بلاتکلیفی مسافران اربعین ۱۴۰۲ / دلیل اختلال در سامانه‌ها و تاخیر در صدور گذرنامه‌ها چیست؟

اختلال مکرر در سامانه سماح، صادر نشدن و تمدید نشدن گذرنامه‌ها مسافران اربعین حسینی را در بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی  پیاده‌روی زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) هم آغاز شده و از ایران هم زائران بسیاری مشتاق شرکت در این گردهمایی بزرگ شیعیان هستند اما در روزهای اخیر مشکلات متعددی نظیر قطع شدن سامانه سماح، صادر نشدن و تمدید نشدن گذرنامه‌ها، هزینه بالای اتوبوس و غیره سد راه مشتقان شده و مسافرین اربعین حسینی را در بلاتکلیفی قرار داده است.

بیشتر بخوانید

دلیل تاخیر در صدور گذرنامه‌های اربعین ۱۴۰۲ چیست؟

اختلال در سامانه سماح

ثبت‌نام اربعین درحالی‌که قرار بود از سوم مردادماه آغاز شود به دلیل اختلال در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir، که برای نام‌نویسی اربعین درنظر گرفته شده است، با یک روز تأخیر و از چهارم مردادماه ۱۴۰۲ آغاز شد و در حال حاضر این سامانه با اختلال همراه است.

این درحالی است که بنا به تصمیم ستاد مرکزی اربعین (زیرنظر وزارت کشور)، سفر اربعین به ثبت‌نام در سامانه سماح (زیرنظر سازمان حج و زیارت) منوط شده است. از جهتی تهیه ارز اربعین و دریافت وام اربعین هم مشروط به ثبت نام نهایی در سماح است.

تاخیر در صدور و تمدید گذرنامه‌ها

از جهتی مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و کاربران بسیاری در پیام‌های متعدد به ایسکانیوز از صادر نشدن گذرنامه زیارتی اربعین خبر دادند. برحی کاربران هم که برای تمدید گذرنامه اقدام کرده بودند، در پیام‌هایی اعلام کردند که علی رغم گذشت ۱۰ روز همچنان مراکز اعلام می‌کنند که گذرنامه‌ها چاپ نشده است.

سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، درباره دلیل این تاخیرها گفت: در سه روز گذشته شاهد افزایش تعداد درخواست‌کنندگان گذرنامه بوده‌ایم که این موضوع بی‌سابقه بود.

وی افزود: به همین دلیل سیستم چاپ گذرنامه را نسبت به سابق ۳۰۰ درصد افزایش دادیم و به صورت شبانه‌روزی روند چاپ و صدور گذرنامه در حال انجام است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با بیان اینکه نهایتاً تا دو روز آینده عقب‌ماندگی‌های چاپ جبران خواهد شد، گفت: به دلیل اینکه تقاضای مردم در این سه روز بالا بوده است ما ساعت کار ادارات گذرنامه را افزایش داده‌ایم و همکاران ما از ساعت ۶ صبح تا ۷ بعدازظهر آماده خدمات رسانی هستند.

ذوالقدر با بیان اینکه دو برابر درخواست‌هایی که برای گذرنامه ویژه اربعین به پلیس گذرنامه ارسال شده است، از طریق اینترنتی بوده، افزود: افراد همچنان می‌توانند در میدان آزادی تا ساعت ۱۱ شب مدارک خود را برای درخواست صدور گذرنامه و یا تمدید آن به همکاران ما ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه در یکی دو روز گذشته یک مشکل سیستمی برای پلیس ایجاد شد و به همین دلیل هم تاخیری درصدور گذرنامه‌ها رخ داد، گفت: تمامی افرادی که تا سه روز گذشته درخواست گذرنامه داده‌اند نهایتا تا دو الی سه روز آینده گذرنامه‌هایشان به دستشان می‌رسد.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا خاطرنشان کرد: ما برآورد کرده‌ایم که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از افرادی که باید گذرنامه‌هایشان تمدید می‌شد تا به امروز به پلیس مراجعه کرده و در روزهای آتی شاهد کاهش درخواست‌ها هستیم.

کرایه بالای اتویوس‌ها

مشکل دیگری که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود، بحث هزینه بالای کرایه اتوبوس‌های اربعین است. مخاطبان می‌گویند که کرایه مسیر اتوبوس تهران تا پایانه مرزی مهران تا ماه گذشته ۱۸۰ هزار تومان بود اما در ایام اربعین حدود ۶۸۰ هزار تومان شده است.

تهیه بلیت هواپیما برای ایام اربعین برخلاف وعده‌های قبلی، همچنان سخت و مبهم است و سایت‌های ثبت‌نام زوار و پیش‌خرید بلیت قطار نیز با اختلال‌های طولانی و خسته‌کننده، زائران را کلافه کرده‌اند. در این میان، زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در قیاس با جمعیت انبوه زائران حسینی با کمبود جدی مواجه هستند و مشخص نیست که چگونه نیاز زائران را برآورده خواهند کرد.

اختلالات موجود در تهیه بلیت هواپیما

حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به شگرد سایت‌های متخلف برای  گران فروشی پروازهای اربعین توضیح داد: این سایت‌ها شبکه فروش گسترده‌تری در فضای تحت وب دارند و پروازهای موجود هما را که اکنون برای همه قابل دسترسی است، ‌در وب‌سایت‌ خودشان با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند، بلافاصله پس از دریافت اطلاعات مسافر، بلیت را از سایت هما خریداری کرده و مابه‌التفاوت را به‌عنوان کارمزد برای خودشان بر می‌دارند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت پروازهای اربعین به‌ فروش رسیده است، گفت: تکمیل ظرفیت در سایت هم به معنای اتمام موجودی سایت نیست و رفته رفته تخصیص پیدا می‌کند و ما نسبت به عرضه مقطعی روزانه بلیت در دو نوبت صبح و عصر اقدام می‌کنیم.

قربانعلی درباره مشکلات خرید هنگام دریافت لینک پرداخت، اظهار کرد: ‌در زمان پرداخت ممکن است ارسال لینک پرداخت با مشکل مواجه شود؛ به علت تقاضای زیاد نسبت به عرضه این اتفاق ممکن است که چندین کاربر برای خرید بلیت یک مسیر اقدام کرده‌ باشند و یکی از کاربران زودتر از بقیه موفق به خرید آن بلیت شده باشد و لینک پرداخت از دسترس خارج شده یا با خطا مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنیم از همه مردم که بلیت‌هایشان را از مسیرهای اعلام‌شده و با همین قیمت مصوب و بدون پرداخت یک ریال بالاتر تهیه کنند. ما بلیت‌ها را در روزهای ۱۶ تا ۲۰ شهریور با قیمت ۲.۵ میلیون تومان عرضه کردیم.

به گزارش ایسکانیوز، با گذشت ۱۰ سال از برگزاری سفر اربعین و تقاضای بالا از سوی مردم برای شرکت در این مراسم، همچنان زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تناسبی با تعداد تقاضا ندارد و سامانه‌ها یکی پس از دیگری دچار اختلال شده و صدور گذرنامه با کندی صورت می‌گیرد. سوال اینجاست که چطور در این ۱۰ سال و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد، تقاضا بسیار باشد، زیرساخت‌های مناسبی فراهم نشده و مسئولان همچنان از غافل‌گیر شدن صحبت می‌کنند؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1194972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =