دانشمندان از اتاق‌های مرموز بنای ۴۴۰۰ ساله مصر پرده برداشتند

دانشمندان در کشف جدید خود توانستند اتاق‌های مرموز یک بنا را که بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ سال پیش برای احترام به «ساحورع»، دومین فرعون دودمان پنجم مصر باستان ساخته شده بود، پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تیمی از دانشمندان باستان‌شناس در بخشی از پروژه حفاظت و مرمت هرم ساحورع، در حال بررسی این بنای تاریخی بودند که متوجه اتاق‌های مخفی داخل آن می‌شوند. این تیم به رهبری دکتر «محمد اسماعیل خالد» گفت: این پروژه پیشگامانه یک نقطه عطف مهم در درک هرم ساحورع و اهمیت تاریخی آن است.

دانشمندان از اتاق‌های مرموز بنای ۴۴۰۰ ساله مصر پرده برداشتند

نمای بیرونی هرم ساحورع با قدمت ۴ هزار و ۴۰۰ سال در مصر باستان

دانشمندان از اتاق‌های مرموز بنای ۴۴۰۰ ساله مصر پرده برداشتند

اتاق‌های کشف شده در هرم ساحورع

گفته می‌شود که هرم ساحورع در اواخر قرن ۲۶ تا ۲۵ قبل از میلاد برای ساحورع، دومین پادشاه سلسله پنجم و اولین پادشاهی که در ابو صیر به خاک سپرده شد، ساخته شد. ساحورع سلطنتی همراه با صلح و رفاه برای مردم داشت. به غیر از این، ساحورع با سرزمین‌های خارجی تجارت می‌کرد، نیروی دریایی ایجاد کرد و معادن را افتتاح کرد.

بیشتر بخوانید:

نقشه‌برداری سه‌بعدی از گرافیتی ۲۰۰۰ ساله مصر باستان

این هرم اولین بار در سال ۱۸۳۶ توسط «جان پرینگ»، مهندسی که زیر نظر سرهنگ «هاوارد وایس» کار می‌کرد، حفاری شد. بعد از آن در سال ۱۹۰۷ یک مصرشناس به نام «لودویگ بورچارت» آن را کاوش کرد. و اکنون پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال، دانشمندان بار دیگر به درون هرم باستانی قدم گذاشته‌اند. این تیم در ابتدا به دنبال تثبیت زیرساخت هرم و جلوگیری از فروریختن آن بود. از این رو، با استفاده از اسکن لیزری سه‌بعدی بررسی‌های دقیقی را در داخل هرم انجام دادند. این فناوری به آنها اجازه داد تا نقشه‌های جامعی از مناطق وسیع خارجی و راهروها و اتاق‌های باریک درون آن ایجاد کنند.

دانشمندان از اتاق‌های مرموز بنای ۴۴۰۰ ساله مصر پرده برداشتند

این تیم همچنین یک گذرگاه مخفی را کشف کرد که به هشت اتاق دیگر که قبلاً کشف نشده بود منتهی می‌شود.

سقف و کف این اتاق‌ها به شدت آسیب دیده است و مشخص نیست دقیقا چه چیزی در آنجا ذخیره شده است. به گفته این تیم، اگرچه قسمت‌های شمالی و جنوبی این اتاق‌ها، به‌ویژه سقف و کف اصلی، به شدت آسیب دیده است، بقایای دیوارها و بخش‌هایی از کف هنوز هم دیده می‌شود.

پس از کشف اتاق‌های مخفی، تیم تصمیم گرفت تا آنها را به شکوه سابق خود بازگرداند. آنها گفتند: در طول بازسازی، تعادل بین حفظ و ارائه برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری اتاق‌ها در حالی که آنها را برای مطالعات آینده و به طور بالقوه برای عموم در دسترس قرار داد، دنبال شد.

این تیم امیدوار است که یافته‌ها به حل اسرار باقی مانده در مورد هرم ساحوراع، از جمله نحوه ساخت آن و آنچه در اتاق‌های مخفی نگهداری می‌شد، کمک کند.

آنها در پایان گفتند: انتظار می‌رود که کشف و بازسازی انبارها دیدگاه توسعه تاریخی سازه‌های هرمی را متحول کند و پارادایم‌های موجود در این زمینه را به چالش بکشد.

دانشمندان از اتاق‌های مرموز بنای ۴۴۰۰ ساله مصر پرده برداشتند

مجسمه ساحورع

ساحورع که بود؟

ساحورع پسر شاه «اوسرکاف» و شهبانو «نفرحتپس» بود. از او هیچ فرزند یا همسر شناخته شده‌ای بر جای نمانده است. جانشین او «نفریرکارع»، نخستین فرعون با پنج نام بود. نفریرکارع نه تنها برادر یا فرزند ساحورع نبود که اصلیتش نیز شناخته شده نیستو

بنابر افسانه‌ای در «پاپیروس وستکار»، ساحورع و برادرانش نوادگان خدای «رع» و «کاهن‌بانو راجدد» بوده‌اند. ساحورع به خاطر تصاویر زیبایی که از او در آرامگاه-معبدش و هرمش باقی مانده، نامدار است.

ساحورع شاه فعالی بوده است. سنگ پالرمو چندین سفر اکتشافی به فرمان او را بر می‌شمارد که در صحرای سینا و ابو سمبل به منظور پیدا کردن سنگ‌های به درد بخور و سودمند انجام شده بودند. او همچنین هرمی برای خود ساخت. این هرم ساختمان‌های کناری دیگری از جمله آرامگاه-معبد نیز داشت. بر طبق سنگ پالرمو این فرعون ۱۲ سال فرمانروایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =