برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی در سال ۲۰۲۴ توسط نظام رتبه‌بندی کیواس معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی در سال ۲۰۲۴ توسط نظام رتبه‌بندی کیواس معرفی شدند. در این لیست حدودو ۲۰۰ موسسه آموزش عالی از این مناطق حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی اولین بار در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از جمله شاخص‌های این رتبه‌بندی می‌توان به شهرت تحصیلی، شهرت کارفرما، نسبت اعضا به دانشجو و شبکه تحقیقات بین‌المللی اشاره کرد.

در جدول زیر برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی آورده شده است:

رتبه بین 
کشورهای عربی
 نام دانشگاه - محل قرارگیری
۱ دانشگاه پترول و معادن شاه فهد- عربستان
۲ دانشگاه شاه سعود - عربستان
۳ دانشگاه قطر- قطر
۴ دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) - لبنان
۵ دانشگاه عبدالعزیز شاه (KAU) - عربستان سعودی
۶ دانشگاه امارات متحده عربی -امارات متحده عربی
۷ دانشگاه خلیفه - امارات متحده عربی
۸ دانشگاه آمریکایی شارجه - امارات متحده عربی
۹ دانشگاه اردن - اردن
۱۰ دانشگاه سلطان قابوس - عمان


۱۰- دانشگاه سلطان قابوس (عمان)

دانشگاه سلطان قابوس در زیر کوه‌های عمان قرار دارد و در سال جاری توانسته عنوان دهمین دانشگاه برتر در کشورهای عربی را به خود اختصاص دهد. این دانشگاه یکی از هفت دانشگاه عمان در این رتبه‌بندی است و رتبه ۴۵۴ را رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیواس ۲۰۲۴ کسب کرده است.

این دانشگاه امتیازات خوبی در زمینه شبکه تحقیقات بین‌المللی دارد و در زمینه شبکه تحقیقات بین‌المللی رتبه هفتم منطقه را به دست آورده است؛ این امر نشان‌دهنده همکاری‌های تحقیقاتی دانشگاه با مؤسسات دیگر در سراسر جهان است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۹- دانشگاه اردن (اردن)

دانشگاه اردن در رتبه نهم منطقه عربی بین کشورهای عربی قرار دارد، همچنین توانسته رتبه ۴۹۸ جهانی را کسب کند. این دانشگاه، یکی از بهترین دانشگاه‌های اردن بوده و دارای یک سبک تدریس بهبود یافته توسط فرهنگ تحقیقاتی قوی است. این دانشگاه در تمام شاخص‌های رتبه‌بندی کیواس به خوبی عمل کرده است، به ویژه در شاخص‌های تأثیرگذاری، شهرت تحصیلی و شهرت کارفرما، رتبه ۱۰ را به خود اختصاص داده است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۸- دانشگاه آمریکایی شارجه (امارات متحده عربی)

جایگاه دانشگاه آمریکایی شارجه نسبت به سال گذشته یک رتبه افت کرده است. این دانشگاه به عنوان هشتمین دانشگاه برتر در منطقه عربی قرار دارد و رتبه ۳۶۴ را در بین دانشگاه‌های جهان کسب کرده است.

این دانشگاه دارای بیش از ۴۸۵۰ دانشجو از ۹۳ ملیت مختلف است و امتیازات کامل در نسبت اعضای هیئت علمی و نسبت دانشجویان بین‌المللی را کسب کرده است، این موضوع نمایانگر تنوع بین‌المللی دانشگاه در محیط یادگیری است. گفتنیست تمام دوره‌ها در دانشگاه آمریکایی شارجه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۷- دانشگاه خلیفه (امارات متحده عربی)

دانشگاه خلیفه امسال نسبت به سال گذشته ۲ رتبه کاهش داشته است. این دانشگاه در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد و در سال ۲۰۱۷ با ادغام دانشگاه نفت و دانشگاه مصدر توسعه یافت.

 دانشگاه خلیفه توانسته در زمینه تعداد مقالات هر اعضا و نسبت اعضا به دانشگاه‌های بین‌المللی، امتیاز کامل را کسب کند، این موضوع نمایانگر تنوع تحقیقاتی و همکاری دانشگاه در مقیاس بین‌المللی است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۶- دانشگاه امارات متحده عربی (UAEU) (امارات متحده عربی)

دانشگاه امارات متحده عربی (UAEU) امسال یک جایگاه افت داشته  و به عنوان ششمین دانشگاه برتر در منطقه عربی شناخته شده است. این دانشگاه در رتبه ۲۹۰ جهانی قرار دارد و عنوان چهارمین دانشگاه منطقه عربی در زمینه شبکه تحقیقات بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه UAEU  در هر دو شاخص شهرت تحصیلی و شهرت کارفرما عملکرد بسیار خوبی داشته و در این زمینه به ترتیب در رتبه هفتم و دهم منطقه قرار دارد.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۵- دانشگاه عبدالعزیز شاه (KAU) (عربستان سعودی)

دانشگاه عبدالعزیز شاه (KAU)  با رتبه 143 جهانی، موقعیت خود در رتبه‌بندی کیواس حفظ کرده است. دانشگاه عبدالعزیز شاه در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و از آن زمان تا به امروز توسعه چشمگیری در زمینه ثبت‌نام دانشجویان و تنوع برنامه‌های آموزش عالی در علوم اجتماعی و علوم طبیعی داشته است.

دانشگاه امتیازات کامل را در زمینه شهرت تحصیلی، رتبه اول و شهرت کارفرما، رتبه اول و استناد به هر مقاله، رتبه دوم را به دست آورده است،  این موضوع نمایانگر شهرت مثبت دانشگاه در میان کارفرمایان و اساتید است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۴- دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) (لبنان)

دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) پس از چهار سال پیاپی تا سال ۲۰۲۳، رتبه دوم جهان را کسب کرده بود اما در حال حاضر به رتبه چهارم در منطقه عربی تنزل پیدا کرده است. با این حال، AUB رتبه سوم را در منطقه در زمینه شهرت کارفرما به خود اختصاص داده که نشان دهنده ارتقاء بالا دانشگاه در میان کارفرمایان فارغ‌التحصیل است.

از میان ۱۳ دانشگاه برتر لبنان که در این رتبه‌بندی درج شده‌اند، AUB تنها دانشگاهی است که در داخل ۱۰ رتبه برتر قرار دارد. AUB در یک محیط شهری ۶۴ هکتاری در وسط بیروت واقع شده است. دانشجویان  در حالی که از آرامش محیط سبز دانشگاه لذت می‌برند، در شهر به دنبال کار و کارآموزی می‌گردند.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۳- دانشگاه قطر (قطر)

در سال ۲۰۲۴، تنها دو دانشگاه در قطر در رتبه‌بندی منطقه عربی حضور دارند و دانشگاه قطر در رتبه سوم بین کشورهای عرب زبان قرار دارد.

دانشگاه قطر سومین دانشگاه در منطقه در زمینه شبکه تحقیقات بین‌المللی است، این موضوع از دیدگاه بین‌المللی قوی دانشگاه در این زمینه حکایت دارد. دانشگاه قطر، ششمین دانشگاه در منطقه در زمینه شهرت کارفرمایان است. این دانشگاه فرهنگ تحقیقاتی پویا دارد و در تدریس خود بر تحقیقات و همکاری بین‌المللی  متمرکز شده است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۲- دانشگاه شاه سعود (KSU) (عربستان سعودی)

دانشگاه شاه سعود (KSU) امسال در رتبه بندی کیواس، 4 جایگاه کاهش داشته و به رتبه دوم رسیده، همچنین توانسته در رتبه ۲۰۳ جهان قرار بگیرد. این دانشگاه به نام بنیانگذار عربستان سعودی نامگذاری و در سال ۱۹۵۷ تأسیس شده است.

KSU در همه شاخص‌ها عملکرد عالی داشته و امتیاز کامل برای شبکه تحقیقات بین‌المللی خود به دست آورده است. این دانشگاه  امتیاز تقریبی در زمینه تأثیر وب در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و حضور آنلاین قوی کسب کرده و در زمینه دسترسی آزاد به تحصیل و ارائه بورسیه‌های بزرگ برای دانشجویان عربستانی و بین‌المللی خوش درخشیده است.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

۱- دانشگاه پترول و معادن شاه فهد (عربستان سعودی)

دانشگاه پترول و معادن شاه فهد، نسبت به سال گذشته سه دانشگاه را پشت سر گذاشته و به صدر جدول رتبه بندی بین کشورهای عربی صعود کرده است. این دانشگاه بالاترین رتبه را در شاخص مقالات نسبت به هر یک از اعضای هیئت علمی کسب کرده است.

دانشگاه پترول و معادن شاه فهد، از آموزش پیشرفته در زمینه علوم، مهندسی و مدیریت تا رهبری و خدمت در صنایع نفت و معدن را ترویج می‌کند.

برترین دانشگاه‌های کشورهای عربی توسط کیواس معرفی شدند + جدول

انتهای پیام/

کد خبر: 1202957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =