عوارض مصرف الکل در نوجوانان بیش از بزرگسالان است / چند دقیقه سرخوشی و یک عمر فشار خون بالا و بیماری قلبی

متخصص پزشکی خانواده گفت: مصرف الکل در نوجوان‌ها عواقب خطرناکتری دارد و حتی در کشورهای غیرمسلمان هم مصرف مشروبات الکلی در سنین پایین ممنوع است چراکه نوجوانان با مصرف الکل با مشکلات متعددی از جمله خشونت فیزیکی و جنسی، افزایش خطر خودکشی و قتل و تغییرات در رشد مغز مواجه می‌شوند.

دکتر ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عوارض مصرف الکل گفت: حتی اگر به الکل وابسته نباشید، نوشیدن زیاد آن می‌تواند به سلامت آسیب برساند، . از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نوشیدن بیش از حد مصرف کنندگان الکل باعث مرگ ۱۴۰ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا شد.

بیشتر بخوانید:

مصرف مشروبات الکلی ژستی برای نمایش مدرن و امروزی بودن / خوشی‌های زودگذری که عوارض جبران‌ناپذری دارند

وی افزود: مصرف الکل ممکن است بر روابط شما با دوستان یا خانواده تأثیر منفی بگذارد یا در انجام کارهایی که باید در محل کار یا مدرسه انجام دهید، مشکل داشته باشید.

نوری در رابطه با مصرف الکل در بارداری عنوان کرد: نوزادانی که در دوران بارداری مادرانشان در معرض الکل قرار می‌گیرند، ممکن است دچار مشکلات سلامتی زیادی از جمله ویژگی‌های غیرطبیعی صورت، وزن کم هنگام تولد، ضریب هوشی پایین شوند. هیچ مقدار مطمئنی برای نوشیدن الکل در دوران بارداری وجود ندارد.

متخصصص پزشکی خانواده در رابطه با سن نوشیدن الکل گفت: مصرف الکل در نوجوان‌ها عواقب خطرناکتری دارد و حتی در کشورهای غیرمسلمان هم مصرف مشروبات الکلی در سنین پایین ممنوع است چراکه نوجوانان با مصرف الکل با مشکلات متعددی از جمله  خشونت فیزیکی و جنسی، افزایش خطر خودکشی و قتل و تغییرات در رشد مغز مواجه می‌شوند.

نوری با اشاره به عواقب اعتیاد به الکل گفت: اختلال مصرف الکل می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد مشکل نوشیدن شما در حال شدیدتر شدن است، افزایش تحمل به الکل است. یکی از هزینه‌های پنهان نوشیدن زیاد الکل، تاثیر آن بر روابط شماست. نوشیدن الکل می‌تواند باعث درگیری با افرادی شود که به شما اهمیت می‌دهند. به احتمال زیاد در هنگام نوشیدن مشروبات الکلی دچار اختلال در قضاوت، خلق و خوی ناپایدار و رفتار نامناسب خواهید شد. این رفتارها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی با دوستان و خانواده شما شود.

نوری بیان کرد: اگر هنگامی که برای مدت طولانی به شدت از الکل استفاده می‌کنید، قطع ناگهانی آن می‌تواند باعث علائم ترک شود. این علائم نشانه این است که بدن شما به الکل وابستگی پیدا کرده است. علائم ترک می‌تواند شامل تعریق، لرزش، مشکلات خواب، ضربان قلب سریع، حالت تهوع و استفراغ، توهم، اضطراب، بی قراری و احتمالاً حتی تشنج باشد.

گوشکی در رابطه با رانندگی پس از نوشیدن الکل گفت: نوشیدن الکل زمان واکنش شما را کند می‌کند و قضاوت و هماهنگی شما را مختل می‌کند. این‌ها همه مهارت‌هایی هستند که برای رانندگی ایمن به آن‌ها نیاز دارید. رانندگی در حالت مستی هر روز ۲۹ نفر را در ایالات متحده می‌کشد. حتی اگر کمتر از حد مجاز قانونی نوشیدنی خورده باشید، ممکن است هنوز برای رانندگی ناتوان باشید.

نوری با اشاره به اینکه مصرف الکل در هر حالتی برای سلامتی مضر است، افزود: مصرف کوتاه مدت و طولانی مدت الکل با مشکلات سلامتی متعددی همراه است. برخی از خطرات مصرف کوتاه مدت الکل شامل صدمات ناشی از تصادف، سقوط، غرق شدن، سوختگی، خشونت و مسمومیت با الکل است. برخی از مشکلات سلامتی مرتبط با مصرف طولانی مدت الکل شامل فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان و زوال عقل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =