درخواست کلانتری از معاون فرهنگی دانشگاه‌ها/ مسیر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فناوری هموار شود

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها خواست که مسیر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فناوری را هموار کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم. تحقیقات و فناوری در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژه آثار و دستاوردهای اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی_دانشجویی که امروز ۲ دی ماه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: فعالان انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها یکسال زحمت کشیدند و در رقابتی تنگاتنگ توانستند امروز در این سالن حاضر شوند.

بیشتر بخوانید:

ضرورت توجه دانشگاه‌ها به علوم و فناوری‌های نو

وی افزود: من تشکر ویژه از انجمن‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی و مسئولان این دانشگاه که میزبان سایر انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها هستند، دارم.

کلانتری گفت: مهمترین افق پیش‌رو معاونت فرهنگی وزارت علوم، تقویت حس مسئولیت پذیری و مسئولیت اجتماعی دانشجویان است؛ چراکه انسانیت، مدیون مسئولیت پذیری افراد است.

این مسئول گفت: اگر حس مسئولیت پذیری نبود، انقلاب اسلامی نمی‌توانست قله‌های افتخار را فتح کند.

وی ادامه داد: افرادی مانند دکتر شهریاری و شهید حججی در جهاد علمی و فرهنگی کوشش کردند، این کوشش آنها نیز برای همین حس مسئولیت اجتماعی آنها بود.

کلانتری تصریح کرد: فعالیت انجمن‌های علمی روندی رو به رشد داشته و بسیار مسئله محور شده است. ما این موضوع را به خوبی رصد و احساس می‌کنیم.

این مسئول ادامه داد: امروز انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها به حوزه فناوری وارد شدند. فناوری در گذشته، حوزه‌ای بود که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی وارد این عرصه می‌شدند؛ اما اکنون حوزه فناوری با حضور دانشجویان پر بارتر شده است.

وی گفت: من از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها درخواست و خواهش می‌کنم که مسیر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فناوری را فراهم و هموار کنند.

کلانتری گفت: رویدادهای خلاقیت محور بسیاری در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: بسته‌های حمایتی که معاونت فرهنگی به انجمن‌های علمی تخصیص می‌دهند، بر اساس سامانه فرنما است. یعنی ما بر اساس فعالیت انجمن‌ها که در این سامانه ثبت شده است، میزان فعال بودن آنها را تشخیص و به آنان بودجه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز برخی دانشگاه‌ها نظام حمایتی خود را بر اساس ثبت داده‌های انجمن‌های علمی در سامانه فرنما انجام می‌دهند.

فرهنگی گفت: علم انحصاری نیست، بلکه در شبکه‌ای از افراد مختلف شکل‌ می‌گیرد. انجمن‌های علمی بهترین محفل برای ارتقا روحیه علمی دانشجویان است.

تربیت نیروهای متخصص مهم‌ترین خروجی انجمن‌های علمی است

محمود آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این مراسم گفت: من خوشحالم که میزبان دانشجویان ۷۰ دانشگاه هستم و خوشحال‌ترم که دانشگاه بهشتی میزبان این جشنواره است.

وی افزود: توصیه من به دانشجویان این است که تا جوان هستند، فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند؛ چرا که در آینده فاکتورها و مسائل مختلف برای افراد یپش می‌آید و روحیه علمی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آقامیری گفت: وظیفه انجمن‌های علمی شناخت مشکلات و چالش‌های کشور است. بنابراین این انجمن‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف علمی کشور دارند.

این مسئول بیان کرد: دانشجویان امید و سرمایه کشور هستند. بنابراین لطفا خودتان را کوچک نبینید.

وی گفت: انجمن‌های علمی باید خروجی داشته باشد. تربیت نیروهای متخصص مهم‌ترین خروجی این انجمن‌ها است. همچنین ما از شما دعوت می‌کنیم برای ارتقا سطح علمی دانشگاه بهشتی، برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری این دانشگاه را انتخاب کنید.

آقامیری افزود: دانشگاه بهشتی خانه و مرکز علم و دانش کشور است. امیدوارم فعالان انجمن‌های علمی برای فعالیت به این دانشگاه بیایند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: دکتر شهریاری دانشجویی دانشگاه بهشتی بود، جوانی که خلافیت علمی داشت. لطفا وی را الگوی خود قرار دهید.

۴۰۰ دانشجو در بخش نمایشگاهی جشنواره حرکت شرکت کرده‌اند

فاضل جهانگیری معاون فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه این مراسم بیان کرد: دانشگاه بهشتی امسال میزبان شانزدهمین جشنواره حرکت است. امیدواریم بتوانیم میزبان شایسته‌ای باشیم.

وی تصریح کرد: اهداف و نام جشنواره حرکت با شعار دانشگاه بهشتی در یک راستا هستند. به این معنا که شعار دانشگاه یعنی زندگی، یعنی امید و حرکت با نام این جشنواره تقارن دارد. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

جهانگیری افزود: بخش نمایشگاهی جشنواره حرکت، مهمترین بخش این جشنواره است. دانشگاه بهشتی در ۲ روز ( ۲ و ۳ دی ماه) میزبان این نمایشگاه است.

این مسئول بیان کرد: ۴۰۰ دانشجو از حدود ۷۰ دانشگاه سراسری کشور در قالب انجمن‌های علمی امسال در نمایشگاه شانزدهمین جشنواره حرکت شرکت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: هم افزایی مشارکتی، ارتقا کار تیمی، آشنایی دانشجویان با یکدیگر، تجاری سازی و انتقال تجارت مهمترین اهداف این جشنواره است.

۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت دارند

محمد مخبر دزفولی رئس فرهنگستان علوم در ادامه این مراسم گفت: ما در سال‌های گذشته خیلی در فعالیت‌های علمی در سطح جهانی حضور نداشتم. ولی امروز نام ایران در تمام رویدادهای علیم بین‌المللی مطرح است. 

وی با بیان اینکه جریان علمی در کشور شکل گرفته است، گفت: انجمن علمی بخشی از این جریان علمی و نخبگانی است. اکنون حدود ۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت دارند. ما وظیفه تقویت این انجمن‌ها را برعهده داریم. 

مخبر گفت: فضای انجمن‌های علمی نباید بسته باشد. یعنی نباید حصاری به دور خود کشیده و اجازه ورد دانشجویان جدید داده نشود. 

این مسئول گفت: اعضای فعلی انجمن‌های علمی باید فضای مناسب را برای جذب سایر دانشجویان فراهم کنند و اجازه دهند افراد جدید هم عضو شوند. 

وی افزود: انجمن‌های علمی باید گره‌ها و مشکلات کشور را شناسایی کنند به عنوان مثال راهکارهای عملیاتی به فرهنگستان ارائه دهند و وظیفه برون سازمانی داشته باشند. من خواهش می‌کنم انجمن‌های علمی ارتباط خود را با فرهنگستان افزایش دهند. این ارتباط دو طرفه است. 

مخبر بیان کرد: تمرین کار جمعی، یکی از اهداف انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی است‌. هنوز کار تیمی به یک فرهنگ در جامعه علمی تبدیل نشده است. 

رئیس فرهنگستان علوم عنوان کرد: گردش‌های علمی ملی باید دستور کار انجمن‌های علمی و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌های قرار گیرد. 

وی افزود: من از معاونت فرهنگی وزارت علوم درخواست دارم تا دانشجویان را با دستاوردهای نظام در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دفاعی آشنا کند. این موضوع در قالب اردوهای علمی انجام می‌شود. 

مخبر اضافه کرد: من امیدوارم اعضای انجمن‌های علمی را  در فرهنگستان علوم ببینم و با آنان از نزدیک صحبت کنم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1212087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =