مهم‌ترین موانع فعالیت انجمن‌های علمی/ جشنواره حرکت در غیاب صنایع برگزار می‌شود

شانزدهمین دوره جشنواره حرکت در حالی برگزار می‌شود که برخی دانشجویان ضمن اشاره به موانع فعالیت انجمن‌های علمی، از غیب صنایع در این جشنواره گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جشنواره ملی حرکت محلی است برای رقابت انجمن‌های علمی _ دانشجویی که با هدف هم افزایی، تکثیر ایده‌های خلاق و ایجاد انگیزه و نشاط که هر ساله توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

درخواست کلانتری از معاون فرهنگی دانشگاه‌ها/ مسیر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فناوری هموار شود

این جشنواره تلاش می‌کند تا مبنایی برای حرکتی نوین برای سازماندهی فعالیت‌های علمی _دانشجویی باشد. در این راستا؛ شانزدهمین دوره این جشنواره امسال با حضور ۳۰۰ دانشجو از ۷۰ دانشگاه کشور در بخش‌های رقابتی، نمایشگاهی و بین‌الملل به مدت سه روز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه حرکت با برخی دبیران انجمن‌های علمی و فعالان اتحادیه‌های دانشجویی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.

بی‌اهمیتی مسئولان به فعالیت انجمن‌های علمی باعث بی‌انگیزگی دانشجویان می‌شود

جشنواره حرکت فرصت بسیار مناسبی برای انجمن‌های علمی و دانشگاه‌هاست تا فعالیت‌های آنان در سطح کشور دیده شود. همچنین این جشنواره باعث ارتباط گیری انجمن‌های علمی با انجمن‌های علمی دانشگاه‌های دیگر و صنایع مختلف می‌شود.

مهسا رنجبری دبیر اتحادیه علمی_دانشجوی اقتصاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز، «انگیزه بخشی را چالش اصلی انجمن‌های علمی دانست» و گفت: برخی از دانشگاه‌ها انگیزه فعالان دانشجویی را نابود می‌کنند. این موضوع توسط معاونان فرهنگی یا رئیس دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی گفت: هر دانشجویی زمانیکه عضو اتحادیه علمی می‌شود، سرشار از انگیزه است. آنها به دنبال ایجاد تغییرات مثبت و سازنده هستند اما وقتی ۶ ماه یا یک سال می‌گذرد، دانشجویان نیز بی انگیزه می‌شوند. معمولا افراد حاضر نیستند بیشتر از ۲ سال در سمت دبیر انجمن باشند. چرا که به خاطر مجوز گرفتن یا تامین بودجه خیلی اذیت می‌شوند. علاوه بر آن؛ برخی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های کوچک اهمیتی به انجمن‌های علمی نمی‌دهند و این دانشجویان به مرور فعالیت را رها می‌کنند. به همین علت؛ برخی انجمن‌ها بعد از مدتی غیر فعال می‌شوند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: بودجه لازم برای فعالیت اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی در نظر گرفته نمی‌شود. علاوه بر آن؛ اگر قرار باشد بودجه‌ای بدهند، فرآیند آن بسیار طولانی است. بودجه انجمن‌های علمی به صورت سالیانه تامین می‌شود؛ اما این بودجه کافی نیست. بنابراین ما مجبور به جذب سرمایه گذار با هر شرایطی هستیم.

بی‌تمایلی صنایع برای همکاری با دانشجویان

نرگس خدادادی دبیر انجمن علمی مهندسی شهرسازی دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد که جشنواره حرکت دستاوردهای مثبتی دارد. به عنوان مثال مسئله شناسی، حل المسئله، آشنایی دانشجویان و آگاهی نسبت به آینده شغلی از جمله این دستاوردها هستند.

«مشکلات مالی و نبود بودجه دانشجویان را برای ادامه فعالیت آزاد می‌دهد» این باور خدادای است. وی ادامه می‌دهد که فعالیت در انجمن‌های علمی داوطلبانه بوده و کسی برای فعالیت پول دریافت نمی‌کند. بنابراین برای تامین هزینه‌های جاری انجمن نیز نباید اذیت شوند. برخی از انجمن‌ها به علت مشکلات مالی نمی‌توانند محصولات خودشان را در نمایشگاه‌های مختلف به عرصه نمایش بگذارند.

این فعال دانشجوبی ضمن گلایه از عدم همکاری و اعتماد صاحبان برخی صنایع با دانشجویان بیان کرد که در چنین شرایطی اگر استاد راهنما همکاری لازم را نداشته باشد، ارتباط بین دانشجویان و صنعت شکل نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از عدم حضور صنعت در جشنواره حرکت بیان کرد: سال گذشته این جشنواره در بابلسر برگزار شد، شاید برخی از صنایع نتوانستند به شهرستان بیایند ولی امسال این جشنواره تهران است، انتظار می‌رفت که صاحبان صنعت نیز در آن حضور داشته باشند.

چالش‌های فعالیت دانشجویان خارج از ایران برای فعالیت

رضا فدائی جانشین دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا به ایسکانیوز می‌گوید: هزینه‌های حضور فعالان دانشجویی خارج از ایران، برای دانشجویان و نهادهای مربوط بسیار گزاف است.

وی درباره چالش‌های فعالیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای حضور در رویدادهای ملی بیان کرد: چالش‌های ما برای فعالیت در اروپا متفاوت با ایران است. این چالش‌ها و فشارها وابسته به قوانین کشورهای مختلف کم و زیاد می‌شود. حضور نداشتن دانشجویان ایرانی خارج از کشور، بزرگترین چالش فعالیت و معرفی دستاوردهای آنان است.

فدائی مطرح کرد که جامعه ما در ایران حضور ندارند. بنابراین نمی‌توانند به سادگی در رویدادهای مختلف حاضر شوند. دانشجویانی می‌توانند در این رویدادها شرکت کنند که بنا به دلایلی یا به صورت اتفاقی و شانسی در ایران حضور داشته باشند.

این فعال دانشجویی اعتقاد دارد که مشکلات مالی مانند تامین بلیط رفت و آمد به ایران یا هزینه‌های اقامت و اسکان جز مشکلات اصلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا است. وی ادامه داد: البته معاونت فرهنگی وزارت علوم امسال همکاری بیشتری با دانشجویان نسبت به دوره‌های گذشته دارد. هزینه‌های در اروپا به دلار بوده و در ایران به ریالی است. بنابراین این تامین هزینه‌ها برای هر دو طرف سنگین است.

موضوعات مرتبط با لجستیک چالش اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی

پارسا اخلاقی دبیر انجمن علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران مطرح کرد که نما و بخشی از دستاوردهای انجمن‌های علمی در سال گذشته در جشنواره حرکت به نمایش گذاشته می‌شود.

این فعال دانشجویی درباره اینکه آیا انجمن‌های علمی توانسته‌اند در تحولات علوم انسانی تاثیر گذار باشد یا خیر، گفت: این انجمن‌ها توانمندی‌های بسیاری در حوزه علوم انسانی دارند. اما چون علوم انسانی مانند علوم فنی و مهندسی دستاورد فیزیکی ندارد، شاید خیلی به چشم نیاید. به عنوان مثال فعالیت ما در حوزه علوم انسانی فراتر از سطح دانشگاه تهران بوده و در همایش‌های بین‌المللی حضور موثر دارد.

وی درباره چالش‌های فعالیت‌ علمی و پژوهشی که منتهی به محصول نمی‌شود، گفت: به عقیده بنده، چالش‌ اصلی در خصوص موضوعات لجستیکی است. وی همکاری اساتید با تجربه و دسترسی به منابع و اطلاعات دست اول نوشتاری را چالش‌های بعدی این حوزه برشمرد.

گفتنی است، نمایشگاه دستاوردهای انجمن‌های علمی از ۱ تا ۳ دی ماه در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی دایر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =