سقف اعطای وام به دانشجویان دانشگاه آزاد افزایش می‌یابد/ پوشش بخش اعظمی از شهریه دانشجویان با تسهیلات قرض‌الحسنه

مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انجام رایزنی‌هایی با بانک‌های مهر ایران و رسالت جهت افزایش سقف اعطای وام در دانشگاه آزاد،  گفت: طی توافقاتی که با بانک ملی ایران صورت داده‌ایم بناست تا مدل جدیدی از اعطای وام در دانشگاه آزاد را با همکاری این بانک پیاده‌سازی کنیم و بر اساس آن بتوانیم بخش اعظمی از شهریه دانشجویان را پوشش دهیم.

ابراهیم گیوکی؛ مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اعطای وام‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی از محل‌های مختلفی صورت می‌گیرد به وام‌های بانکی در این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: این وام از طریق بانک‌های ملی، رسالت و مهرایران به دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری اعطا می‌شود. 

بیشتر بخوانید: 

شرایط آموزشی و عمومی دریافت وام دانشجویی چیست؟

وی به نوع دیگری از وام‌ها از محل منابع داخلی صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: این نوع وام هم بر اساس تقسیط، کوتاه مدت و میان مدت پرداخت می‌گردد که میزان آن با توجه به مقطع و رشته متفاوت است.  

گیوکی به اعطای وام از محل تخصیصی وزارت علوم و وزارت بهداشت هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این نوع وام از محل بودجه عمومی دولت و بخشی هم از طریق صندوق‌های دانشجویی وزارتین به دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی اخذ شده و در حال رایزنی برای اخذ اعتبارات گروه های غیرپزشکی نیز هستیم، تصریح کرد: بخشنامه اعتبارات گروه‌های پزشکی ابلاغ شده است و اعتبارات گروه‌های غیرپزشکی هم به زودی صادر خواهد شد.    

طراحی مدل جدید اعطای وام با همکاری بانک ملی در دانشگاه آزاد

مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انجام رایزنی‌هایی با بانک‌های مهر ایران و رسالت جهت افزایش سقف اعطای وام در دانشگاه آزاد، اضافه کرد: امسال سقف وام‌های فردی وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده است.  

وی خاطرنشان کرد: طی توافقاتی که با بانک ملی ایران صورت داده‌ایم بناست تا مدل جدیدی از اعطای وام در دانشگاه آزاد را با همکاری این بانک پیاده‌سازی کنیم و بر اساس آن بتوانیم بخش اعظمی از شهریه دانشجویان را پوشش دهیم اما به طور کلی دانشجوی دانشگاه آزاد اگر از محل‌های مختلف وام که درنظر گرفته شده است استفاده کند میتواند بخش اعظم شهریه خود را تامین کند.  

گیوکی بیان کرد: طبق مذاکرات ابتدایی مقرر شده که بانک ملی وامی را با شرایط تقسیط و بلندمدت فراهم کند که در حال حاضر جلسات ابتدایی و کارشناسی آن در حال برگزاری است تا بتوانیم این مدل را هم به انواع دیگر وام‌ها اضافه کنیم و شرایط اقساطی کردن کل یک دوره تحصیلی برای دانشجویان فراهم شود.

وی با بیان اینکه کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در 24 ساعت شبانه‌روز تحت پوشش بیمه‌ حوادث دانشجویی در سقف‌های تعریف شده قرارداد هستند، ادامه داد: این بیمه از یکم مهرماه امسال آغاز و تا یکم مهرماه سال آینده ادامه دارد.  

مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: وام‌های بانکی دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر فعال است و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با مراجعه به سامانه ساجد قسمت صندوق رفاه دانشجویان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.  

وی اضافه کرد: وام وزارت علوم نیز منتظر اعلام آن هستیم و به محض اعلام بخشنامه آن را ابلاغ میکنیم و به نظر می‌رسد تا اواخر برج 7 (مهرماه) اعلام شود ضمن اینکه وام وزارت بهداشت نیز هفته گذشته ابلاغ شد و دانشجویان رشته‌های پزشکی این فرصت را دارند که از تسهیلات استفاده کنند.  

گیوکی در خصوص ضرورت تعهد محضری برای پرداخت وام‌ها نیز گفت: این مشکل هم با ارائه گواهی کسر از حقوق مرتفع شده است.  

وی در خصوص پرداخت وام‌های بانکی از طریق سامانه ساجد اعلام کرد: شرایطی فراهم شده که دانشجویان از طریق سامانه آموزشیار هم بتوانند وام های بانکی را درخواست کنند و داده ها از آموزشیار به ساجد منتقل و سپس به صورت الکترونیک ارسال شود.

واحد دانشگاهی مرجع تشخیص سنوات مجاز برای دریافت وام است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز پیرامون اینکه اگر سنوات مجاز به اتمام رسیده باشد آیا وام شامل دانشجو می‌شود، تصریح کرد: اگر واحد دانشگاهی دانشجو را به لحاظ آموزشی تایید کند مشکلی وجود نخواهد داشت و وام به این دانشجویان تعلق میگیرد و در واقع نظر واحد دانشگاهی مرجع تشخیص است و سازمان صرفا یک تاییدکننده نهایی است.  

مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اولویت دانشگاه برای پرداخت وام با دانشجویانی دانست که دارای بیشترین میزان بدهی هستند و وام‌های بانکی در اولویت هستند اما به طور کلی برحسب تقاضا عمل میشود و با توجه به نرخ سود پایین بیشترین تقاضاها مربوط به بانک‌های مهر ایران و رسالت است.

اخذ اعتبار 370میلیارد تومانی از بانک ملی  

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تقاضا در ماه‌های شهریور و بهمن از متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا ثبت درخواست خود را به ماه‌های شلو غ و پرتقاضا موکول نکنند تا هم فرصت تامین اعتبار وجود داشته باشد و بانک‌ها هم این امکان را داشته باشد که پاسخگوی حجم تقاضاها باشد.  

گیوکی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا سقف‌های فردی بانک‌های مهر ایران و رسالت را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جاری اعتباری بالغ بر 370میلیارد تومان از بانک ملی اخذ کردیم ضمن اینکه مدل‌های دیگری از تسهیلات هم در داشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =