بارش‌های اخیر کمبودها را جبران نکرد / وضعیت نامطلوب سدها

علی‌رغم بارش‌های اخیر در کشور، همچنان وضعیت سدها مطلوب نیست، به‌طوری که میزان پرشدگی سدها ۴۱ درصد بوده و ورودی آب نیز همچنان منفی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از ابتدای سال آبی تا بیست و سوم آذرماه میزان بارش‌ها در کشور معادل ۵۱.۹ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۸۸.۴ میلیمتر) ۴۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۷۴.۹میلیمتر) ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت ظرفیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر

درواقع وضعیت بارش‌ها تنها در ۱۲ استان مثبت و در مابقی استان‌ها نسبت به سال قبل منفی بوده است، در این بین استان تهران، البرز، قزوین، همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، مازندران و گلستان بارش نسبتا خوبی را تجربه کردند.

باران‌های اخیر سدها را پر نکرد

با این حال اما وضعیت مخازن سدهای کشور مطلوب نیست، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۲۳ دی‌ماه معادل پنج میلیارد و ۶۶۰ میلیون متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل شش میلیارد و پنج میلیون مترمکعب بوده شش درصد کاهش داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با ۲۱ درصد افزایش مواجه بوده است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۲۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۱۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب بوده پنج درصد افزایش یافته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا ۲۳ دی‌ماه ۴۱ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در چهار سد درصد پرشدگی کمتر از ۱۰ درصد است، به‌طوری‌که سد دوستی استان خراسان رضوی به ترتیب پنج درصد، سد رودبال داراب استان فارس یک درصد، چاه‌نیمه‌ها استان سیستان و بلوچستان سه درصد، سد تنگوئیه سیرجان استان کرمان ۹ درصد، سد ساوه استان مرکزی هفت درصد پر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =