصد) است.

گفتنی است که سرطان چهار بیمار در طول آزمایش به طور کامل ناپدید شد؛ نتیجه‌ای که ملکی آن را «قابل توجه» می‌نامد.

او می‌افزاید: در سال ۲۰۱۶ به ایده تعدیل میکروبیوم آینده‌نگر در بیماران سرطانی رسیدم، شور و شوق زیادی در جامعه سرطان‌شناسی وجود نداشت. اکنون، ما در را برای استفاده از پیوند میکروبیوتا در سایر سرطان‌ها در شرایط اولیه باز کرده‌ایم، که به طور بالقوه می‌تواند نحوه درمان بیماران سرطانی با داروهای ایمونوتراپی را در آینده تغییر دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =