رضایی کوچی: بورس نتوانست در کنترل قیمت‌ها نقش آفرینی کند

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا عادلانه نقش آفرینی کند و عاملی برای گرانی‌ کالا بود. در واقع مدیریت بورس ایراد دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای گرانی‌ کالا شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدرضا رضایی کوچی درباره اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره ضرورت خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کنترل قیمت تمام شده ساخت مسکن و افزایش ۴٠ درصدی این اقلام در بورس و اینکه آیا مجلس به این موضوع ورود می‌کند، گفت: در قانون جهش تولید مسکن در کنار ارائه زمین رایگان و تسهیلات بانکی، به وزارت اقتصاد و وزارت صمت وظایفی برای تحقق این قانون محول شده‌ که یکی از آنها ارایه مصالح ارزان قیمت برای ساخت مسکن و اجرای این قانون است. 

بیشتر بخوانید:

تداوم اختلاف‌نظرها بر سر عرضه سیمان در بورس کالا / راهکار صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار چیست؟

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی نقش مهمی در قیمت تمام شده مسکن دارد اما بورس محلی برای تنظیم بازار با قیمت‌های عادلانه نیست، اظهار داشت: مدیریت بورس به گونه‌ای است که هر کالایی که امکان افزایش قیمت آن وجود دارد را وارد بورس می‌کنند و در بورس رقابت برای افزایش قیمت‌ها است، نه برای کنترل قیمت و توزیع کالا با قیمت عادلانه بین مردم و این ایراد در بورس کالا وجود دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بحث مسکن و ساخت‌وسازها مصالح ساختمانی نقش ویژه‌ای دارد که مدیریت آن باید با هماهنگی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشد. در حال حاضر، مصالح ساختمانی با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت پایه به دست مصرف‌کننده می‌رسد و همین افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت تمام شده مسکن را هم افزایش می‌دهد و این در تضاد با قانون جهش تولید مسکن است.

رضایی کوچی افزود: دولت باید ساز و کاری را تعیین کند که مصالح ساختمانی خارج از قیمت‌های بورس‌ کالا یا قیمت مناسب و عادلانه به دست مصرف‌کننده برسد.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مسکن به دلیل همین مسائل از جمله عرضه مصالح با قیمت‌های بورسی، ارایه تسهیلات با نرخ ٢٣، افزایش نرخ آب، برق، گاز و ... به شدت بالا رفته است و به همین دلیل همین گرانی‌ها تولید مسکن وضعیت خوبی ندارد. 

وی با اشاره به افزایش قیمت کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند، تاکید کرد: این افزایش قیمت‌ها در بورس به این دلیل است که تمام کالاها در بورس عرضه نمی‌شوند، اتفاقی که می‌افتد این است که درصد کمی از این کالاها را در بورس عرضه می‌کنند و افرادی در فضا، بورس‌ بازی می‌کنند، قیمت را بالا می‌برند و آن را به عنوان کشف قیمت اعلام می‌کنند. این کشف قیمت که غیر واقعی و گران است به عنوان قیمت پایه محسوب می‌شود و با قیمت کالا را در بورس عرضه می‌کنند. 

رضایی کوچی گفت: بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا عادلانه نقش آفرینی کند و عاملی برای گرانی‌ کالا بود. در واقع مدیریت بورس ایراد دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای گرانی‌ کالا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =