یک ماده‌ از دستورالعمل جامع اجرای تعهد خدمت آموزش رایگان ابطال شد

دیوان عدالت اداری یکی از مواد دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان را به دلیل تبعیض بین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان انصرافی یا اخراجی ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری یکی از مواد دستورالعمل جامع اجرای تعهد خدمت آموزش رایگان را ابطال کرد. در این حکم آمده است که ماده ۵۹ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان به دلیل تبعیض بین دانش‌آموختگان و دانشجویان اخراجی یا انصرافی ابطال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه لغو تعهد خدمت دانشجویان اصلاح می‌شود

دانشجویی با شکایت به دیوان عدالت اداری، خواستار ابطال یکی از موارد دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان شد. در این شکایت آمده است که ماده ۵۹ آیین‌نامه، حق استفاده از گواهی عدم کاریابی را از دانشجویان انصرافی و اخراجی سلب کرده است. سلب حق استفاده از لغو تعهد خدمت برای دانشجویان اخراجی خلاف بند ۳ و ۱۴ اصل سوم قانون اساسی است.

پاسخ وزارت علوم: اقدامی خلاف قانون اتفاق نیفتاده 

دیوان عدالت خواستار پاسخ به وزارت علوم به این شکایت شد. مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم در پاسخ به این شکایت، اظهار کرد که تعهد خدمت برابر مدت تحصیل رایگان برای دانشجویان در ماده ۱ آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۷ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیلی اطفال و جوانان ایرانی مصوب شورای انقلاب پیش بینی شده است و ماده ۶ آیین نامه مذکور نیز صراحت دارد که قبل از پایان خدمت مذکور با پرداخت مخارج تحصیلات و کمک‌های دریافتی موضوع این آیین‌نامه هیچ گونه مدرک تحصیلی یا ریز نمرات یا گواهینامه فراغت از تحصیل از طرف دانشگاه‌ها تسلیم نخواهد شد. دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز شرایط رفع  تعهد خدمت دانش آموختگان را مقرر نموده است لکن نامبرده دلیلی بر تحقق شرایط قانونی فوق جهت رفع تعهد خدمت ارائه نکرده اند. با عنایت به مراتب فوق رد دعوای مطروحه مورد استدعاست.

هیئت علمی دیوان پس از بررسی شکایت دانشجو و پاسخ وزارت علوم، حکم به ابطال این ماده از مصوبه داد. در این حکم آمده است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مکلفند که برابر مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند در ایران خدمت کنند. به همین دلیل تا زمان امکان ایفای تعهد از جانب متعهد، تبدیل آن به پرداخت هزینه تحصیل رایگان و الزام دانشجوی انصرافی یا اخراجی به تقبل آن، نقض غرض قانونگذار و در مغایرت با آن است. با این حال و با توجه به موارد گفته شده، ماده ۵۹ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان به دلیل تبعیض بین دانش‌آموختگان و دانشجویان اخراجی یا انصرافی ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصوم IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 0
      سلام و وقت بخیر,من تقریبا یک ماه پیش از دانشگاه انصراف دادم و فرداش در کاریابی ثبت نام کردم.پس طبق این اطلاعیه من میتونم با گواهی عدم کاریابی شش ماه دیگه مدرکمو آزاد کنم?