لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس کالا / نهضت ملی مسکن گروگان قیمت‌سازی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، ضمن اشاره به برخی قیمت سازی های کاذب و تصنعی در بورس کالا، ورود جدی دولت به این حوزه برای مهار قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی را ضروری دانست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به  تاکید وزیر مسکن در خصوص لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، گفت: برخی از کالاها همچون فولاد و سیمان که ماده اولیه آن ها داخلی بوده و  به وفور در کشور ما یافت می شوند و ارتباطی با خارج ندارند، نباید اجازه ی قیمت سازی و غیر شفاف شدن با سو استفاده از پلتفرومهایی مثل بورس کالا داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بحران در بازار مسکن / انبوهی از ساختمان‌های نیمه کاره در آینده نزدیک

وی ادامه داد: بنابراین دولت باید شرایطی را فراهم کند که قیمت این محصولات با توجه به قیمت واقعی نرخ ارز ( نه قیمت ارز قاچاق و غیر رسمی ) متناسب باشند و تولیدکنندگان انحصاری و تولیدکنندگان عمده به هیچ وجه نتوانند قیمت را مدیریت کنند. لازم به ذکر است در این شرایط است که با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود اما اگر تولیدکنندگان عمده یا انحصاری دست به قیمت سازی بزنند و قیمت به نوعی توسط آن ها مدیریت شود، مشخصا هیچگاه اجازه ی کاهش قیمت ها را نخواهند داد که اینموضوع آثار تورمی مهلکی در حوزه مسکن به عنوان یک نیاز پایه مردم خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به اینکه عملا نهضت ملی مسکن؛ گروگان  قیمت سازی سیمان و فولاد شده است، گفت: این انتظار می رود که دولت به این قیمت سازی های کاذب که توسط  تولیدکنندگان عمده صورت می گیرد ورود کند و مقابل این قیمت سازی ها در بورس کالا بایستاد. از طرفی اگر مقاومتی توسط برخی از عرضه کنندگان و تولیدکنندگان صورت گرفت، دولت باید همچون محصولات کشاورزی که در ایام عید مستقیما دخالت می کند در بازار این محصولات نیز دخالت کند.

این نماینده مجلس با اشاره به ورود دولت به قیمت گذاری مواد اولیه ساخت مسکن گفت: دولت نباید به هیچ وجه اجازه دهد که عرضه کنندگان عمده در بورس کالا روی بازار تاثیر بگذارند و قیمت ها را تصنعی بالا ببرند و اگر ساز و کار بورس کالا این اجازه را نمی دهد، دولت باید در قیمت گذاری ها دخالت کند و اجازه ی افزایش قیمت ها را ندهد.

گفتنی است اخیرا وزیر مسکن با اشاره به تمرکز دولت برای کنترل تورم مسکن گفته بود، نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم است. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =