تداوم کاهش قیمت دلار و سکه در بازار / چرا نرخ ارز و سکه کاهشی شد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند، حضور فعال بازارساز و ترس دلالان از کاهش قیمت‌ها در بازار ارز منجر به ریزش ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت دلار طی یک هفته گذشته شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار ارز پس از یک هفته نوسانی، بازهم به دوران آرامش بازگشته و روند قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد، نرخ دلار به زودی وارد کانال ۴۹ هزار تومانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

قیمت دلار ثابت ماند / قیمت روز ارزهای مبادله‌ای

در شرایطی که اوضاع جنگ حماس و رژیم اسرائیل روزبه ‌روز وخیم ‌تر می‌شود و اسرائیل به دنبال آغاز عملیات زمینی در کنار جنگ هوایی است؛ قیمت اسکناس آمریکایی در بازار تهران با کاهش روبرو شد. بسیاری از دلالان به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود جنگ در خاورمیانه بودند که اقدام به موقع بازارساز موجب شد تیر آنها به سنگ اصابت کند و قیمت ها به سمت روزهای قبل از آغاز درگیری تمایل داشته باشد.

در شرایط کنونی تحلیلگران سیاسی و اقتصادی باور دارند که مهم ترین اتفاق پیش رو برای بازار ارز تهران روز ۲۶ مهرماه (موعد لغو تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) است و احتمالاً بازار در کنار اخبار جنگ به این موضوع هم توجه خواهد کرد.

همین امر موجب شده عده‌ای از بازیگران ارزی تصور کنند همچنان بازار در موج صعود خواهد بود، اما با لغو تحریم ها به نظر می‌رسد آخرین تلاش دلالان برای افزایش نرخ ارز نیز ناکام بوده و همین مسئله نیز سبب تداوم آرامش در بازار ارز و کاهش نرخ ها در این بازار شده است.

روزهای آرام بازار دلار ادامه دارد

بررسی روند قیمتی نفت و ارزش دلار ایران نشان می‌دهد که قیمت دلار در ایران در زمان بهبود درآمدهای نفتی به خوبی کنترل شده است و برعکس در زمان شوک‌های کاهشی قیمت نفت دلار هم با روند صعودی همراه شده و بالا رفته است.

بااین‌حال، در سایه اخبار منتشر شده طی دو هفته گذشته، بازار ارز تهران روزهای آرامی را سپری می کند. نرخ دلار در یک هفته گذشته از ۵۳ هزار تومان به ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و این نرخ در روزهای هفته جاری در کانال ۵۰ هزار تومانی جا خوش کرده است.

قیمت دلار در معاملات روز گذشته، نیمه کانال پنجاه هزار تومانی را ازدست‌داد؛ برخی از پیش‌بینی‌ ها به افزایش فشار فروش در صورت از دست ‌دادن نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی اشاره کرده بودند و همین مسئله کاهش دلار را در ابتدا پس از باختن این کانال سرعت بخشید. دیروز نرخ دلار تا ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت و امروز نیز نرخ دلار در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی قرار گرفته است.

تکنیکالیست‌ها معتقدند، در صورتی که دلار حمایت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست بدهد و حمایت روانی ۵۰ هزار تومانی هم نتواند دلار را حفظ کند، حمایت محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان با اهمیت می‌شود.

پشت دلار از ناحیه درهم خالی شده است؟

نرخ حواله درهم نیز پس از رشد و ورود به کانال ۱۴ هزار تومان، طی روزهای اخیر کاهش یافته و به کانال ۱۳ هزار تومان برگشته است. معامله‌گران می‌گویند، اگر این روند ادامه یابد، ایستگاه بعدی درهم می‌ تواند محدوده حمایتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

پیش‌ از این تحلیلگران فنی بارها گفته بودند، اگر این حمایت در بازار از دست برود، قیمت دلار می‌تواند به کانال ۴۹ هزار تومان نزول کند و حمایت دامنه پایین‌تر را تست بزند.

سیگنال متفاوت هرات و سلیمانیه به بازار ارز تهران

بازار هرات طی ده روز گذشته به دلیل وقوع زمین ‌لرزه تعطیل بوده و طی روزهای گذشته به صورت نیمه تعطیل شروع به کار کرده است. اسکناس آمریکایی در شروع معاملات نقدی بازار یاد شده ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد؛ اما نرخ دلار در بازار هرات نیز وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده است.

در غیاب بازار هرات طی روزهای گذشته، بازار سلیمانیه در حال سیگنال دهی به بازار تهران بوده است. قیمت دلار سلیمانیه در روز دوشنبه تا ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان پایین رفت.

۴ دلیل کاهش نرخ ارز

کارشناسان بازار ارز می‌گویند، بازار به چهار دلیل بر مدار کاهش قرار گرفته است. بلوکه، تزریق، بسته بودن اتاق‌های معاملاتی هرات و سلیمانیه. آن‌ها بر این اساس که نرخ دلار سلیمانیه زیر دلار هرات رفته می‌گویند که در نبود هرات، سلیمانیه پیشرو بازار ارز شده است.

معامله‌گران معتقدند به واسطه وضعیت بلوکه، بازار جان بالایی نداشت. بلوکه به وضعیتی می‌گویند که در معاملات کاغذی، قیمت فردایی بیشتر از نرخ امروزی باشد. از نظر معامله‌ گران در وضعیت بلوکه خریداران از خرید می‌ترسند و فروشنده با فروش، سود بلوکه می‌گیرد. در مجموع این معامله‌گران می‌گویند بازارساز با بلوکه جلوی رشد بازار را گرفته است.

تزریق نیز به حضور فعال بازارساز در بازار گفته می شود که با تزریق منابع به دنبال کاهش نوسان در بازار است. چپ زنی به وضعیتی گفته می شود که بازار دائما در حال کاهش قیمت ها باشد و اثری از افزایش در آن بازار دیده نشود.

البته دلیل پنجمی نیز میتوان برای کاهش افزایش فروشنده در بازار بیان کرد. در بازار شایعه شده یک عامل که باعث شده قیمت دلار، طلا و سکه پایین بیاید به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. فروشنده در بازار زیاد شده تا برای خودروها ثبت نام کنند.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از بهبود وضعیت ارزی ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از افزایش ارزهای در دسترس ایران به ۲۱ میلیارد دلار برای سال جاری خبر داده و پیش‌بینی کرده وضعیت ذخایر ایران برای سال ۲۰۲۴ بهتر هم خواهد شد.

گزارش صندوق بین المللی پول از وضع ذخایر ارزی در دسترس، تایید کننده افزایش درآمدهای نفتی و بهبود وضعیت دسترسی ایران به منابع مالی است.

سکه هم در مسیر کاهش قرار گرفت

در کنار بازار دلار، بازار طلا جهانی هم شاهد رشد قیمت اونس طلا بوده است. این فلز گران‌بهای جهانی در حدود ۱۹۳۰ دلار نرخ‌گذاری شده و در تلاش است تا به ۲ هزار دلار برسد. از نگاه فنی‌ها برای طلای جهانی مرز حمایتی ۱۹۰۳ دلار از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عقیده این دسته اگر طلا پایین‌تر از این مرز قرار بگیرد، احتمال عقب‌نشینی تا پله‌های انتهایی کانال ۱۸۰۰ دلار وجود دارد.

با صعود یکباره طلا برخی از سکه بازان در بازار داخلی ایران تصور می‌کردند که قیمت سکه امامی هم رشد کند؛ اما قیمت طلا و سکه در بازار تهران همان مسیر کاهشی خود را طی کرد.

در حال حاضر مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی از نظر تکنیکالی برای سکه سرنوشت‌ساز است، حمایت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم می‌تواند ایستگاه بعدی سکه در صورت ادامه روند نزولی باشد. دیروز قیمت سکه تا ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت و به نظر می‌رسد، طی روزهای آینده حمایت جدید سکه نیز شکسته شود.

حضور فعال بازارساز در بازار ارز

 با افزایش نرخ ارز در روزهای ابتدایی هفت گذشته، بازارساز با ورود فعالانه به بازار از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده است. بازارساز با کنترل درهم نبض بازار ارز را در دست خود گرفته و دلار را به محدوده‌های موردنظر خود هدایت می کند.

بانک مرکزی در دوره جدید مدیریتی خود روند حضور در بازار را تغییر داده است. بازارساز ارز از سیاست مداخله غیرمستقیم به سیاست مداخله مستقیم روی آورده و همین مسئله نیز منجر به کنترل بیشتر بر بازار ارز شده است.

چرا نرخ ارز و سکه کاهشی شد؟

محمد بیات، کارشناس اقتصاد ایران درباره روند بازار ارز گفت: برخلاف چهار ماه گذشته که نرخ بین ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در حال رنج کشیدن بود، دلالان با حضور در بازار ارز طی روزهای دو هفته گذشته در تلاش بودند تا کف سازی انجام شده را در نهایت به رشد قیمت مرتبط کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: از نظر آن‌ها هر وقت اشباع بازار در چارت نمودارها به وجود می‌آی،د این اشباع تخلیه می‌شود و بازارساز هم حضور دارد و در نقاط مورد نظر تزریق می‌کند. قیمت دلار از شنبه با یک رشد شتابان تا ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت و از این نقطه شروع به اصلاح کرد و هم اکنون در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی است.

وی ادامه داد: نباید از نقش پررنگ بازارساز در زمینه کنترل نرخ ارز و کاهش آن نیز غفلت کنیم. بانک مرکزی با تغییر سیاست خود به سمت ثبات بخشی در نرخ ارز حرکت کرده است. البته ترس دلالان از کاهش بیشتر نرخ ارز و ورود به کانال‌های پایین تر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ دلار بوده است.

بیات تصریح کرد: در صورتی که نرخ ارز در یک محدوده مشخص حرکت کند، می‌توان به بازار این سیگنال را داد که آرامش در بازار وجود دارد و فعالان اقتصادی نباید از نوسانات شدید بترسند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1202703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =